Planten beregening

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
Wima
Member
Member
Posts: 127
Joined: Sun Aug 16, 2009 11:05 am
Location: Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wima »

Hallo Wim,

Ik gebruik al verschillende jaren diezelfde Gardena klep en werkt perfect.

Middels een laagspannings trafo 220V / 24V wildkamp.com/wildkamp/Erea-laagspanning ... _7861_WKNL sluit ik de klep aan. Dus gewoon AC24V. De 220V kant van de trafo schakel ik middels een apparaat module AM12.

Heel simpel dus.

Wil
even the genious ask questions
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wim2008 »

Bedankt Wil.
Ik zal opzoek moeten naar een trafo van 230V primair wissel en 24V secondair wissel.
Weet jij wat het max. vermogen van de klep is in Watts?

Mvgr Wim :) :wink:
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Planten beregening

Post by Bwired »

Er is ook een 9 volts energiezuinige versie van Gardena.
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wim2008 »

Inderdaad is er een 9V klep van Gardena, maar die wordt aangestuurd door 9V gelijkstroom.

Mvgr Wim :) :wink:
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wim2008 »

Ondertussen heb mijn installatie lopende en wil die nu zsm met homeseer automatiseren. Zie bijgevoegde tekening.
Ik wil een trafo 23 volt wissel kopen voor de aansturing van de kleppen en zou daar een zwave schakelaar van merten 507501 op willen zetten. Dit om elke klep apart aan te sturen.
Heeft hier iemand ervaring mee en zijn er verbeter opties?

Mvgr Wim :) :wink:
Attachments
Image2.jpg
Image2.jpg (139.7 KiB) Viewed 12636 times
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Planten beregening

Post by Bwired »

Ik ga nu niet meer sproeien via de waterleiding, ik heb genoeg water bij de hand :)
Ik ga een de gardena 1407 set inzetten, ik heb ook alleen maar plantenbakken.
tuin-tools.nl/gardena%C3%82%C2%A0bloemb ... -2116.html

My worry is: Hoe ga je er zeker van zijn dat je sproei-installatie uit staat?
Leuk als je op vakantie bent, dus je moet een safety inbouwen.
Alleen een Zwave schakelaar is mijn inziens risky, zeker gezien dat status niet de sterkste kant is....
http://www.bwired.nl Online Home, Domotica, Home Automation. Weblog. http://blog.bwired.nl
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Planten beregening

Post by AshaiRey »

Ik heb dat hier opgelost met een waterslot er in te zetten en die op max te draaien.
Het is even wat passen en meten met de sproeitijden maar het heeft me al een keer gered omdat er een slang was gesprongen.
Bram
binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Re: Planten beregening

Post by binkiem »

Ik gebruik sinds kort deze interface.

http://www.wgldesigns.com/rain8pc.html
In de interface kun je ook als veiligheid instellen hoe lang de sproeier max aan mag staan. Dit in geval de besturing (crashen pc met Homeseer) uitvalt op het moment er gesproeid wordt. Je kunt er meerdere "ventielen" op aansluiten en zelfs is er een pompaansluiting. Als plugin gebruik ik http://www.mcssprinklers.com/ (de basic versie die ook de regenforecast in de gaten houd). Ik gebruik er een 220v naar 24AC adapter bij. (was lastig te vinden) Deze is van rainbird en heb ik aangeschaft via de eerder genoemde link.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Planten beregening

Post by Bwired »

AshaiRey wrote:Ik heb dat hier opgelost met een waterslot er in te zetten en die op max te draaien.
Het is even wat passen en meten met de sproeitijden maar het heeft me al een keer gered omdat er een slang was gesprongen.
Inderdaad handig, je moet er niet aan denken terug van vakantie :)
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wim2008 »

Door de aanwijzingen van jullie ben ik van plan veranderd en opzoek gegaan naar de Rain8net.
Zitten nog al wat voordelen aan, meerdere values aan te sturen, voeding erbij , enz.
Hoeveel kleppen kun je aansturen met de Rain8net 20034?
Kun je de Rain8net bij een Ned. firma kopen?
Is het gebruikelijk om de Rain8net dicht bij de pc te plaatsen en de 24V draden te verlengen naar de kleppen van Gardena in de tuin?

Mvgr Wim :) :wink:
binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Re: Planten beregening

Post by binkiem »

Met de Rain8net 20034 (de rs232 variant) kun je 8 kleppen mee aansturen + nog een aansluiting voor de pomp. Wil je meer aansluitingen, dan kun je nog een aantal 10010's bijkopen die je via kabeltjes kunt koppelen. Je hebt in totaal maar 1 24 V voeding nodig.

De rs232 variant is helaas niet te koop in NL. Ik heb deze dan ook in de us bij homeseer gekocht. (+ 30 euro verzendkosten+ 20 euro belasting)
De afstand tot de PC is de rs232 standaard. De mijne staat dus dicht bij de PC (in de meterkast) en via rain8net 24 V sturing wordt via een lange kabel naar de valve verlengd

Ik wilde specifiek een rs232 aansluiting omdat ik deze dicht bij mijn PC wilde hebben. Maar als je overweg kunt met een X10 variant, dan kun je deze ook nog bij een NL bedrijf kopen.

http://www.intellihome.be/nederlands/do ... ler_2_wegs
Edwin2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 721
Joined: Fri Nov 28, 2008 4:14 pm
Location: Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Edwin2008 »

maximale kabellengte rs232 is toch niet zo heel kritisch http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232_specs.html helemaal niet als je er een tcp/ip -> rs232 kastje tussenin zet.
** edwin **
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Re: Planten beregening

Post by Wim2008 »

Ik zou een Rain8II-X10 Sprinkler Controller 2-wegs willen kopen mits ik hier 3 kleppen 24VAC mee zou kunnen aansturen.
Moet je ook nog de X10 power line interface aanschaffen? Op de site van http://www.intellihome.be/nederlands/do ... ler_2_wegs wordt dit aanbevolen.
Met de RFXcom kan ik x10 signalen versturen en ontvangen via homeseer. Dat zou toch voldoende moeten zijn of niet?

Mvgr Wim :) :wink:
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: Planten beregening

Post by Akatar »

de rain8net x10 snapt niets van x10, dat regelt de XM10 Tweewegs Interface. die heb je dus echt nodig
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Planten beregening

Post by Bastiaan »

Als ik me niet vergis kun je met de rfxcom geen x10 over het net sturen......

Verder kun je met de rain8, zoals de naam al zegt 8 kleppen onafhankelijk sturen. Mijn draait al een hele tijd zonder omkijken.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”