bed detectie??

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

ralhop
Member
Member
Posts: 99
Joined: Sat May 23, 2009 10:42 pm
Location: Germany

bed detectie??

Post by ralhop »

heeft iemand een Idee hoe ik kan detecteren dat ik in bed lig naar homeseer, ik heb een boxpringbed en wil daar graag een "bezet " sensor in hebben.
Ralph
Edwin
Member
Member
Posts: 447
Joined: Sat Oct 20, 2007 6:37 am
Location: Netherlands

Re: bed detectie??

Post by Edwin »

Is het een vrouw gaat vreemd sensor?;-) geintje
Bij conrad heb je van die alarm matjes die hebben volgens mij een wisselcontact,
Dat kun je bv aan een x10 sensor hangen.
Groeten
Edwin
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: bed detectie??

Post by AshaiRey »

De alarmmatjes van conrad hebben een maak contact (wat ook prima werkt)
Zomaar wat ideeetjes, een druksensor onder een bedpoot, capacitive buigingsstrips onder het matras en dat uitlezen, warmtesensor op het matras, reed relay onder het matras waar deze het meeste doorbuigt en een magneetje aan het matras.

Er is trouwens een thread van een jaar of wat geleden op dit forum dat hierover ging. Misschien moet je daar eens naar zoeken.
Bram
vanisher

Re: bed detectie??

Post by vanisher »

ik zit het al gebeuren:

in een bepaalde (korte periode)

in bed
uit bed
in bed
uit bed
etc etc :P
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: bed detectie??

Post by kriz83 »

hahaha :-)
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: bed detectie??

Post by AshaiRey »

vanisher wrote:ik zit het al gebeuren:

in een bepaalde (korte periode)

in bed
uit bed
in bed
uit bed
etc etc :P
Op te lossen met een 'event can not re-trigger in x minutes' conditie. 8)
Bram
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: bed detectie??

Post by raymonvdm »

Ik zie geen probleem in die activiteit :D

Ik heb al wel het script gevonden om uit het bed te komen http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.p ... 649#p66611

Er wordt ook op grotere schaal gebruik van gemaakt
http://www.domoticawonenzorg.nl/dwz/Sen ... etest.html

Het licht aan doen als je toch eruit gaat
http://blog.hekkers.net/tag/motion-sensor/
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
vasco_nl
Starting Member
Starting Member
Posts: 28
Joined: Fri Aug 19, 2011 5:08 pm
Contact:

Re: bed detectie??

Post by vasco_nl »

En bij die activiteit gelijk je gordijnen open, dicht, open, dicht, open, dicht :P
raymonvdm wrote:Ik heb al wel het script gevonden om uit het bed te komen
Ik kan nog prima zelf uit bed komen, heb ik geen script voor nodig :wink:
raymonvdm wrote:Het licht aan doen als je toch eruit gaat
http://blog.hekkers.net/tag/motion-sensor/
Mijn partner zou niet gelukkig worden als ik 's nachts even er uit ga voor het toilet (zou ik ook extra wakker van worden en blijf liever in de slaaproes) en gelijk het licht zou aanspringen. Ook in de ochtend staan wij niet gelijktijdig op dus hoeft het licht ook niet aan van mij. Wordt de ander alleen maar onnodig "wakker" van.
raymonvdm wrote:Er wordt ook op grotere schaal gebruik van gemaakt
http://www.domoticawonenzorg.nl/dwz/Sen ... etest.html
Blijft er voor mij dus de vraag over waar is dit handig voor privé behalve zoals beschreven in de zorg van link?
Disneyland, een mensenval bediend door een muis!
ralhop
Member
Member
Posts: 99
Joined: Sat May 23, 2009 10:42 pm
Location: Germany

Re: bed detectie??

Post by ralhop »

Mij idee was bijvoorbeeld het alarm in te schakelen als we op bed liggen en de verlichting in de rest van het huis uit te doen verwarming lager enz.

Verder kan de verlichting op de overloop op 10% aan als er iemand snachts zijn bed uit stapt.
Ralph
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: bed detectie??

Post by raymonvdm »

Ik zou gewoon een schakelaar maken naast je bed, zodat je zeker weet dat het door draaien of wat dan ook niet alsnog triggert
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
dutchronnie
Starting Member
Starting Member
Posts: 12
Joined: Tue Aug 27, 2013 7:29 pm

Re: bed detectie??

Post by dutchronnie »

Ik heb zelf een bedschakelaar gemaakt. Heel eenvoudig.

2 oude plastic pasjes (creditcards)
Beiden aan 1 zijde bekleed met stevig aluminium tape.
Een 2 aderige kabel, elke ader bevestigd aan 1 van de pasjes (Aluminium zijde)
vervolgens de beide korte kanten van 1 van de pasjes een strookje van stevig schuimrubber op geplakt (Of ander isolerend materiaal).
Daarop het 2de pasje gelijmd.

Dit paketje ligt nu onder het matras, als ik niet op bed lig maken de pasjes geen kontakt, en als ik wel op bed lig dus wel. werkt perfect.

Ik gebruik dit in combinatie met een arduino om de verlichting op mijn slaapkamer te sturen.
als ik 's avonds naar bed ga en nog even wil lezen dan gaat bij mij de verlichting gewoon aan. Ik doe de verlichting dan aan voordat ik in bed lig.
Maar als ik 's morgens wakker wordt wil ik niet gelijk de volledige verlichting aandoen.
Als ik in bed lig, dan dimt de verlichting in de laagste stand, en wordt langzaam aan feller.
Een soort van wake-up light.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: bed detectie??

Post by AshaiRey »

raymonvdm wrote:Ik zou gewoon een schakelaar maken naast je bed, zodat je zeker weet dat het door draaien of wat dan ook niet alsnog triggert
Hij heeft hier een heel goed punt. Als je slaapt lig je nou niet bepaald 'voor dood' op bed.
Ik heb hier ook voice control in de slaapkamer die ik ook als intercom kan gebruiken als er iemand ziek is. Als ik monitor wat er zoal allemaal gedetecteerd wordt door het systeem doordat je in je slaap mompel en praat ben je verbaast dat er nog niets ongewenst is af gegaan. :shock:
Bram
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: bed detectie??

Post by raymonvdm »

Ik heb een aantal HomeEasy modules die spontaan aan gaan soms. De afgelopen twee nachten was het raak in de slaapkamer. Het is zwaar irritant als zoiets om 02:00 gebeurd met je RGB ledstrips
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: bed detectie??

Post by kriz83 »

Ik meen iets dergelijks te gaan doen, maar dan met NFC tags in het nachtkastje.
Tasker leest dan de tags uit, en als beide telefoons op het nachtkastje liggen -> alarm aan en lichten beneden uit.
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: bed detectie??

Post by AshaiRey »

kriz83 wrote:Ik meen iets dergelijks te gaan doen, maar dan met NFC tags in het nachtkastje.
Tasker leest dan de tags uit, en als beide telefoons op het nachtkastje liggen -> alarm aan en lichten beneden uit.
Het idee is leuk maar niet erg duurzaam of handig.
Als een telefoon verschuift gaat het systeem al af. Een telefoon gaat ongeveer 2 jaar mee en wordt dan vervangen door het volgende model. Blijft wat je n u maakt dan nog steeds werken. En als een van jullie uit logeren is mag dan het licht niet beneden uit en het alarm aan? Er liggen dan geen 2 telefoons op het nachtkasje. :D
Bram
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”