Toon z-wave includen in bestaand netwerk

If your (rooted) Toon doesn't do what it's supposed to, post here. Dutch allowed / Posten in 't Nederlands toegestaan.

Moderators: marcelr, TheHogNL, Toonz

Post Reply
rgrs
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 03, 2019 1:57 pm

Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by rgrs »

Hoi,

Ik probeer mijn geroote Toon aan mijn bestaande z-wave netwerk te koppelen. Ik bezoek de pagina http://192.168.188.73/hdrv_zwave/index.html zet mijn razberry in inclusion mode en druk op sendnodeinfo. De razberry ontvangt helemaal niks. Wel lukt het me om de P1 meter, die ook zwave ondersteunt, te koppelen, dat gaat direct. Ik heb zowel secure als unsecure inclusion geprobeerd, beide lukt niet. Ik heb geen razberry software geinstalleerd, dit gaat rechtstreeks vanuit mijn HomeAutomation (IP Symcon).

Nu weet ik dat Toon eigenlijk een controller is, maar ik lees wel dat het mogelijk is om Toon te includen als gewone z-wave node. https://forum.eneco.nl/algemene-vragen- ... ndex6.html (Erikl)

Dat gezegd hebbende, wat ook interessant kan zijn is om Toon als controller te gebruiken, maar daarvoor moet ik in mijn HomeAutomation (IP symcon) ip en poort invoeren. Weet iemand wat het poortnr is, mocht dat zo werken, van de zwave controller van Toon?
mAiden
Member
Member
Posts: 330
Joined: Mon Jul 10, 2017 10:22 am

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by mAiden »

Wat is exact je bedoeling om hiermee te gaan doen dan?
Member of the Toon Software Collective
rgrs
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 03, 2019 1:57 pm

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by rgrs »

De bedoeling is om Toon als node te includen in mn z-wave netwerk. Ik hoop eigenlijk op z-wave functies zoals set therm setpoint, current temp etc..

Ik wil via mijn homeautomation Toon bedienen. Mijn HA weet bijvoorbeeld wanneer ik thuis ben en niet.
TheHogNL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 20, 2017 8:53 pm

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by TheHogNL »

Met een beetje geluk gaat dit binnenkort lukken. In opkomende firmware lijkt er ZIPgateway support te komen, althans voor de toon 2.
Dit lijkt zwave-over-ip support te zijn waarbij de toon 2 dan een zwave-ip-gateway wordt.
Hoe dit precies werkt weet ik nog niet. Hopelijk zijn er knappe koppen die het willen uitzoeken.
Member of the Toon Software Collective
WickedMaster
Member
Member
Posts: 76
Joined: Wed Nov 07, 2018 1:53 pm

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by WickedMaster »

rgrs wrote:De bedoeling is om Toon als node te includen in mn z-wave netwerk. Ik hoop eigenlijk op z-wave functies zoals set therm setpoint, current temp etc..

Ik wil via mijn homeautomation Toon bedienen. Mijn HA weet bijvoorbeeld wanneer ik thuis ben en niet.
Toon bedienen met HA kan al. Gebruik deze scripts. Heb het getest en het werkt prima.

Edit: verkeerd gelezen, sorry.
Last edited by WickedMaster on Thu Apr 11, 2019 9:22 pm, edited 2 times in total.
rgrs
Starting Member
Starting Member
Posts: 10
Joined: Wed Apr 03, 2019 1:57 pm

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by rgrs »

Met HA bedoelde ik HomeAutomation. Daarvoor gebruik ik IP Symcon.

Weet iemand of Toon, met de optie sendnodeinfo, wel opgenomen kan worden in een bestaand zwave netwerk? Ik had wel verwacht dat ik iets zou zien gebeuren op de razberry.

Eigenlijk zou dit toch wel moeten werken, dus ben ik wat gaan testen, maar ik kan de P1meter ook niet koppelen met Toon. Ik krijg de melding dat de afstand te groot is, maar dat is niet zo uiteraard, ze liggen naast elkaar.

De optie "Herstellen" werkt ook niet. Volgens mij is deze Toon meer kapot dan me lief is...
TerrorSource
Administrator
Administrator
Posts: 494
Joined: Thu May 04, 2017 9:28 pm

Re: Toon z-wave includen in bestaand netwerk

Post by TerrorSource »

rgrs wrote:Met HA bedoelde ik HomeAutomation. Daarvoor gebruik ik IP Symcon.

Weet iemand of Toon, met de optie sendnodeinfo, wel opgenomen kan worden in een bestaand zwave netwerk? Ik had wel verwacht dat ik iets zou zien gebeuren op de razberry.

Eigenlijk zou dit toch wel moeten werken, dus ben ik wat gaan testen, maar ik kan de P1meter ook niet koppelen met Toon. Ik krijg de melding dat de afstand te groot is, maar dat is niet zo uiteraard, ze liggen naast elkaar.

De optie "Herstellen" werkt ook niet. Volgens mij is deze Toon meer kapot dan me lief is...
Nee, niet mogelijk.
Toon is een Z-wave Controller en de master/slave set-up is niet "bekend" binnen Z-wave protocol zover ik heb kunnen vinden.
Toon kan alleen losse sensors (smoke sensors & wall plugs) gebruiken.
Post Reply

Return to “Toon issues and support (Nederlands toegestaan)”