tegel "stroom nu"

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje in het bezit van een rooted Toon1 in combinatie met Toon Zon. Geweldig apparaat! Alleen valt mij iets op. Zodra de zon begint te schijnen en ik dus ga terugleveren wordt de tegel "stroom nu" erg onrustig. Normaal gebruik ik hier overdag zo'n 400-500 Watt per uur. Met wat pieken naar 2400-2500 Watt als de boiler aanslaat. Zodra de zon begint te schijnen gaat de waarde van deze tegel flink omhoog zonder dat de boiler aan gaat. 3000-6000 Watt. Als de zon achter een wolk gaat is hij weer rustig. Heeft iemand een idee waar deze onrust vandaan komt? Ik dacht dat de tegel "stroom nu" het actuele stroomverbruik in huis meet. Ongeacht wat er met de zonnepanelen gebeurd. Het verbruik in huis veranderd niet zo veel maar toch geeft hij flink verbruik aan.

Meteradapter zit aangeloten met de P1 kabel op de slimme meter. Zonnepanelen analoog via de sensor op de pulsgever en dan naar de meteradapter. Omdat ik 2 sets zonnepanelen heb gebruik ik een splitter met 2 analoge sensors. Meerdere keren getest of het probleem hier vandaan komt echter met een set zonnepanelen op toon is het schommelen van de tegel ook aanwezig.

Hoor graag jullie bevindingen. Alle info is welkom!

Alvast bedankt.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

coxymanne wrote: Omdat ik 2 sets zonnepanelen heb gebruik ik een splitter met 2 analoge sensors. .
Leg dit nog eens uit?

Eerst zou ik zeggen, als je opwek omhoog gaat en dat evenredig is aan je 'verbruik' op je toon, dat betekend dat je slimme meter blijkbaar geen leruglevering meet of in ieder geval niet dat meldt aan je toon. Je toon denkt dan, hey ik zie opwek maar geen teruglevering dus dan moet het in het huis verbruikt zijn en dat toont ie dan ook zo.

Maar eerst maar eens helder maken wat je precies bedoelt met twee analoge sensors :)

Twee sets zonnepanelen met ZonopToon kan je alleen maar aansluiten door beiden groepen door 1 kWh meter te halen en dan met 1 sensor dit totaal te meten. Een andere manier is er niet.
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Goede middag. Allereerst bedankt voor je reactie. Ik zal het e.e.a. beter proberen uit te leggen.

Via een splitter in de meetadapter (1 mannetje en 2 vrouwtjes) zijn beide pulsgevers aangesloten (via analoge sensor) op de meetadapter. Hierdoor geven de sensors om en om een puls naar de meetadapter. Of de adapter nu een puls ontvangt van een zonnepaneelsysteem of 2 maakt naar mijn mening niets uit. Registratie in Toon is in ieder geval goed. Vorige maand zat er een halve kw verschil tussen Toon en beide omvormers.

Omdat ik het toch zeker wou weten heb ik dit een tijd lang origineel aangesloten. Dus maar een zonnepaneel systeem. Echter blijft de uitslag van de tegel "stroom nu" onstabiel. Enkele minuten geleden twee foto's genomen na elkaar waarin dit goed te zien is. Ik ga nu proberen deze toe te voegen.
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

meteradapter
meteradapter
20190209_140305.jpg (17.66 KiB) Viewed 6532 times
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

20190209_135123.jpg
20190209_135123.jpg (29.79 KiB) Viewed 6532 times
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

binnen enkele seconden een heel ander beeld
Attachments
1
1
20190209_135115.jpg (21.42 KiB) Viewed 6531 times
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Nee dit gaat dus echt niet werken. Het zijn pulsjes per kWh opwekking en de tijd TUSSEN twee pulsjes geeft dus aan hoeveel Watt er op dat moment geproduceerd wordt. Als er dan ondertussen een puls komt van de andere sensor dan klopt dat dus van geen kant. Leuk bedacht maar zo werkt dat dus niet :-)

En je test met maar 1 paneel aangesloten werkt ook niet omdat de andere panelen dan (neem ik even aan) nog wel opwekken en er dus dan opwek is die niet geregeisteerd wordt.

De enige manier om het goed aan te sluiten is electrisch beide opwek-groepen op 1 kWh meter aan te sluiten en dat met 1 sensor te meten.
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Oww dat wist ik niet want in de beschrijving van de pulsgever staat dat de puls bepalend is voor het opgewekte vermogen vandaar dat ik ook in toon opgeef 1000 pulsen is 1 Watt. Dus elke lichtflits op de sensor wordt vertaald naar 1 Watt en door Toon zo geregistreerd. Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat het mis gaat als beide sensors tegelijk een puls ontvangen. Dan zou 1 Watt niet geregistreerd worden. En zou ik dus in de maand januari minder opgewekt vermogen moeten zien op Toon tov de omvormers.

Omdat ik het niet vertrouwde heb ik het dus ook origineel getest. Dus geen splitter en alleen het zonnepanelensysteem van het schuine dak erop. Dus een systeem via een sensor. Hierbij heb ik dus ook het probleem van onstabiele stroom nu meter.

Eigenlijk moet het wel werken want het totale opgewekte vermogen van de maand januari is gelijk aan wat toon aan geeft met de spitter in gebruik.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

coxymanne wrote:Oww dat wist ik niet want in de beschrijving van de pulsgever staat dat de puls bepalend is voor het opgewekte vermogen vandaar dat ik ook in toon opgeef 1000 pulsen is 1 Watt. Dus elke lichtflits op de sensor wordt vertaald naar 1 Watt en door Toon zo geregistreerd. Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat het mis gaat als beide sensors tegelijk een puls ontvangen. Dan zou 1 Watt niet geregistreerd worden. En zou ik dus in de maand januari minder opgewekt vermogen moeten zien op Toon tov de omvormers.

Omdat ik het niet vertrouwde heb ik het dus ook origineel getest. Dus geen splitter en alleen het zonnepanelensysteem van het schuine dak erop. Dus een systeem via een sensor. Hierbij heb ik dus ook het probleem van onstabiele stroom nu meter.

Eigenlijk moet het wel werken want het totale opgewekte vermogen van de maand januari is gelijk aan wat toon aan geeft met de spitter in gebruik.
Het is niet 1000 pulsen voor 1 Watt. Maar 1000 pulsen voor 1 kWh. Hierdoor is dus de tijd tussen de pulsen voor belang hoeveel Watt er op dat moment loopt en niet het aantal pulsjes.
En waarom moeilijk doen als je prima je stroom door 1 kWh meter kan halen? Zo hoort het aangesloten te zijn en niet zoals je het nu hebt.

Dat het niet werkt met maar 1 sensor op je schuine dak aangesloten is wat ik je al aangeef. Je andere zonnepanelen staan dan wel aan maar worden niet geteld. Hierdoor is je opwek op dat moment ook grillig. Je zou het wel kunnen proberen om dan de hele groep van die panelen ook uit te zetten. Mocht het dan nog steeds fout gaan, dan komt de teruglevering niet over de P1 kabel binnen op je Toon. Dat is dan een slimme meter probleem. Kijk of de productie wel op je slimme meter geregistereerd wordt.
Member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Nog even een redenatie. Stel het is 1000 pulsjes voor 1 Watt..
Een gemiddelde zonnepanelen installatie doet al snel 2000 Watt continu. Dan zou je dus 2 miljoen pulsjes moeten ontvangen om te weten dat op dat moment 2000 Watt geleverd wordt :lol:
Voordat je die 2 miljoen pulsjes ontvangen hebt is het al donker :D

Ok stel dat het 1000 pulsjes voor 1 kiloWatt is (het is werkelijk 1 kiloWatt-Uur maar ok.. stel dat). Dan moeten we nog steeds 2000 pulsjes ontvangen om te weten dat er 2000 Watt geleverd wordt op een gegeven moment. Dat zijn ook al heel wat pulsjes. Als de pulsjes dan geteld zijn en de display dan eindelijk 2000 Watt kan tonen, wat gebeurd en dan? Ohja, de panelen leveren op dat moment 2200 Watt. De pulsjes gaan weer lopen en zouden dan 2200 keer moeten pulseren.

Nee zo gaat het dus echt niet. Daarom doen ze pulsjes per kWh.
Bij een 1000 imp/kWh meter:
elke seconden = 3600 watt
elke twee seconden = 1800 watt
elke vier seconden = 900 watt
etc.. dus hoe lager de opwek hoe trager het ledje knippert

Eneco gebruikt zelf 10.000 imp/kWh meters (de inepro pro1s):
elke seconden = 360 Watt
elke twee seconden = 180 Watt

Je zult dus zien dat de Eneco kWh meter die officieel voor zonoptoon gebruikt wordt veel sneller knipper, namelijk elke 1/10e seconde voor 3600 watt (gemiddeld voor een woonhuis).
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

1000 pulsen voor een watt is in ieder geval niet juist. Ik bedoel natuurlijk 1000 pulsen voor 1KW. (in de spec van de pulsgever 1000imp/kWh).

Heel even opnieuw samengevat. Waarschijnlijk heb ik het niet goed uitgelegd of is er ergens anders een miscommunicatie.

Indien ik 2 zonnepaneel systemen op toon koppel via de splitter. Dus 2 kw/h meters en 2 analoge sensoren geeft toon exact aan hoeveel stroom is opgewekt tov de omvormers die aan de muur hangen (als ik die bij elkaar optel). Getest in de maand december. (niet januari zoals eerder vermeld)

Omdat ik het volledig uit wou sluiten of het probleem met de tegel "stroom nu" hier iets mee te maken heeft heb ik begin januari maar een zonnepaneelsysteem op de meteradapter aangesloten. Niet een paneel. Een kw/h meter staat dus maar aangesloten op Toon.
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: tegel "stroom nu"

Post by marcelr »

Pulsfrequenties in de orde kHz zijn niks bijzonders voor een optisch digitaal systeem. Dus die 10Hz is echt geen hoge frequentie.

Belangrijk is dat de frequentie per kWh van beide systemen hetzelfde is, anders komt er zowiezo onzin uit.
Het probleem ontstaat als die toon het geleverde vermogen gaat uitrekenen. Dat gaat op basis van de pulsfrequentie, en die rammelt waarschijnlijk nogal bij twee samengevoegde systemen, die ook nog eens een lage pulsfrequentie hebben.
De pulsfrequentie is aan de lage kant, 1000/kWh. de meters die eneco installeert doen 10.000/kWh, hoofdzakelijk om een mooi glad vermogenssignaal te krijgen.
Het wordt nog mooier als de pulsen van de twee meters in de tijd gedeeltelijk overlappen, want dan ziet toon twee pulsen als 1, en dat komt de meetnauwkeurigheid ook niet ten goede. Kortom, in principe kan dit werken, maar door de relatief lage pulsfrequentie zal het vermogenssignaal piekerig zijn, en bij overlappende signalen worden levering en vermogen onderschat.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

coxymanne wrote:1000 pulsen voor een watt is in ieder geval niet juist. Ik bedoel natuurlijk 1000 pulsen voor 1KW. (in de spec van de pulsgever 1000imp/kWh).

Heel even opnieuw samengevat. Waarschijnlijk heb ik het niet goed uitgelegd of is er ergens anders een miscommunicatie.

Indien ik 2 zonnepaneel systemen op toon koppel via de splitter. Dus 2 kw/h meters en 2 analoge sensoren geeft toon exact aan hoeveel stroom is opgewekt tov de omvormers die aan de muur hangen (als ik die bij elkaar optel). Getest in de maand december. (niet januari zoals eerder vermeld)

Omdat ik het volledig uit wou sluiten of het probleem met de tegel "stroom nu" hier iets mee te maken heeft heb ik begin januari maar een zonnepaneelsysteem op de meteradapter aangesloten. Niet een paneel. Een kw/h meter staat dus maar aangesloten op Toon.
Het is echt puur toeval dat het uitgekomen is. Het kan gewoon namelijk niet kloppen. Waarschijnlijk omdat de opwek in december relatief laag is dat het nog wel uitkomt.

Je moet om het echt te testen ook de andere zonnepaneelsysteem uit zetten en niet alleen de sensor ontkoppelen. Want anders wekt die wel op maar wordt dat niet gemeten door je Toon en krijg je dus ook grilligheid.

Ik begin overigens een beetje geduld te verliezen. Je komt op het forum met vragen 'hoe komt dit' en dan leg ik het uit maar wil je niks aannemen. Probeer eerst nou eens wat ik aangeef en kijk vooral of je slimme meter uberhaupt je teruglevering meet en doorgeeft aan je toon.
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Het spijt me dat je het idee hebt dat ik niks wil aannemen. Dit is echter niet het geval. Ik probeer uit te vogelen waar het mis gaat. En wil hier graag over discussiëren.

Dat het niet werkt met een splitter is mij nu duidelijk echter heb ik geen andere keus. Beide zonnepanelen systemen zitten op een aparte groep in de meterkast. Deze kan ik niet bij elkaar voegen om er een kw/h meter tussen te zetten. Gewoon omdat het vermogen te hoog is voor een groep. Ik ben niet volledig onderlegd mbt stroom in de meterkast maar zie de zonnepanelen als een hobby waarbij ik nog veel kan leren.

Ik weet niet welke signalen er allemaal doorgezet worden vanuit de slimme meter naar toon. Mijn mening was dat de tegel "Stroom nu" altijd zou moeten kloppen ondanks wat de zonnepanelen doen.

Maar goed....bedankt voor alle informatie. Ik zal het laten bezinken en een plan trekken wat te doen.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Nog even een tekening wat laat zien waarom het niet werkt:
Naamloos.png
Naamloos.png (31.58 KiB) Viewed 6497 times
Die twee groepen mogen prima (nadat de 16A zekering) samen komen op 1 kWh meter. Het is niet anders dan de kwh-meter van je leverancier, alleen dan wat simpeler en kleiner. Daar komen ook al je groepen samen :-)

Alleen als je 3-fase hebt en beide systemen op een andere fase zitten, dan kan je het niet samen voegen. Maar dan zou je een 3-fase kWh moeten plaatsen (die maar 2-fasen meet).

Maak eens een foto van je groepenkast. Dan kan ik je zo vertellen wat je moet doen om het wel werkend te maken. Kijk dan gelijk even op je slimme meter of je levering aan het net wel gemeten wordt.
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”