Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

Even om af te sluiten. Ook VanFlipsen kan weer verder met zijn Toon. SSH toegang was hem alweer gelukt. Alleen QT-gui ontbrak.
Nodig was om VPN aan te zetten, de opkg repo feed tijdelijk te herstellen en dan qt-gui handmatig met opkg install te installeren.
Member of the Toon Software Collective
VanFlipsen
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Mon Jan 21, 2019 10:58 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by VanFlipsen »

Ik wil TheHogNL bedanken voor zijn hulp, het e.e.a. is goed opgelost, ik weet één ding zeker dit hadden wij niet via het forum kunnen oplossen.

Wel leuk eens mee te kijken hoe een probleem opgelost wordt door iemand met verstand van zaken. Ik moet alles Googlen :D .
Last edited by VanFlipsen on Wed Jan 23, 2019 2:57 pm, edited 1 time in total.
michel30
Member
Member
Posts: 286
Joined: Fri Aug 25, 2017 4:42 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by michel30 »

Ik wacht nog wel even voordat ik op de knop upgrade klik, zeker nu :) :)
TerrorSource
Administrator
Administrator
Posts: 494
Joined: Thu May 04, 2017 9:28 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TerrorSource »

michel30 wrote:Ik wacht nog wel even voordat ik op de knop upgrade klik, zeker nu :) :)
Er gaan er ook gewoon goed hoor :) Je hoort hier alleen de problemen.
Heb zelf mijn Toon1 en Toon2 perfect automatisch kunnen updaten, andere Toon2 had wel problemen maar niks bijzonders.
Ook inmiddels al 2-3 andere gehoord die zelf automatisch hebben kunnen updaten zonder problemen.
yjb
Member
Member
Posts: 211
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:15 pm
Location: Venhuizen, Netherlands

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by yjb »

Ik denk dat ik met een Toon2 wel een beetje meer risico loop: als ik de netwerk verbinding kwijt ben, dan kan ik niet terugvallen op een seriële verbinding. Of ben ik te voorzichtig?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

yjb wrote:Ik denk dat ik met een Toon2 wel een beetje meer risico loop: als ik de netwerk verbinding kwijt ben, dan kan ik niet terugvallen op een seriële verbinding. Of ben ik te voorzichtig?
Bij een toon2 heb je altijd de recovery optie, maar dan ben je root wel kwijt. De problemen die ik nu gezien heb hadden grotendeels te maken met full disks als ik het nu een beetje inschat. Op een Toon2 is dat ook geen probleem.
Ik zou zeggen, gewoon doen. Mocht ie toch falen dan recovery doen en zorg ik wel voor dat je weer root access krijgt. Nijmegen was het toch?
Member of the Toon Software Collective
yjb
Member
Member
Posts: 211
Joined: Fri Apr 17, 2009 1:15 pm
Location: Venhuizen, Netherlands

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by yjb »

Nijmegen is wel uit de buurt. Ik wacht nog wel even af tot ik in ieder geval gelegenheid om naar een van jullie toe te rijden (mocht het fout gaan).

Voor wat betreft filesystem space. Is het geen idee om daar wat checks voor in te bouwen? Of is dat niet echt voorspelbaar?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

yjb wrote:Nijmegen is wel uit de buurt. Ik wacht nog wel even af tot ik in ieder geval gelegenheid om naar een van jullie toe te rijden (mocht het fout gaan).

Voor wat betreft filesystem space. Is het geen idee om daar wat checks voor in te bouwen? Of is dat niet echt voorspelbaar?
Ik dacht dat jij in Nijmegen zat :-)

Het update script checked al de min size van 5MB en ook eneco's script houdt de disk space in de gaten. Toch gaat het blijkbaar soms mis. Geen idee nog waarom.
Member of the Toon Software Collective
NLKris
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Sat Jan 26, 2019 4:16 am

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by NLKris »

Ik heb een upgrade gedaan van 4.9.23 naar 4.22.7. Hierbij moest ik eerst naar 4.10.X en daarna kon ik naar 4.22.7. Echter startte mijn Toon niet meer op (Geen balkje).

Ik kreeg het probleem waarbij gevraagd werd naar een runlevel, waarbij geen enkele optie doorslag gaf. Via Bootloader werd duidelijk dat belangrijke bestanden leeg waren. Ik heb hetzelfde als eerder benoemt is.
Bestanden gevuld waarbij hij nu voor 20 % opstart. Ik kom helaas niet verder. Hoe hebben jullie het opgelost?

Ik las ergens op het forum dat updaten kon helpen. Ik wilde proberen naar 5.0 te gaan, maar helaas krijg ik geen VPN.
NLKris
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Sat Jan 26, 2019 4:16 am

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by NLKris »

Inmiddels heb ik een aantal files weer aangepast en gevult met wat ik kon vinden. Nu start hij weer op maar vraag ik me af of alles wel goed is. Is hier een check voor? Welke commando’s hebben jullie gedaan gezien ik hetzelfde had?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

Nee daar is geen standaard check voor.
Wanneer heb je de update gedaan en had je wel de laatste versie van het root update script?
Weet nog welke bestanden leeg waren? En heb je wellicht een idee waardoor? Heb je te snel opnieuw opgestart na de update misschien?
Member of the Toon Software Collective
NLKris
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Sat Jan 26, 2019 4:16 am

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by NLKris »

Ik had de update 29 januari gedaan en er nieuw opgezet. Qua versie zat het wel goed. Ik vermoed zelf dat het mis is gegaan bij het gedeelte: "Do you want me me to try and fix a few well know isue's for you right now?"

Daarna staat er namelijk creating backup of inittab, chrony.conf, hosts, config_happ_scsync.xml en qmf_tenant.xml.save...

Ik dacht dat hij wel helemaal klaar was. Ik zag dat er gister een nieuwe versie online stond en heb die geprobeerd. Hierbij hetzelfde gedaan, daar ging het goed. Deze gaf aan "you can reboot now". Zelf ervoor gekozen nu de command "Shutdown now -r" te gebruiken. Wellicht is dit beter dan de stroom eraf. Anyway, alles werkte weer en alleen bovenstaande files waren leeg. Doordat ik onzin serienummers had ingevuld viel het mij op dat op enig moment de Toon zelf alle files weer heeft overgezet. Ik weet zeker dat alle bestanden nu dus prima in orde zijn. Was wel even spannend..
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

I asked this because on the 23 januari update I installed a check just at the end of the script to see if those file are empty, and would restore them from a saved copy if that happened.
This clearly didn't help you as it seems.

You say that you on the 2nd time did a shutdown -r. Does that mean you powered off the toon the first time to reboot the toon? That is indeed not a good idea because that does not allow the file changes to be written to disk. I did try to reproduce this myself one time but couldn't force this to happen. But just powering off is never a good idea after a major update :-)
Member of the Toon Software Collective
NLKris
Starting Member
Starting Member
Posts: 33
Joined: Sat Jan 26, 2019 4:16 am

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by NLKris »

Ahh oke. It was after the 23th of januari.

The first time I did turn the power by disconnecting the boiler module and reconnect it to boot again. Maybe there was the problem. But I did that more without any problems. So what is did the second time with the command "$ shutdown now -r" is the right and most save way? Is there any chance to build it in to the script? Now it just says you can reboot now.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon 1 wil niet meer na upgrade van 4.22.7 naar 5.0.4

Post by TheHogNL »

Yes I was thinking about adding that also... let me look at that
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”