De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Forum about other Home automation topics which can not be categorized in any other forum. So this needs to be Home automation Domotica related! (otherwise use Off Topic)
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Henk »

Het organiseren van een beurs voor "consumenten domotica" lijkt me niet meer haalbaar, vroeger had je nog de Firato en de HCC dagen inclusief de gebruikersgroepen.
Echter de hele HCC constructie brokkelt steeds meer af .... en een interessegroep in huisautomatisering is nooit opgezet. Schijnbaar bestaat er nog een MSX groep die hun bijeenkomsten in een zorginstelling houden.
Maar ja vroeger was er nog geen Internet en waren er geen webwinkels.Vergeet dus een beurs die gericht is op DHZ domotica .... als die er zou zijn dan zie je wellicht een handje vol stands o.a Klik aan/uit .... en zou je iets nieuws zien - welnee het staat toch allemaal op het Internet.

Verder heeft fora techniek die rol overgenomen van de klassieke usergroepen ..., maar ja we zijn nu eenmaal sociale wezens en een fysieke ontmoeting wordt toch op prijs gesteld en voorziet in een behoefte. De afgelopen meeting gekoppeld aan de beurs bewees dat dan ook. Echter het kost je een hele vrije dag en Eindhoven is niet centraal gelegen. Wellicht dat toch eens wat georganiseerd kan worden - in het weekend en centraal gelegen.

Henk
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by AshaiRey »

Digit wrote:Vwb Digitalstrom zijn er op hun website prijslijsten te vinden waarbij een lamp-legosteentje ca. 70 euro kost, als ik het goed heb onthouden.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het hier in NL dan goedkoper zal zijn (of ooit worden)...
Ik heb een prijslijst meegekregen en je wordt er niet echt vrolijk van. Als ik dat geld uit moet geven zou ik toch neigen naar iets als zwave.
Trouwens mIj werd verteld dat DigitalStrom al jaren in gebruik is in Duitsland en Zwitserland en dat het daar ook vandaan komt.
Bram
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by AshaiRey »

Henk wrote:...en Eindhoven is niet centraal gelegen. Wellicht dat toch eens wat georganiseerd kan worden - in het weekend en centraal gelegen.
Henk
Ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Er zijn aardig wat Belgische forumgebruikers en dan is Eindhoven redelijk centraal gelegen. :)
Bram
peckers71
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Wed Apr 04, 2012 11:59 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by peckers71 »

Ik was positief verrast door Somfy's aanwezigheid met hun tahoma, en er werd een demo gegeven icm de honeywell thermostaat. Ik plaats ze in het rijtje consumentvriendelijk naast Eminent, maar omdat ik jarenlang al Somfy in mijn huis heb hangen geef ik ze een grotere kans van slagen. Wat vinden jullie van somfy en hun tahoma ?
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Digit »

Wat ik denk van Somfy?
Dat ze jou maar snel in dienst moeten nemen, want je gedraagt je als een prima ambassadeur voor hun producten.
Ik bedoel: al je 4 posts bevatten de termen Somfy en/of Tahoma. Je moet toch wel 100% geobsedeerd zijn van Somfy producten om nooit eens een andere insteek te hebben voor hetgeen je post.

Toeval, of... ???

Het antwoord op je vraag:
Ik heb sinds een maand of 8 12 RTS motoren in gebruik en een RS485 transmitter; ze doen het nog allemaal. Voorlopig is het prima spul. Helaas merk je pas hoe goed een bedrijf is als er wat kapot gaat; of, als er juist helemaal nooit wat kapot gaat. :wink:
Tahoma gaat het ook niet worden denk ik.
labium
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 512
Joined: Sat Feb 06, 2010 10:56 am
Location: netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by labium »

belangrijk van domotica vind ik standardisatie en integreerbaarheid. Je ziet momenteel dat iedere frabicant zijn eigen domotica systeem hanteert en lang niet altijd integreerbaar is. Voordat je het weet heb je naast 20 afstandsbedieningen 20 domoticasystemen 5 domotica wifi netwerken en 5 zigbee netwerken in huis. Daar zit ook een marketingsidee achter , je kan alleen producten van hun aansluiten. Dat is heel onhandig. Volgens mij kan ik niet met tamoha metoregon sensors integreren etc dus moet je 20 keer zo dure somfy sensors kopen. als ik zie de moeite om van somfy de api voor hun rts485 transmitter los te kijgen, zijn ze nog niet toe aan het nieuwe integreerbare idee. chinese firma's hebben daar ook een handje van hup een app voor led lichten die alleeen via tablet besuurbaar is op eigen wifi net. En probeer met zo'n firma maar eens in contact te komen'. Als consument kunnen we ze alleen afstraffen door geen producten te kopen die niet integreerbaar zijn. Daar reageren ze op.
Het mooie van homeseer is dat in principe alles aansluitbaar is wat een event geeft.
Dus somfy ja tamoha nee , nefit nee want nog niet aansluitbaar op opentherm gateway, siemens te duur , duizend euro voor aflezen temeratuur oven en droger. etc etc
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Henk »

Sluit me helemaal aan de markt wordt overspoeld door gesloten domotica systemen en dat geldt zeker voor Somfy ... ze hebben dan wel een samenwerkingsverband met Niko maar meer een aanvulling voor het schakelen van licht/sensoren. Maar ook Niko is gesloten. Somfy is alleen open zolang je hun kale producten kan kopen en zelf met potentiale vrije kontakten de motoren kan schakelen . Zelfs de standaard KNX is min of meer gesloten voor de brede consumenten markt omdat je gekoppeld wordt aan de wereld van installateurs en bovendien pittg geprijsd.

De eerste open standaard was toch wel X10 wat nu langzaam migreert naar Z-wave. Zelfs Z-wave is een beetje gesloten omdat de Zwave organisatie toch steeds hun handje ophoudt om te cashen. Er was hoop dat Zigbee (als IEEE standaard) het over zou nemen maar zo te zien komt Zigbee al jarenlang niet echt uit de startblokken.

hoewel de meest toegepaste standaard in domotica land is nu nog steeds een potentiaal vrij kontakt ...

Henk
peckers71
Starting Member
Starting Member
Posts: 5
Joined: Wed Apr 04, 2012 11:59 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by peckers71 »

Ik ben zelf niet technisch maar wil wel een domotica systeem. Op de beurs zag ik niet veel dat voor een a-technicus als ik te gebruiken is.
Daarom ook mijn interesse in (gesloten) systemen als Eminent, HomeWizard en KAKU. Ik wil liever iets waarvoor ik naar een lokale dealer kan gaan voor assistentie. Wat zijn dan de betere oplossingen hiervoor?
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by raymonvdm »

Ik denk dat je in dit geval het beste kan gaan voor Eminent. Ik heb thuis ook een aantal Eminent producten maar dan van de oorspronkelijke fabrikanten. Omdat deze componenten gewoon Z-Wave praten kun je zo ook toevoegen aan een andere oplossing. Het nadeel van Eminent is nog wel de start prijs van +- 1000 euro

Ik denk dat ik zelf minder kwijt ben geweest toen ik ben gestart met Z-Wave op basis van Domotiga. Inmiddels gebruik ik HomeSeer :D (en die is dan weer wel wat duurder)
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
mglaser
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Mon Dec 03, 2012 9:21 pm

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by mglaser »

Ruim anderhalf jaar geleden, tijdens het bouwen van mij huis, gekozen voor de domotica oplossing van Somfy. Wat toen een veelbelovend platform leek, is bij mij uitgegroeid tot een deceptie. Het huis is voorzien van meerdere rolluiken en een zonnescherm met io Homecontrol technologie, is puur bestuurbaar met de bijgeleverde remote.

De technologie is niet alleen achterhaald door het grotere aanbod van andere merken, maar ook zelf heeft het weinig toegevoegd. Inmiddels is dan wel de Tahoma Box beschikbaar, maar met de prijs en de fee die ze hier voor vragen onbereikbaar voor de gewone man. Zelf ben ik al zover, dat ik de motoren zou willen vervangen, maar wellicht zijn er simpelere oplossingen.

Bijv. Heeft iemand een idee of je de ingebouwde Somfy motoren weer zo kan maken, dat je ze met een gewone schakelaar kan bedienen. Zodoende zou ik d.m.v. een kaku schakelaar de luiken laten zaken. Waarschijnlijk kom ik een "stuur" draad te kort.

Help ideeën om toch de controle van mijn huis op 1 iPhone te krijgen!!
labium
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 512
Joined: Sat Feb 06, 2010 10:56 am
Location: netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by labium »

met dit ding kan het ook heb je ook nog homeseer nodig voor je ipad of iphone maar dan kan je inderdaad klikaanklikuit afstandsbediening gebruiken voor schermen en luiken en vanaf je computer, ipad en samsung tablet. of heb je dit ding al met andere software.

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.p ... 52&start=0
Post Reply

Return to “Miscellaneous Home Automation topics”