tegel "stroom nu"

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

En hier nog even een simpele tekening hoe je dit zou moeten aansluiten (mits alles op 1 fase is aangesloten, bij 3 fase aansluiting moet je dus een 3-fase kwh meter hebben om beide losse systemen op eigen fase te meten in 1 meter)
Naamloos.png
Naamloos.png (12.51 KiB) Viewed 4366 times
Member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

coxymanne wrote: Mijn mening was dat de tegel "Stroom nu" altijd zou moeten kloppen ondanks wat de zonnepanelen doen.
"stroom nu" is als je geen zonoptoon hebt precies het getal wat de slimme meter doorgeeft wat je verbruik van het net is (dus 'afname')

Maar als je zonoptoon hebt dan spelen er meerdere variables mee:
- is er geen opwek (snachts etc):
dan is je "stroom nu" nog steeds gelijk aan je afname (dus bij geen-zonoptoon)

-is er wel opwek maar de opwek is minder dan dat er in huis gebruikt wordt (bijv. de wasmachine staat aan)
Dan geeft je slimme meter nog steeds een 'afname' aan, immers je gebruikt meer dan dat je zelf opwekt. En je zonoptoon-kwh meter geeft een waarde af van je opwek.
"stroom nu" is dan de waarde "kWh meter opwek waarde" + "afname getal slimme meter"

-is er opwek en lever je meer dan je zelf verbruikt
Dan geeft je slimme meter geen afname maar 'productie' aan. De kWh's vliegen dan als het ware het net in.
"stroom nu" is dan de waarde "kWh meter opwek waarde" - "productie getal slimme meter" (wat dat is immers precies het getal wat het huis op dat moment gebruikt)

Je zult snappen dat hierdoor de drie variables 'afname' , 'productie' en 'kwh meter zonoptoon' belangrijk zijn en het liefst zo nauwkeurig mogelijk zijn.
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Op de slimme meter wordt alles goed geregistreerd gelukkig. Overdag als ik kijk staat er een - voor het actuele verbruik. En bij teruglevering begint het al aardig op te lopen. laag 442 kw en hoog 990 kw.

Uitleg meterkast:

onderaan 3 aardlekken. Die met het gele knopje is voor het zonnepaneel schuine dak. Dit is aardlek en zekering in elkaar. Links van de aardlek met blauw knop zit de eerste kw/h meter voor de panelen van het schuine dak. Die met het blauwe knopje is de aardlek voor de zonnepanelen op het platte dak. Hiervan zit de kw/h meter een verdieping hoger. Rechts erlangs zit de zekering voor dat systeem. Links boven de kookplaat en de rest in die rij de groepen van het huis.

Rode klem is voor de current cost meter. Het actuele verbruik van het huis te meten. Door deze klem gaan 2 draden. Van de 2 aardlekken die naar de groepen van het huis gaan.
Attachments
meterkast
meterkast
20190209_163045.jpg (112.5 KiB) Viewed 4363 times
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Het wordt steeds duidelijker! Ben erg blij met je uitleg en vooral de tekeningen. Dan zit het in de meterkast dus een beetje verkeerd. Of aanpassen of maar een zonnepaneelsysteem aansluiten via toon. Maar dan krijg ik geen goede waarde omdat het andere systeem ook terug levert.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Ok dank je.
De opmerkingen:
- De rode klem is precies wat de Toon berekend door middel van de kwh-meters en de slimme meter getallen te vergelijken. Die zou dus eigenlijk gelijk aan 'stroom nu' moeten zijn. Meet je dat in een andere systeem dus?
-Het is allemaal 1 fase. Dus je kan prima alles door 1 kWh meter halen om het te meten (zie mijn tekening hierboven)
-Ik mis een verplichte hoofdschakelaar
-De linker woninggroepen zijn te veel. Er zitten daar 5 groepen (4 + 1 kookgroep) op een aardlekschakelaar en dat mag niet. Dat mag maximaal 4 groepen (eventueel inclusief kookgroep) zijn.

Wie heeft dit aangesloten? Een officiele electricien mag dit niet zo achterlaten namelijk. Die moeten zich aan de nen1010 norm houden.
Member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Even een snelle plan om je kast in orde te maken (er zijn meer wegen die naar rome leiden maar dit leek mij de beste):
- plaats hoofdschakelaar (https://www.groepenkastbestellen.nl/EMA ... -kema-keur)
- verwijder je gele aardlek-zekering (alamat)
- verwijder 1 kWh meter
- verwijder de zekering voor je platte dak systeem
- plaatst twee nieuwe alamats (aardlek plus zekering in 1 - https://www.groepenkastbestellen.nl/ema ... a-30ma-1pn - deze zijn 1 unit breed dus scheelt ruimte)
- sluit je twee zonnepanelen systemen op deze twee alamats aan
- sluit aan de aanvoerkant van de twee alamats de overbleven kWh meter
- ontkoppel je kookgroep van de linker aardlek en sluit die op de blauwe aardlek (dus als enige gebruiker) - en zorg dat ook deze door je rode ring loopt

Je kan er nog voor kiezen om je gele alamat te laten zitten. Dan hoef je maar 1 extra alamat (voor je platte dak) te plaatsen.
Member of the Toon Software Collective
coxymanne
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Fri Feb 08, 2019 3:38 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by coxymanne »

Via de rode klem meet ik inderdaad hetzelfde als de toon "stroom nu". Alleen dan via een ander systeem. Current cost heet dat. Geloof van envir. Erg leuk systeem maar wijkt wel een beetje af.
De verplichte hoofdschakelaar zit nabij de omvormers. Grote zwarte knop om direct alles spanningsloos te kunnen maken.
Linker woninggroep ben ik mij van bewust. En staat nog op de planning om dit professioneel aan te laten passen. Hierbij neem ik dus ook de verplaatsing van de kw/h meter mee. Zodat alles in een keer goed zit!

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg!
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

Met hoofdschakelaar bedoel ik die in de meterkast om je hele meterkast af te sluiten. Niet de schakelaar voor je zonnepanelen :)
Member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: tegel "stroom nu"

Post by TheHogNL »

coxymanne wrote: Eigenlijk moet het wel werken want het totale opgewekte vermogen van de maand januari is gelijk aan wat toon aan geeft met de spitter in gebruik.
Nog even mijzelf corrigerend. De totaal klopt WEL met deze oplossing. Totaal is immers gewoon kWh en dan is het simpelweg tellen van de pulses wel correct. Mits natuurlijk beiden kWh meters dezelfde imp/kwh hebben. Dat verklaard waarom je Toon wel op dag en maand totaal er goed uit ziet (en ohja, pulsjes die tegelijk komen worden dan inderdaad niet geteld)

Wat dus niet klopt is de afgeleide Wattage (realtime) die gebruikt wordt voor "stroom nu". En die grilligheid is precies wat je ziet. Die pulsjes worden omgerekend (zie mijn lelijke mspaint tekening ook) naar wattages door de tijd tussen de pulsen te meten en dan hebben de twee pulsjes dus invloed op elkaar.

Het TELLEN van de pulsjes is dus voor de uur/dag/maand totaal, en dat werkt met deze methode prima (mits zelfde imp/kwh meters)
De TIJD tussen de pulsjes is dus voor de realtime Watt, en die klopt niet doordat de pulsjes van beide meters elkaar in de weg zitten.
Member of the Toon Software Collective
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”