Warmte uitlezen

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Warmte uitlezen

Post by WickedMaster »

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om (analoog) de warmte uit te lezen van mijn warmtemeter? Ik heb een meteradapter met twee vlammetjes en ik had begrepen dat het daarmee zou moeten kunnen. Maar, wanneer ik op mijn Toon stadsverwarming uitlezing probeer in te stellen, gaat hij niet verder naar het volgende scherm.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by TheHogNL »

Misschien weet mAiden nog hoe dit een paar jaar geleden als proef werd aangesloten. Heb je misschien foto's hoe het er bij jou uitziet?
Member of the Toon Software Collective
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Warmte uitlezen

Post by marcelr »

Er staat me iets van bij dat je daar een andere meteradapter firmware voor nodig had.
WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by WickedMaster »

Heb op dit moment nog even niets aangesloten zitten behalve de slimme meter. Zie bijlage voor foto's.
Attachments
Meteradapter
Meteradapter
Meteradapter.jpeg (188.13 KiB) Viewed 8082 times
Warmtemeter
Warmtemeter
Warmtemeter.jpeg (147.84 KiB) Viewed 8082 times
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Warmte uitlezen

Post by marcelr »

Zo te zien zit er een optische uitgang op (ronde venster ongeveer in 't midden van de meter).
Daar zou je een uitlezing op kunnen zetten, maar dan heb je nog geen data die zo toon ingefloten kunnen worden. Dat vergt waarschijnlijk wat extra software.
WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by WickedMaster »

Als het goed is zit dit nog steeds in de software van Toon. In config_happ_scsync.xml heb ik de optie HeatDisplay aanstaan, waardoor Toon weet dat ik op stadsverwarming zit. Ik zie een "Warmte" kopje terug in het verbruiksoverzicht (grafiek) en er zijn extra tegels beschikbaar m.b.t. warmte. De vraag is nu dus alleen hoe ik dit kan aanvullen met data.
Attachments
Warmte tegels
Warmte tegels
1.PNG (9.4 KiB) Viewed 8074 times
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Warmte uitlezen

Post by marcelr »

Precies. Je bebt ook hardware nodig. De meter heeft een optie voor MBus, kan dus in principe aan een digitale kWh meter gekoppeld worden, en dan uitgelezen worden.
MAAR: als die koppeling er niet is, zou die door het energiebedrijf aangsloten moeten worden. De aansluitingen zijn in 't algemeen verzegeld.
Dan is het nog steeds maar de vraag of toon iets met die info doet.
WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by WickedMaster »

Mbus is inderdaad een alternatief. Maar, kunnen we niet gewoon de optische uitgang van de meter gebruiken om een en ander uit te lezen? Werken de bijgeleverde Toon sensoren niet met hetzelfde protocol (62056-21:2003)?
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by TheHogNL »

Helaas is het onbekend hoe Eneco dit in de test periode had aangesloten. De paar mensen die het hebben zijn geen leden van het domoticaforum. Zou mooi zijn dat we daar een keer achterkomen.
De software ervoor zit inderdaad nog wel in de Toon alleen zal er inderdaad waarschijnlijk een specifieke firmware in de meteradapter nodig zijn geweest hiervoor.

Op mijn test toon kan ik in ieder geval wel een meetadapter (met een stadsverwarming symbool naast gast symbool, allebei rood) de stadsverwarming selecteren als sensor. Vervolgens 'analoog sensoraansluiting' icoontje Gj met tekst 'alle verwarmingmeters'. Alleen is nu de vraag hoe precies verder. Er moet dan in die minijack iets op de meter aangesloten worden. Een pulse sensor? Of een directe electronische koppeling?
Member of the Toon Software Collective
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Warmte uitlezen

Post by marcelr »

De pulsingangen zijn gemaakt om een treintje S0 pulsen op te pikken, via een fototransistor met eigen voeding (3.3V). De infrarood uitgang van de meter moet in principe dat signaal kunnen leveren, en dat zou je met een fotodiode met gevoeligheid in de goeie lichtfrequentie op moeten kunnen pikken. Elektrisch stelt het allemaal niet zoveel voor, de goeie componenten zoeken is effe gedoe. Ik heb nog een paar van die IR sensoren liggen (USB en /of serieel, ooit voor een prikkie overgenomen, nooit wat mee gedaan). Ik kan wel 's kijken of er signaal uit te krijgen is. (werkt op een kWh meter waarschijnlijk hetzelfde als op een warmtemeter).

.. moet ik ze alleen nog even zien te vinden ..
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by TheHogNL »

Zou leuk zijn als je het werkend krijgt.
Punt is wel dat je niet de pulse snelheid kan aangeven in de toon software. Bij kwh meters moet je immers aangeven of je 100 imp/kwh of 1000 of zelfs 2000 hebt etc.

Ik denk eerder dat ze die minijack ingang op een andere manier dan een (s0) pulse gebruikten. Misschien zelfs wel in combinatie met juist specifiek 1 type warmtemeter.
Member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by TheHogNL »

Member of the Toon Software Collective
mAiden
Member
Member
Posts: 330
Joined: Mon Jul 10, 2017 10:22 am

Re: Warmte uitlezen

Post by mAiden »

Toon en stadsverwarming is 2 keer geprobeerd door Eneco. Beiden keren stookte Toon teveel gas weg, waardoor de eindafrekening bij sommige 20% hoger uitviel. (Dit euvel merk ik soms ook bij cv ketels. Geen idee maar het is een gevoel)
Ik weet dat ze een module(Ga even kijken of ik er achter kan komen wat voor module ze toen plaatsen) plaatsen, deze communiceerde met de meter. Zoals Thehog ookal zei, bij stadswarmte zal je geen pulse krijgen, zal het rechtstreeks uit de meter gehaald moeten worden.
Member of the Toon Software Collective
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Warmte uitlezen

Post by marcelr »

Ik zie een kabel met jackpluggen, pulstreintjes dus. Geen MBus of wat dan ook. Volgens mij zit stadswarmte ook niet in het DSMR protocol. Mag barsten als die kabel een ander signaal vervoert dan de IR pulsjes uit de meter.
Die metermodule van toon kan twee trucjes: DSMR (2 ... 5, of welke versie hebben we tegenwoordig?) via de P1 poort en S0 pulsjes via de jack pluggen.

Volgens de manual kun je dit in die warmtemeter pluggen (max 2):

Pulse module
CL module
M-Bus module G2
M-Bus module G4
M-Bus module G4 MI with 2 pulse inputs
Analog module
Radio module 434 MHz
GSM module
GPRS module
Radio module 868 MHz
Zigbee module

Geen idee wat dat allemaal is, maar ik wed dat de puls module erin zit op die foto ;-). De optische koppeling is standaard in elke meter aanwezig.
mAiden wrote:Toon en stadsverwarming is 2 keer geprobeerd door Eneco. Beiden keren stookte Toon teveel gas weg, waardoor de eindafrekening bij sommige 20% hoger uitviel.
De grap van stadswarmte is dat je geen gasaansluiting hebt :-). Maar goed, 't is duidelijk dat het voor geen meter heeft gewerkt, anders waren ze er wel mee doorgegaan.
WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Re: Warmte uitlezen

Post by WickedMaster »

Volgens deze pagina zou het mogelijk moeten zijn IR Converter Cable de optische poort uit te lezen. Ik weet alleen niet wat deze kabel exact doorgeeft aan data.

Ik zie denk ik ook een tweede uitdaging aankomen als het lukt om de meter analoog uit te lezen: de slimme meter kan dan niet meer middels P1 uitgelezen worden. Die optie is niet beschikbaar op Toon..
mAiden wrote:Toon en stadsverwarming is 2 keer geprobeerd door Eneco. Beiden keren stookte Toon teveel gas weg, waardoor de eindafrekening bij sommige 20% hoger uitviel. (Dit euvel merk ik soms ook bij cv ketels. Geen idee maar het is een gevoel)
Ik weet dat ze een module(Ga even kijken of ik er achter kan komen wat voor module ze toen plaatsen) plaatsen, deze communiceerde met de meter. Zoals Thehog ookal zei, bij stadswarmte zal je geen pulse krijgen, zal het rechtstreeks uit de meter gehaald moeten worden.
Teveel stoken lijkt me bijna onmogelijk. Enige wat Toon doet is de toevoerklep sluiten en openen wanneer een bepaalde temperatuur is bereikt.
Hoor graag welke module het is!
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”