Opnieuw inleren

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
Ikkeja
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Mon Sep 11, 2017 11:14 am

Opnieuw inleren

Post by Ikkeja »

In het verleden ( heeft Eneco op mijn verzoek de Toon opnieuw laten inleren. Het viel me op dat de Toon niet snel genoeg reageert op temperatuur wijzigingen: ingesteld op 21 graden en begon pas met warmtevraag als het onder de 20 was. Dit is toen remote gedaan.

In de nacht van 23 op 24 september is er voor het eerst sinds april ofzo weer cv vraag geweest. Nu lijkt het erop dat Toon pas weer heel laat vraagt om warmte. Mijn gedacht is dan ook: maar weer opnieuw inleren. Echter... hoe? Aangezien mijn Toon geroot en Eneco geen toegang heeft......
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Opnieuw inleren

Post by marcelr »

Ik denk dat je gewoon moet afwachten. Dat inleren is een continu proces, ook genoemd automatische regelaartuning. Hoeft Eneco niks aan te doen. Je toon heeft de hele zomer niks te doen gehad, alle regelaarinstellingen incl aanwarmtijd hebben zich daarop aangepast. Gaandeweg het stookseizoen past-ie zich vanzelf weer aan.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Opnieuw inleren

Post by TheHogNL »

Klopt. Het beste is gewoon wachten.

Eventueel kan je in config_happ_thermstat.xml kijken.. daar staat de geleerde infomatie. Wat alles precies betekend weet ik ook niet maar het verwijderen van het bestand (na eerst een kopie te maken) zorgt er voor dat het leerproces opnieuw vanaf 0 begint. Misschien heb je daar wat aan.
Member of the Toon Software Collective
Rudolf
Member
Member
Posts: 136
Joined: Mon Dec 04, 2017 8:50 pm

Re: Opnieuw inleren

Post by Rudolf »

Ik vind het moeilijk om te geloven dat Toon pas warmte gaat vragen als de temperatuur onder de 20*C daalt terwijl het setpoint 21*C is; dat klinkt niet als een modulerende thermostaat.
Ik zou verwachten dat Toon wel warmte vraagt, maar omdat het kouder is, deze te laag is voor de gewenste opwarmingssnelheid.

Toon heeft wel een instelling voor het aantal graden Celsius per uur.
https://forum.eneco.nl/duurzaam-leven-w ... ndex1.html
Misschien kun je die verlagen, zodat je Toon forceert om eerder & minder warmte te vragen.

Wel eens met de posts hierboven dat je er waarschijnlijk beter nog even vanaf kunt blijven, echt koud wordt 't voorlopig nog niet, dus Toon kan nog rustig bijleren.
Ikkeja
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Mon Sep 11, 2017 11:14 am

Re: Opnieuw inleren

Post by Ikkeja »

Dank allemaal... Het is inderdaad nog vroeg maar zoals Rudolf al zegt zou je verwachten dat bij setpoint van 21 Toon eerder warmtevraag heeft dan onder de 20. Ik ga even kijken naar config_happ_thermstat.xml (omdat het kan) maar ik zal me inhouden en rustig afwachten :-) Thnx i.i.g.!
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”