Speakers in verschillende kamers

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

Speakers in verschillende kamers

Post by petermdevries »

Ik gebruik nu al een tijdje HomeSeer, maar heb eigenlijk nog nauwelijks iets gedaan met de spraak mogelijkheden.
Nu lijkt het mij wel aardig om dit te gebruiken voor een aantal notificaties, zoals wasmachine gereed, deur open wanneer het begint te regenen e.d.

Echter mijn server (HomeSeer draait als een Virtual Machine) draait boven en hoe krijg ik nu op een makkelijke manier geluid in de woonkamer (en wellicht andere vertrekken?). Een optie is om kabels te trekken. Andere optie is gebruik maken van de SqueezeBox plugin, echter mijn versterker staat niet altijd aan, laat staan op de juist input.

Waar ik zelf aan zit de denken is om een setje PC speakers ergens op de kast oid uit het zicht te plaatsen. Maar dan moet er nog audio naar toe. WiFi geluidskaart? Een draadloze audio verbinding vanaf een USB soundkaart bij mijn server?

Hoe doen jullie dit?

Gr

Peter
User avatar
nico_gh2
Member
Member
Posts: 133
Joined: Wed Apr 06, 2011 12:24 pm
Location: Betuwe, Netherlands
Contact:

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by nico_gh2 »

De Sonos Play:3 of Play:5 speakers kunnen draadloos worden aangestuurd. Het Sonos systeem wordt ondersteund door een HS plugin.
Wel een dure optie denk ik (ook nog een bridge unit nodig) maar ideaal voor multiroom geluid. Ook muziek van goede kwaliteit en je kunt twee Play3 of Play5 als stereo set gebruiken indien gewenst.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by Alexander »

nico_gh2 wrote:(ook nog een bridge unit nodig)
In verhouding is de bridge geen hoge kostenpost, maar je hebt hem overigens niet nodig. De speakers kunnen ook als bridge fungeren, zolang je er eentje wired doet.
Alexander
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by AshaiRey »

Ik heb hier ook al eens lang en grondig over nagedacht en verschillende oplossingen bedacht. De conclusie is dat het helemaal afhangt van je budget dat je wilt besteden. Ik had een klein budget en heb het daarom voor deze oplossing gekozen http://domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=17&t=6561

Andere oplossingen kunnen zijn.
Tip. de ontvanger/radio/versterker kan je instellen op de juiste input/kanaal/frequentie e.d. en dat je dan tussen de stekker en stopcontact een draadloze switch zoals een KaKu switch zit waarmee je het apperaat aan en uit schakelt.

Sluit een kleine FM zender aan op de geluidskaart (zijn los te koop) en zet door het huis radio's die op dat kanaal afgesteld staan. Schakel deze radio's draadloos aan/uit.

Plaats overal speakers en trek er een draad naar toe. ( 1 audiobron, overal hetzelfde)

Plaats overal speakers en trek er een draad naar toe en gebruik een kanaal selector.

Plaats overal speakers en trek er een draad naar toe en gebruik meerdere geluidskaarten of audio usb sticks.
Schakel dit via de server.

Trek draden en plaats overal PC speaker setjes. Schakel deze aan/uit

Gebruik draadloze speakersetjes bijvoorbeeld die voor de tuin van Alecto (55,-/set)
Tip. wil je meerdere kanalen met verschillende audio erop dan kan je meerdere usb audiostick gebruiken. Ik gebruik er nu de onboard audio card voor muziek en een extra audio usb stick voor de omroepen.

Audio over het lichtnet. (bijv. Devolo of netgear)

Audio over ethernet (bijv. marmitek)

Airport express boxjes (Apple, iTunes)

Squeechbox

Sonos ($$ als je 11 kamers wilt bedienen maar wel een top product)

Waarschijnelijk nog een paar optie maar die kan ik nu even niet meer herrinneren.
Bram
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by Reemster »

Ik heb zelf een versterker aangesloten aan me Homeseer PC. De verschillende speakers in me huis schakel ik aan/uit d.m.v. IPPower . Moet zeggen dat dit al 2 jaar goed werkt. Ik had een Russound C-Series gekocht speciaal voor dit. Maar kwam er later achter dat er geen plug-in voor is wat werkt met deze serie...
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by petermdevries »

Dank voor de tips.

Denk dat ik in eerste instantie maar voor de Alecto draadloze speakerset optie ga. Redelijk eenvoudig en goedkoop (marktplaats) te realiseren om eens te ondervinden hoe het allemaal werkt.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by AshaiRey »

Let Op!
Die Alecto speaker set, tenminste de oude versie die ik heb die start met het geluid heel zacht als je hem aanzet.
Dus niet op het volume zoals deze stond toen hij uit ging. Even controleren dus.
Bram
petermdevries
Member
Member
Posts: 98
Joined: Thu Nov 27, 2008 10:43 am
Location: Netherlands

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by petermdevries »

Let Op!
Die Alecto speaker set, tenminste de oude versie die ik heb die start met het geluid heel zacht als je hem aanzet.
Dus niet op het volume zoals deze stond toen hij uit ging. Even controleren dus.
Helaas, jouw reactie kwam nadat ik net een setje van Marktplaats had opgehaald... :(

Dan maar als tijdelijke oplossing om wat te experimenteren.
Concept werkt wel, maar de Alecto heeft inderdaad als nadelen:

- bij inschakelen geluid heel zacht
- af en toe ineens een stoor geluid tussendoor
- na een tijd stilte lijkt het alsof de alecto een paar seconden nodig heeft om "wakker" te worden; hierdoor mist het begin van een spraakbericht

Zijn er nog tips voor goede Nederlandstalig TTS stemmen? Ik heb nu de stem van fluency.nl om te testen, maar die is een beetje "saai".
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by AshaiRey »

Nou ja, jammer dat het te laat was.
Ik gebruik ze in de zomer als we in de tuin zitten of voor tuinfeestjes. De omroep van de voordeur komt er dan ook doorheen iets wat we anders zouden missen.

Stoorgeluid: De overdracht is via FM dus daar kan een stoorzender zitten om de frequentie die je gebruik. Volgens mij kan je hem ook op een ander kanaal zetten

Ik ben wel te spreken of de stem Saskia Luquindo (of iets wat zo klinkt)
Bram
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by Esteban »

AshaiRey wrote:Ik ben wel te spreken of de stem Saskia Luquindo (of iets wat zo klinkt)
Loquendo :)
Uriel
Member
Member
Posts: 96
Joined: Fri Sep 26, 2008 9:21 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Speakers in verschillende kamers

Post by Uriel »

Heb Saskia en ben daar goed over te spreken.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”