Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
jerver
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Feb 06, 2019 5:01 pm

Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by jerver »

Heb een nieuwe ketel intergas xtreme 36 aangesloten op mijn geroote Toon. Ik zou deze graag opentherm met Toon willen aansturen maar de knop is disabled op de Toon en kan dus alleen aan/uit aansturen. De thermostaat aansluiting op de ketel is zowel voor aan/uit als opentherm geschikt. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?
Las ergens dat je de Toon moet terugzetten naar fabrieksinstellingen, maar ik weet niet of ie dan ook netjes geroot blijft.
Alvast dank voor het meedenken.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by TheHogNL »

Het is geen (schuif) knop :-)
Opentherm detectie gaat automatisch bij het opstarten. Als dat niet gelukt is kan je op de 'draaiende' pijltjes naast opentherm/aanuit drukken. Dan gaat ie het opnieuw proberen te detecteren. Soms is het nodig om twee of drie keer daar op te drukken.
Member of the Toon Software Collective
jerver
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Feb 06, 2019 5:01 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by jerver »

TheHogNL wrote:Het is geen (schuif) knop :-)
:) haha
Opentherm detectie gaat automatisch bij het opstarten. Als dat niet gelukt is kan je op de 'draaiende' pijltjes naast opentherm/aanuit drukken. Dan gaat ie het opnieuw proberen te detecteren. Soms is het nodig om twee of drie keer daar op te drukken.
Heb een keer of tien geprobeerd maar Toon blijft op aan/uit. Moet wel zeggen dat de kabel tussen toon en ketelmodule niet helemaal top meer is (verbonden met kroonsteentjes). Heb net nieuwe thermostaatkabel besteld en zal eens kijken of dit soelaas biedt.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by TheHogNL »

Je zou eens kunnen proberen de toon direct bij de ketelmodule aan te sluiten (dan sla je de lange verrotte kabel dus over). Dan weet je zeker dat het dus aan de kabel ligt en niet aan wat anders.
Kan nl ook zijn dat je ketelmodule gewoon defect is.
Member of the Toon Software Collective
jerver
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Feb 06, 2019 5:01 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by jerver »

TheHogNL wrote:Je zou eens kunnen proberen de toon direct bij de ketelmodule aan te sluiten
Goede tip, maar helaas daar ook alleen aan/uit. Kan ook niet verkeerd op de ketel aangesloten zitten omdat aan/uit dezelfde aansluiting is als OT. Of is dit juist lastig voor de ketelmodule?

Ik las op een Eneco forum dat bij de eerste instelling van de Toon een cv ketel gekozen kan worden. Zou de oorzaak hierin kunnen zitten. Er is namelijk vandaag een nieuwe ketel aangesloten. Komt deze keuze weer na een factory reset? En kan ik veilig een factory reset van de gerootte Toon doen?
marcelr
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1153
Joined: Thu May 10, 2012 10:58 pm
Location: Ehv

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by marcelr »

Nee, die keuze wordt gemaakt door Toon zelf. Kan je niks aan instellen, ook niet met een factory reset.
Bij het opstarten van Toon wordt via de ketelmodule aan de ketel gevraagd wat-ie allemaal kan. Als de ketel niks terugzegt, wordt de software op aan/uit regeling geschakeld.
Het enige dat je kunt doen is de bedrading nalopen en kijken of alles naar behoren aangesloten zit. Het communicatieprotocol op hardware level is behoorlijk gevoelig voor rotte kabels. Dus een nieuw draadje trekken kan beslist geen kwaad, zeker als daar nu allemaal gammele kroonsteentjes tussen hangen.
jerver
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Feb 06, 2019 5:01 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by jerver »

Dank allemaal voor het meedenken. Tijdens het aansluiten van de nieuwe kabel zag ik dat de kroonsteentjes van de ketelingang op de ketelmodule helemaal doorgeroest waren. Ik heb er nieuwe op gesoldeerd maar helaas nog niet het gewenste resultaat. Wellicht is er door vocht wat meer dan alleen die kroonsteentjes kapot gegaan. :|

Heb de Toon daarom nu van de muur gehaald en een andere thermostaat geplaatst (die ik bij de ketel had gekregen). Vraag is nu hoe ik de ketelmodule aan de gang krijg....zonder dat er een ketel aanhangt. Staat er een meetbaar signaal op de ketelingang van de ketelmodule?

Andere optie is natuurlijk de ketelmodule vervangen. Vraag is even hoe ik aan zo'n ding kom? :P
Toonz
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1876
Joined: Mon Dec 19, 2016 1:58 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by Toonz »

Onderdelen zijn wel op marktplaats te vinden
member of the Toon Software Collective
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worden

Post by TheHogNL »

Wees ook niet te gericht op opentherm. Als je ketelmodule wel gewoon aan/uit werkt (je mag van geluk spreken begrijp ik), dan gewoon zo laten. Opentherm is wat overrated, vooral als je zelf al de max ketel temperatuur omlaag hebt geschroefd (naar zeg, 60 graden).
Member of the Toon Software Collective
jerver
Starting Member
Starting Member
Posts: 19
Joined: Wed Feb 06, 2019 5:01 pm

Re: Toon kan niet naar opentherm geschakeld worde

Post by jerver »

Ja, daar heb je wel een punt. Ik zal de huidige thermostaat die OT spreekt een tijdje laten hangen en kijken of ik een verschil ervaar.
In de tussentijd mag de Toon in ieder geval mijn verbruik bijhouden :D

Dank iedereen voor de tips en adviezen. Waardeer ik zeer.
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”