Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Forum over Homeseer scripts (DUTCH forum)

Moderators: TANE, Ruud

Post Reply
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1965
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by hvxl »

Die foutmelding geeft aan dat het opgegeven IP adres bereikbaar is, maar er wordt geen verbinding naar de gespecificeerde poort toegestaan. Ik ging uit van een EZL geconfigureerd in T2S mode, local port 1470 en allowed IP address 0.0.0.0.

Hoe komt de verbinding met jouw eigen software tot stand?
Schelte
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

Winsock Control in VB op basis van TCP
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1965
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by hvxl »

OK, TCP. Dat gebruikt otmonitor ook. Maar wie is server en wie client? En naar welke poort verbindt de client? Draait jouw eigen software nog als je met otmonitor probeert te verbinden? Waarschijnlijk kan de ELZ niet meer dan 1 verbinding tegelijkertijd aan.
En waarom moet ik na een quick reply weer opnieuw op "Subscribe topic" klikken? Maar dat is een ander onderwerp.
Schelte
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

Mea culpa, inderdaad kan maar 1 connectie hebben die EZL :)
Werkt perfect nu de OTlog op basis van IPnr en in mijn geval poort 80 xxx.xxx.xxx.xxx:80 ingeven in het veld waar normaal com poorten worden getoond.
Ik ga loggen en zal je de situatie sturen via de mail
dank!
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

I got it in the log now!
Temp setting gaat soms ook fout via de OT tool.
I mail je offline de log, met aanwijzigingen, thanks
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Rutger »

Met hulp van Schelte blijkt dat de Isense thermostaat een 'bug' bevat die niet goed kan omgaan met een override setpoint. De workaround voor dit probleem, en dat is trouwens al eens eerder vermeld op dit forum, eerst een TT=0 commando te sturen, een minuut te wachten en daarna je definitieve temperatuur door te geven.
My home automation blog: https://rutg3r.com
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

Klopt ik heb ook gestest samen met Schelte.
Als al TT 0.0 is kun je direct het setpoint sturen.
Maar als TT als een waarde anders dan 0.0 heeft moet je eerst TT=0 sturen en zodra deze door ID9 is ontvangen kun je het nieuwe setpoit sturen.
Nadeel is wel dat als je een TT=0 stuurt de Isense zijn normale programma weer even oppakt en dat kan het zijn dat de verwarming weer even aanspringt :(

Ander handigheidje is dat als je de Isense weer zijn standaard programma wil laten oppakken je gewoon een TT=0 moet sturen :)

ps: nieuwe firmware inlezen via IP mbv de OTmonitor tool van Schelte gaat perfect!
http://www.bwired.nl Online Home, Domotica, Home Automation. Weblog. http://blog.bwired.nl
Michelo
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Sat Oct 08, 2011 7:59 pm

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Michelo »

Als er een remote setpoint actief is springt de iSense ook weer terug naar zijn default waarde, indien je handmatig de temperatuur aanpast op de thermostaat.

Misschien toch maar eens kijken naar een andere thermostaat :(
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Digit »

Of dat nou zo ongewenst is vraag ik me af...
Als bv. mijn dochter vroeger uit school komt en het koud heeft, mag ze van mij best de temperatuur hoger zetten, ook als ik vind dat het lager kan terwijl ik er warmpjes bijzit op het werk... :)
Als hij dan maar de door haar ingestelde temperatuur respecteert, misschien bedoel je dat dat niet gebeurt.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

Michelo wrote:Als er een remote setpoint actief is springt de iSense ook weer terug naar zijn default waarde, indien je handmatig de temperatuur aanpast op de thermostaat.
Misschien toch maar eens kijken naar een andere thermostaat :(
Dat heb ik ook al een paar keer (vaak) gemerkt! Wat is dat met die Isense!
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Rutger »

Wellicht kan er een firmware update gedaan worden op de iSense, wellicht niet door de eindgebruiker, maar wel op 't hoofdkantoor. Er staat immers een versie nr in de iSense. Iemand die weet waar hij over praat wil dit wellicht bij hun aankaarten wat de mogelijkheden zijn?

De bedoeling van mijn OT gateway is om op een gegeven moment de iSense buiten spel te zetten...zeker omdat de iSense nu al roet in 't eten gooit.
My home automation blog: https://rutg3r.com
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Digit »

Ik zou nooit een thermostaat buitenspel willen zetten; handmatige bediening moet altijd voorrang hebben en mogelijk blijven wat mij betreft.
Een ideale wereld waarin nooit wat kapot gaat bestaat namelijk niet.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Bwired »

Ik wil mijn isense ook blijven gebruiken, misschien een idee om een mail namens het forum naar Remaha te sturen met het probleem van de setpoint!
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1965
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by hvxl »

Ik begrijp van Rutger dat de isense zowel reageert op het standaard remote setpoint DataID 9 (zij het op een beetje vreemde manier), alsook op de celcia20 methode via remote command DataID 4 met request code 170 (hoewel ook daar weer anders dan de celcia20). Het kan de moeite waard zijn om die tweede methode nader te onderzoeken. Rutger rapporteerde dat zowel TR=21 als TR=22 resulteerde in 59 graden. Misschien is 59 de maximale waarde die de isense aankan en geven lagere waarden betere resultaten, bijvoorbeeld TR=3 of TR=7.4.
Schelte
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Opentherm gateway and script integration into Homeseer

Post by Rutger »

TR commando's gaan inderdaad nog steeds fout, ondanks dat Celcia20 op FALSE staat bij de settings. Sinds gister heb ik diverse waarden ingegeven mbv TT en deze kwamen goed door via Homeseer, ook de halve graden. Ik dacht gister 1x te zien dat de temp automatisch teruggezet werd naar 18 graden, ondanks dat de setpoint op 20.00 stond en tde thermostaat nog uren de tijd had voordat het programma zou veranderen, maar daar moet ik meer tijd in investeren.

Op dit moment kan ik nog niet met zekerheid zeggen of het TT=0 commando alle problemen oplost en ben er teweinig voor thuis, hopelijk na woensdag meer tijd.
Ik zag in 't script dat er geen verschil gemaakt werd in TR, TT of TC mbv het HSCONTROL commando, dus ben ook met events bezig om te kijken of ik 't hiermee makkelijker geautomatiseerd kijg.
My home automation blog: https://rutg3r.com
Post Reply

Return to “Homeseer Scripts Forum”