Versie 3.0.0.5

Moderator: stefxx

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

In HS3 is het nu mogelijk om energie verbruik te loggen en in te zien... maar dan moet dat door de plugins natuurlijk wel ingebouwd worden. Dus hierbij een eerste poging om dat te ondersteunen in de P1 plugin! De documentatie vanuit Homeseer is zo goed als ontbrekend dus beschouw het maar als experimenteel :D

Download deze versie hier: http://download.dedroog.com/HSPI_P1_3.0.0.5.zip

Hieronder zie je hoe je eea kan instellen, inclusief de kosten per kWh per teller. Als je de kosten op 0 laat staan gebruikt hij de waarde uit de HS3 setup (Tools/Setup/General/Default Energy Rate (cost per KWH)). Als je geen teruglevering hebt kun je die wel aanzetten maar doet dat natuurlijk helemaal niets...
EnergySettings.PNG
EnergySettings.PNG (31.2 KiB) Viewed 16224 times
En dit is hoe het er dan uit zou kunnen zien in Homeseer:
EnergyGraph.PNG
EnergyGraph.PNG (285.95 KiB) Viewed 16177 times
Oja, Homeseer 3.0.0.126 is vereist, anders doet het helemaal niets. Daar test ik expliciet op in de code, want lagere versies geven allerlei problemen met het loggen van energie data... hier te vinden: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=170144

Succes ermee. Laat even weten of het voor jou werkt!
rvdvoort
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Sun Sep 28, 2014 3:35 pm

Re: Versie 3.0.0.5

Post by rvdvoort »

Ipv de P1 converter via kabel/com poort gebruik ik een wifi P1 module/converter. Bij de instellingen van de plug-in kan er alleen via een com poort connectie gemaakt worden. Is er een mogelijkheid om de plug-in via een ip adress/poort te laten werken.

Alvast bedankt,
Rob
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Nee helaas, het werkt alleen met een seriele kabel, al dan niet met een USB converter.
rvdvoort
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Sun Sep 28, 2014 3:35 pm

Re: Versie 3.0.0.5

Post by rvdvoort »

OK toch bedankt voor het antwoord.

Rob
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

Geweldig dat je deze plugin gemaakt hebt, ik heb echter een probleem met versie 3.0.0.5.
3.0.0.4 werkte prima bij me, maar na installatie van 3.0.0.5 krijg ik **FATAL**: Failed getting InterfaceStatus from P1 - the interface was not found in the list of active interfaces.

Als ik terug ga naar versie 3.0.0.4 werkt het ook niet meer...
alles gereboot etc, maar geen succes.

Ik werk met Homeseer HS3 Pro, versie 3.0.0.130. Kan het daar aan liggen?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

genoenhuis wrote:Geweldig dat je deze plugin gemaakt hebt, ik heb echter een probleem met versie 3.0.0.5.
3.0.0.4 werkte prima bij me, maar na installatie van 3.0.0.5 krijg ik **FATAL**: Failed getting InterfaceStatus from P1 - the interface was not found in the list of active interfaces.
Dat is vreemd. Deze versie werkt prima hier, ook met build .130. Kun je de plugin eens starten in developer mode en kijken of en zoja welke error je krijgt op de homeseer server? Waarschijnlijk crashed the plugin en dan zou een foutmelding wel helpen...
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

In developer mode krijg ik het volgende scherm:
HSPI_P1.png
HSPI_P1.png (4.4 KiB) Viewed 15593 times
Als ik met Putty naar de compoort kijk zie ik wel de data van de kamstrup meter, dus de verbinding is ok.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Hij crashed in ieder geval niet, maar je zou in dat venster wel data moeten zien wat er binnenkomt.

Hernoem je ini file eens (in je homeseer directory, \config\p1.ini), daarna natuurlijk even opnieuw je compoort instellingen nakijken. Wellicht is er iets corrupt? Als het dan wel werkt wil ik graag die ini file eens zien of weten wat de verschillen zijn. Ik weet wel dat er wat issues zijn mbt ini files in enkele HS betas (incl. 130).
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

de .ini file ziet er als volgt uit:
[Settings]
Version=3.0.0.5
[PortSettings]
BaudRate=9600
DataBits=7
Parity=2
[Debug]
DebugReceived=unchecked

de comport settings in w7 zijn:
portsettings.png
portsettings.png (5.31 KiB) Viewed 15591 times
(Ik ga ervan uit dat met parity=2 in jouw ini file Parity=even bedoeld wordt toch?)
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Ziet er prima uit. Moet gewoon werken. Ik snap al helemaal niet waarom 3.0.0.4 het niet meer zou doen...
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

ik heb een de ftdi driver van de usb-comport geupdate, werkt ook niet...

ik ga nog eens even wat proberen...
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

wat me opvalt is dat de plugin de compoort niet bezet houdt. homeseer draait inclusief de plugin (inclusief foutmelding), en toch kan ik met putty de compoort benaderen...
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Nee dat klopt zeker niet. Geen fouten in de homeseer log?
genoenhuis
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:32 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by genoenhuis »

Ik heb alles teruggedraaid, en 3.0.0.4 geinstalleerd en deze werkt. Daarna weer alles afgesloten, 3.0.0.5 geinstalleerd, gereboot en het werkt niet.

In de homeseer log staat deze foutmelding
Initializing plug-in(2): P1 Instance::De conversie van tekenreeks naar type Single is ongeldig.STACK: Server stack trace: Exception rethrown at [0]: bij System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg) bij System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type) bij HomeSeerAPI.IPlugInAPI.InitIO(String port) bij Scheduler.clsHSPI.CheckInterfaces()

Enig idee?

Bedankt trouwens voor de snelle antwoorden!
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Versie 3.0.0.5

Post by stefxx »

Ja, daar kan ik wat mee. Kun je hem eens opnieuw downloaden (vanuit de eerste post) en opnieuw proberen? Ik heb een hele kleine aanpassing gemaakt.
Post Reply

Return to “Homeseer P1 Smart Meter - Plugin HS3”