Markiezen

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
glabbeek
Member
Member
Posts: 93
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:16 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by glabbeek »

Ik heb mijn markiezen inmiddels aangelsoten op het homeseer systeem.
Ik gebruik de KAKU sun-500 modules om de Somfy motoren aan te drijven.

Nu wil ik graag een paar Oregon sensoren gebruiken (RFXCOM) om de aansturing te optimaliseren.

Zijn er mensen die dit al doen en zo ja wat gebruiken jullie dan?
Ik zit zelf te denken aan een UV sensor, een windsensor en een regendetector.

Een andere optie is natuurlijk om de data van het internet te halen. Ik doe dat nu ook voor de beregening van de tuin. Echter regelmatig regent het 5 kilometer verderop wel en valt hier geen spat. Eigenlijk niet nauwkeurig genoeg dus.

Willem-Bram

HS 2.0 / JvCADDX / SKYPE connector / RFXCOM / Moony / Mainlobby
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Markiezen

Post by Snelvuur »

op het forum zijn al wat oplossingen voor bewatering, waaronder b.v. een potentiaal vrij contact met een regensensor. (te halen bij conrad)

// Erik (binkey.nl)
glabbeek
Member
Member
Posts: 93
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:16 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by glabbeek »

Ik ben vooral benieuwd hoe men bepaalt of het zonnig genoeg is om de zonneschermen uit te doen.

HS 2.0 / JvCADDX / SKYPE connector / RFXCOM / Moony / Mainlobby
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by Alexander »

@willem-bram: aantal gebruiken hier UV sensor van Oregon icm RFXCOM. Ik ben zeer geinteresseerd waar jij de data vandaan haalt of in de buurt regent of niet. Kun je mij dat toelichten?
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Markiezen

Post by Snelvuur »

@glabbeek: je kan op basis van de uv sensor werken, alleen als de zon dus volop schijnt maar niet sterk is hoeft deze nog niet correct uit te slaan. Als het hier zo ver is dat ik dat ook wil gaan doen zal ik het doen op basis van de temperatuur verschillen. Je kan b.v. zeggen, als het binnen 21 graden is en buiten 24 graden en de oregon uv sensor geeft maar "iets" van uv aan (dus dan weet je dat er ook "echt" zon schijnt) doe dan de zonneschermen omlaag.

denk dat er op het forum nog wel wat mensen met ideeen hierover zijn (chak?/bwired?)

// Erik (binkey.nl)
glabbeek
Member
Member
Posts: 93
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:16 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by glabbeek »

Ik gebruik "wunderground" voor mijn weer data van het web. Het is een website waarop je live gegevens van je eigen weerstation kan plaatsen. Als je op de website zoekt naar je eigen plaatsnaam krijg je onderaan de pagina een lijst met weerstations die dichtbij zijn.
Binnen homeseer zijn diverse plugins die deze data van het web halen en verwerken.

http://www.wunderground.com/cgi-bin/fin ... pe=WEATHER

Wat betreft het bepalen van zon of niet. Somfy heeft voor professionele installaties een zonnemeter. Zou dit een UV meter zijn over zijn er andere, meer nauwkeurige methoden?


HS 2.0 / JvCADDX / SKYPE connector / RFXCOM / Moony / Mainlobby
MindBender
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 640
Joined: Sun Apr 30, 2006 5:31 pm
Location: Netherlands
Contact:

Markiezen

Post by MindBender »

Wat voor motor gebruik je voor je markiezen? Wij hebben hier ook een markies die we graag zouden willen automatiseren, maar hij wordt opgetrokken met een touw en daar lijken geen pasklare oplossingen voor te zijn.
glabbeek
Member
Member
Posts: 93
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:16 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by glabbeek »

Ik gebruik twee Somfy LT50 6NM motoren. Het zijn twee kleine markiezen (150 breed)
Ik heb ze zelf omgebouwd, de motoren komen van marktplaats. Naast de motor heb je ook nog een buis en eindprop nodig. Het koord kan prima op de buis gemonteerd worden.
De motor wordt tussen de kap en de markies gemonteerd, waarschijnlijk moet de afstand tussen de kap en de markies vergroot worden zodat de motor er tussen past.

Het heeft mij ongeveer 100 euro per makries gekost.

Willem-Bram

HS 2.0 / JvCADDX / SKYPE connector / RFXCOM / Moony / Mainlobby
tazitiz
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Tue Aug 04, 2009 4:42 pm
Location: Netherlands

Markiezen

Post by tazitiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by glabbeek</i>
<br />Ik gebruik twee Somfy LT50 6NM motoren. Het zijn twee kleine markiezen (150 breed)
Ik heb ze zelf omgebouwd, de motoren komen van marktplaats. Naast de motor heb je ook nog een buis en eindprop nodig. Het koord kan prima op de buis gemonteerd worden.
De motor wordt tussen de kap en de markies gemonteerd, waarschijnlijk moet de afstand tussen de kap en de markies vergroot worden zodat de motor er tussen past.

Willem-Bram

HS 2.0 / JvCADDX / SKYPE connector / RFXCOM / Moony / Mainlobby
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hoi WB, ik ben thuis zelf bezig de markiezen te repareren, en nu ik ze er af heb denk ik er aan om ook meteen de markiezen electrisch te maken. Als ik dit laat doen kost me dat grapje ongeveer 5000 euro, dus ik ben erg benieuwd naar jouw oplossing. Heb je er wat foto's van? als je de motor boven de markies plaatst heb je dan je draad aan de bovenkant van je markies lopen of de onderkant?

alvast bedankt!

Walter
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”