De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Forum about other Home automation topics which can not be categorized in any other forum. So this needs to be Home automation Domotica related! (otherwise use Off Topic)
Dutchguy
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Wed Nov 21, 2012 10:07 pm

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Dutchguy »

Ben er vandaag geweest. Het is nogal KNX paradise daar. Behoorlijk veel fabrikanten die aan installateurs leveren welke veel te dure systemen aan hun klanten leveren.
Draadloos maar weinig van gezien. Benext en eminent waren de enige die z-wave aanbieden, zigbee heb ik niets van gezien. Beide worden ook totaal niet gepromoot of vertegenwoordigd door die organisaties zelf.
Post-IT
Member
Member
Posts: 448
Joined: Sat Feb 28, 2009 12:01 am
Location: Netherlands (Rotterdam)

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Post-IT »

Bedankt voor de kaarten!

Het viel me duidelijk op dat het dit jaar een stuk minder druk was op de vloer. Ook vanuit KNX oogpunt was er bijzonder weinig. Hager had ditmaal een hele grote stand, maar ABB ontbrak en Gira had een nog kleinere stand dan vorig jaar. Vele fabrikanten hebben op de grote internationale beurzen gemikt dit jaar lijkt het. Ik had van de bekende fabrikanten in ieder geval ook wel wat van die nieuwe producten willen zien die ze op de internationale beurzen al hebben laten zien, maar dat was helaas niet het geval. Alleen Mobotix zag ik met de nieuwe S14 camera.

Wel wat nieuwe installatie bedrijfjes dit jaar ter vervanging van de gevestigde orde domotica installatie bedrijven.

De organisatie en sfeer is overigens nog net zo goed als elk jaar.
jeroens
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Thu Nov 22, 2012 6:02 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by jeroens »

Over laat gesproken :)

Heb je nog kaarten/codes? Please... :D
(zou dan vandaag toch nog heen kunnen...)
Art
Starting Member
Starting Member
Posts: 37
Joined: Wed Nov 30, 2011 2:54 pm
Location: Utrecht

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Art »

Ik ben er nu, ook dankzij een kaartje van Bwired. Ik zie Tane lopen en nog een paar bekenden van hier.
Net zoals vorig jaar overheersen KNX en de zorg. Toch een paar leuke produkten gespot, en een lekker broodje gescoord. Doen we nog een 'meet & greet'?
jeroenc
Member
Member
Posts: 62
Joined: Tue Feb 15, 2011 2:09 pm
Location: Huissen

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by jeroenc »

I found Eaton Xcomfort (previously Moeler) had a nice stand.
Next year their "mobile" apps come out (iPad etc).

Also, very importantly, they mentioned that although their wireless protocol is and remains closed you can plug into their system via the PC.
What are other people's thoughts about this system?

PS: is it just me, or do other peaple get lost as well? I never seem able to find the stairs to different levels?
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Henk »

het kon toch niet waar zijn , met ongeloof keek ik naar de blokjes die vol trots werden getoond .. de ontwerper had zich volledig laten inspireren door Lego en ze waren zelfs in kleur beschikbaar afhankelijk van de functie .
zoals voor licht een geel blokje, voor toegang groen en voor aansturen van jalouzie een grijs ....... Ja het waren intelligente schakelblokjes die op het electra netwerk werden geplaatst .... dus dit is powerline was mijn vraag en ja er werd geknikt
Met vraagtekens in mijn ogen kwamen spontaan de vragen van is er wel nagedacht over demping, al die harmonische op het net , storende TL balken, verkeerd aangesneden fase dimmers, led besturing, Ethernet over het net ....
kortom powerline is toch chaos in de 230V jungle ..... Oh ook dat nog voor iedere fase moet er in de meterkast op de din rail iets gemonteerd worden - en jullie noemen dat dan geen fase koppelaars ....
... en ja dat is echt wel een klusje voor een installateur om het op de dinrail te plaatsen ...... dus echt niet klik en go ..... Maar waarom is dat lego blokje zo hoog wel 23mm heeft de ontwerper niet begrepen dat iedere mm telt ... zo plat nogelijk en dit gaat nooit passen in een 50mm inbouwdoos ...... terug rijdend naar huis besefte ik het wel .... na 40 jaar was X10 weer herboren


Henk

ps. kijk op www.digitalstrom.com/en
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Henk »

Het was weer van ouds ....onze domotica Piet had wederom een berg vrijkaartje als pepernoten uitgestrooid om toegang te krijgen tot de domotica beurs in het technisch heiligdom van de vorige eeuw .... Het Evoluon wat in de jaren zestig de silicon koepel was van de polder. Echter ieder jaar wordt de bezoeker van deze beurs verward door de fysieke ring structuur en dat je op zoek moet gaan naar de trappen om als een electron van de ene ring naar de andere te worden verplaatst. Je had een soort zoekmachine nodig en jawel door de organisatie was hierop ingespeeld door een APP beschikbaar te maken . Het zou helemaal top zijn geweest als deze APP geïntegreerd zou zijn geweest met een GPS positie bepaling maar ja de koepel hield die techniek wel tegen.

Als er een beurs is in Nederland die voorspelbaar was dan is het wel deze beurs ..... ieder jaar kan je het afvinken een groepje hang en sluitwerk, exclusieve media producten die spontaan je speeksel productie verhoogt , de leveranciers en installateurs van het heilige KNX evangelie en veel over zorg techniek. Het hete item van deze tijd zoals alternatieve energie winning , nieuwe verlichting moest je met een nachtkaarsje (wel in led uitvoering) zoeken. Onder de noemer domotica zou je kunnen verwachten dat het bestemd zou zijn voor de kleine zeven miljoen woningen in Nederland. Nee het aanbod was grotendeels een exclusieve bedoeling en bestemd voor een microscopisch gedeelte van de woningen in Nederland. Echter een paar lichtpuntjes waren er wel die zelfs wel in aanmerking kwamen voor het predicaat "domotica voor het volk". In het KNX geweld op de beurs was er hoop en de bezoeker volledig als consument ingesteld kon door de koepel op de innoverende Z-wave schokgolf surfen en kwam terecht bij stands als Eminet en BeNext . Hier was begrip voor de consument met een beperkte beurs en werd door Bert als een soort profeet de ware religie gepresenteerd.

Ach volgend jaar maar weer naar de beurs ..... om forum vrienden te ontmoeten en als discipelen te praten over domotica en zoekend naar het ultieme domotica paradijs ..... we zien wel .....

Henk
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by raymonvdm »

jeroenc wrote:I found Eaton Xcomfort (previously Moeler) had a nice stand.
Next year their "mobile" apps come out (iPad etc).

Also, very importantly, they mentioned that although their wireless protocol is and remains closed you can plug into their system via the PC.
What are other people's thoughts about this system?

PS: is it just me, or do other peaple get lost as well? I never seem able to find the stairs to different levels?

I also spent an hour at the Eaton Xcomfort stand and although it looked as a nice system the system is closed. The protocol has a lot of matches with Z-Wave but Z-Wave has one big advantage. I can use many vendors for one installation just like KNX. Although KNX is expensive and wired. Z-Wave is affordable and Wireless.

Going to this Exhibition for me also had another advantage. I brought my girlfriend and now she understands my need for TWD (Total World Domotica) :D

So now it is time to thank Bwired, Bwired thanks !!
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Psilin
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Fri Nov 23, 2012 7:22 pm

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Psilin »

Ook ik ben afgelopen woensdag op de beurs geweest. Als groentje, nieuweling en nieuwgierig hoe met domotica te starten. Pieter: dank voor het kaartje.

Als ik voor de toegang het volle pond had betaald was ik daarover teleurgesteld geweest. Of ik heb de wereld niet goed begrepen, of hetgeen gepresenteerd is valt qua toepasbaarheid voor doe-het-zelvend nederland nogal tegen.
Eigenlijk heb ik alleen bij Eminent een oplossing gezien die consumer proof is ( en dan komt er weer een vermalijde maandelijkse fee bij om thuis via je eigen internet verbinding je eigen gekochte apparaten te schakelen. Dast kan natuurlijk met een VPN worden opgelost, maar toch ).
Verder erg veel KNX: nee meneer: dat moet echt de installateur doen. En voordat u met het software pakket a raison van eur 1000 aan de slag kunt bent u zeker een 4 daagse cursus nodig.

Kortom: ik ben wel wat wijzer geworden, heb ook de lego blokjes gezien ( en toen ik thuiskwam eens naar de prijslijst gekeken: laat maar! ) .

Ik had verwacht dat er ook aandacht zou zijn geweest voor de talloze projecten waarbij de systemen aan elkaar geknoopt worden, verschillende software opties e.d. Misschien valt dat wel meer onder de noemer van HCC oid, maar dat weet ik niet.
Het was zeker geen verspilde tijd, het rendement had alleen wel wat groter mogen zijn. Maar nogmaals: dank voor de ticket!
labium
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 512
Joined: Sat Feb 06, 2010 10:56 am
Location: netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by labium »

wordt het niet eens tijd voor een hobby domotica beurs voor semi amateurs zoals ik , een beurs als de oude hobby computer beurs in utrecht , als ik de beurs verslagen lees is het meer voor domotica professionals , ook de dagen dat hij open is duidt daarop : woensdag en donderdag, de hobby computer beurs was altijd vrijdag, zaterdag en zondag. de hobby computerbeurs werd ook niet bezocht door computer nerds die de nieuwste nieuwtjes wilden weten op gebied van serverparken.
Last edited by labium on Sat Nov 24, 2012 12:25 am, edited 2 times in total.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by raymonvdm »

Op zich is het idee van een "hobby domotica beurs voor semi amateurs" wel een leuk idee. Ik vraag me alleen af op welke manier dit uitvoerbaar is. En op welke manier je geclassificeerd wordt als amateur. Ik zie hier topics voorbij komen over het zelf maken van een op ethernet gebasseerde opentherm gateway, maar zo ver ben ik nog lang niet. Ik rommel nu pas sinds kort een beetje met HomeSeer / Z-Wave / RFXcom / K8055 aan de hand van gevonden voorbeelden.

Misschien kunnen we een mede forum lid zo ver krijgen om tegen een vergoeding bijvoorbeeld work-shops te geven. Ik zie namelijk dat Tane dit in het verleden wel heeft gedaan en mogelijk zijn er mensen die hier tijd in willen steken.

Eens per kwartaal een meeting of iets in die vorm ?

p.s. Ik moest op de beurs van binnen wel lachen als er een prijs genoemd werd en ik me dan bedacht wat het mij gekost heeft om hetzelfde te kunnen, maar dan zonder KNX :D Desalniettemin heb ik er toch veel ideeen op kunnen doen :idea:
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by AshaiRey »

Ik heb me ook verbaasd over dat DigitalStrom gebeuren.
Ze hadden geen sensoren zoals bewegingsdetectoren. Op het internet gevonden dat dit pas een recente ontwikkeling is en eraan komt.
En dan die prijs!! Enkele jaren geleden werd dit gepresenteerd met de vermelding erbij dat de chips hierin 1 á 2 euro kosten. De conclusie was dat dit domotica voor de massa zo gaan worden. Net de 2012 prijslijst bekeken en ik behoor zeker niet tot die massa. 70,- Euro neer tikken voor een schakelend lego blokje dat te hoog is om achter een schakelaar in een wanddoos te monteren gaat het hier niet worden. :shock:
Bram
strake1
Starting Member
Starting Member
Posts: 14
Joined: Sat Jan 14, 2012 11:52 am

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by strake1 »

Het was voor mij het eerste jaar dat ik ook even wilde meekijken. Op de beurs heb ik ondanks de commerciele insteek, ontzettende aardige mensen ontmoet. De meeste die ik gesproken heb waren hobbyisten, die hun ervaringen graag wilde delen. Ik moet eerlijk zeggen dat het sociale stukje mij het meeste aantrok.

Ook heb ik de jongens van DigitalStrom ook gezien, ze waren sinds een jaar leverancier binnen NL, het kwam ergens uit oost europa. Het concept is leuk bedacht. Op basis van opensource en duidelijke bouwstenen. Mij is verteld dat een blokje niet meer dan 30 euro zou kosten iets anders dan wat hier wordt vermeld, vreemd.
Het dimmen van led en gloeilampen was geen probleem, mis je de bouwsteen wel configureerd. Ook hebben ze draadschakelaars voor aan een schemerlampje in het assortiment. Echter was mij niet duidelijk of het systeem twee weg communicatie ondersteund. Ik werd een beetje wazig aangekeken op de vraag hoe weet je exact de status van een lamp of apparaat na het schakelen?

Daarop kreeg ik het antwoord; dat ziet een gebruiker toch als de lamp aangaat, daar moet je als eindgebruiker vertrouwen in hebben. Netzoals een lampje in een koelkast. Toen dacht ik laat maar....

Tot slot wil ik Pieter voor het kaartje bedanken, er is goed gebruik van gemaakt.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Digit »

Haha, dat wazige aankijken valt dan nog wel mee hoor. :lol:
Je zou, als je als gebruiker door je domotica systeem even in de steek wordt gelaten en dan ook nog door de hardware wordt gehinderd om het een en ander manueel te doen, ook het antwoord kunnen hebben gekregen "dan haal je ondertussen toch effe een pizzaatje?"
Misschien zijn er niet zo veel doorgewinterde gebruikers onder de jongens die op beurzen iets aan de man moeten brengen :wink:

Vwb Digitalstrom zijn er op hun website prijslijsten te vinden waarbij een lamp-legosteentje ca. 70 euro kost, als ik het goed heb onthouden.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het hier in NL dan goedkoper zal zijn (of ooit worden)...
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Re: De beurs Domotica & Slim Wonen 2012 Eindhoven

Post by Henk »

Aan het formaat van het legoblokje is best nog wel wat te doen - als de vette nokjes er afgaan dan is de digitalstrom even dik als een Xanura module ...
Er is toch een beperking hoever je kan downsizen in de afmetingen van een inbouw module .... zeker als er 16Amp geschakeld moet worden en dan is toch vaak een relais noodzakelijk die zijn nog niet in SMD uitvoering te krijgen. Ja de super platte Zwave module is in een SMD uitvoering maar maximaal 100W belastbaar. Bovendien de stugge electra draden vragen ook om ruimte .
De modules zijn nu meer bestemd om in apparaten in te bouwen waar voldoende ruimte is. Men mikt om het op grote schaal in wit/bruingoed apparatuur te stoppen dan gaat het om miljoenen maar hier geldt dat iedere euro extra in het apparaat er een te veel is.
Het nadeel van deze techniek is wel dat je moet gaan rommelen in de infrastructuur vooral de fasekoppeling betekent dat het geen DHZ| systeem meer is en dat de hulp moet worden ingeroepen van een installateur. Het prijskaartje schiet dan gelijk naar een paar honderd euro en bovendien maken de meeste installateurs hun handen niet meer vuil aan powerline techniek.

Henk

PS:Grappig in de folder staat "on/off is history" zou dat misschien toch een referentie zijn naar X10 ??
Post Reply

Return to “Miscellaneous Home Automation topics”