Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Forum about Domotica, home automation and saving energy.
Post Reply
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by Alexander »

Het onafhankelijk meetinstituut VSL heeft een rapport gepubliceerd waarin het zijn bevindingen omtrent led-verlichting kenbaar maakt. Volgens VSL maken fabrikanten van alternatieve verlichtingsbronnen hun beloftes over led nog niet waar.

Het Van Swinden Laboratorium, ook bekend als het voormalig Nederlands Meetinstituut of het Nationale Metrologisch Instituut van Nederland, baseert zijn rapport op steekproeven waaraan de led-lampen van diverse fabrikanten werden onderworpen. Uit de tests zou blijken dat de 'opvolger van de spaarlamp' die het VSL onder handen kreeg, niet aan de claims van fabrikanten voldoen. Daarbij zouden de led-lampen niet alleen de gespecificeerde helderheid niet waar maken, ook de levensduur die fabrikanten aan de verlichting toedicht, zou niet gehaald danwel gestaafd kunnen worden.

In de test werden niet alleen led-lampen, maar ook spaarlampen en gewone gloeilampen aan metingen onderworpen. Na een inbrandperiode werd gemeten hoe helder de lampen zijn, welk kleurenspectrum ze produceren, hoe efficient deze zijn, in welke richting licht wordt verspreid en wat het opgenomen vermogen van de lampen bedraagt. Uit de metingen bleek dat de led-lampen inderdaad zeker zo efficint zijn als spaarlampen. De lichtopbrengst is echter gemiddeld een factor vier lager dan de geadverteerde opbrengst.

Zo zou een led-lamp die volgens de fabrikant even veel licht als een gloeilamp van 60W op zou moeten leveren, in de praktijk slechts het equivalent van een 15W-lamp produceren. Die tegenvallende resultaten worden versterkt door het zogenoemde lichtprofiel: de richting waarin de lamp straalt. Een led-lamp straalt vooral naar voren, terwijl bij bijvoorbeeld schemerlampen meer verstrooiing gewenst is. Ook de kleuren die een led-lamp produceert, zijn niet vergelijkbaar met het spectrum van een gloeilamp: vooral donkerrood en turquoise zouden ontbreken.

Volgens VSL moeten fabrikanten de eigenschappen van hun led-lampen duidelijker naar de consument communiceren, teneinde te voorkomen dat de led-lamp net als de spaarlamp tegen een slecht imago moet opboksen. Ook met de spaarlamp duurde het enige jaren voor de verwachtingen die fabrikanten schepten daadwerkelijk werden waargemaakt: VSL waarschuwt voor een vergelijkbaar scenario met led-verlichting. De zaak is ietwat dringend, omdat volgens Europese richtlijnen gloeilampen van 100W of meer vanaf 1 september niet langer verkocht mogen worden. De overige gloeilampen zullen in de komende drie jaar uitgefaseerd worden.
User avatar
Noel
Senior Member
Senior Member
Posts: 1887
Joined: Tue Feb 12, 2008 12:13 am
Location: Netherlands
Contact:

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by Noel »

Heb jij ook een bron?

Oeps.. Al gevonden op Tweakers

--
Image
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by Alexander »

Onlangs is er in Friesland opschudding ontstaan over de LED-lampen die de provincie Fryslan aan haar inwoners verstrekt. Onder andere de Leeuwarder Courant en de Volkskrant hebben hierover bericht. VSL heeft veel expertise op het gebied van lichtmetingen en ziet het als haar missie om duidelijkheid scheppen, daar waar discussie ontstaat over metingen.


Uitdagingen voor de LED-leveranciers
VSL is groot voorstander van energiebesparing in het algemeen en is daarom specifiek in LED verlichting genteresseerd. De potentile energiewinst die er te behalen valt als op termijn wordt overgestapt op LED, is groot. Juist omdat VSL het belangrijk vindt dat de LED een eerlijke kans krijgt, doen wij metingen om te onderzoeken of productclaims van producenten wel kunnen worden waargemaakt. De commotie in Friesland heeft vooral betrekking op blindstroom. Blindstroom is echter maar n van de kleinere problemen waarmee de LED nu nog te kampen heeft. VSL signaleert voor LED-verlichting de volgende uitdagingen:

-de lichtsterkte is vaak veel lager dan door producenten wordt geclaimd en nog niet vergelijkbaar met gloeilampen;

-het aantal branduren is nog nooit aangetoond (om te testen of een lamp 20.000 of 50.000 branduren mee gaat, moet je zon lamp namelijk jaren achter elkaar laten branden).



Parallel met spaarlampen
LED-lampen hebben volgens de experts van VSL zeer zeker de toekomst, en juist daarom is het belangrijk om ze niet op de markt te brengen als ze daar nog niet voldoende ontwikkeld voor zijn. Op deze manier hebben destijds ook spaarlampen bij consumenten een verkeerde naam gekregen. Spaarlampen werden te vroeg op de markt gebracht, terwijl ze nog een erg kunstmatig licht voortbrachten. Consumenten percipieerden de spaarlamp als ongezellig. Dit is een imagoprobleem waarvan de huidige, sterk verbeterde, generatie spaarlampen nog steeds veel last heeft. Op dit moment zijn spaarlampen in vergelijking met LED-verlichting veel goedkoper, hebben ze een veel hogere lichtopbrengst en een hoger rendement.



Oproep aan fabrikanten

VSL is van mening dat fabrikanten hun claims beter zouden moeten onderbouwen. Uit alle metingen die VSL heeft gedaan, blijkt dat leveranciers nooit de gesuggereerde gelijkwaardigheid met gloeilampen van een bepaald wattage kunnen hardmaken. Tevens blijken veel geteste LED lampen nauwelijks te voldoen aan de op handen zijnde EU-eisen omtrent rendement. In deze nieuwe regelgeving worden LEDs vooralsnog vrijgesteld van eisen omtrent blindstroom. Op deze manier wordt innovatie niet in de kiem gesmoord.


Over VSL
VSL is d onafhankelijke Nederlandse meetautoriteit. VSL beheert en ontwikkelt in opdracht van de Rijksoverheid de nationale meetstandaarden en is expert op het gebied van meten. VSL is onderdeel van Holland Metrology Groep, hiervan is TNO de aandeelhouder. Tot 1 maart 2009 was VSL bekend onder de naam NMi Van Swinden Laboratorium. Voor meer informatie, neem contact met ons op via telefoonnummer 015 269 1500.

Klik hier om het rapport van de steekproef naar LED-lampen te downloaden: Meetrapport opgeLED minder opbrengst dan verwacht: http://www.vsl.nl/files/VSL_meetrapport ... t_2009.pdf
dutchnomad
Member
Member
Posts: 52
Joined: Fri Oct 24, 2008 9:03 am
Location: Netherlands

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by dutchnomad »

Gisteren was een topman van Philips over de radio die hierover werd ondervraagd. Hij vertelde dat de gerenommeerde fabrikanten hun LED verlichting laten testen door Commission Internationale de L'Eclarage. Daaruit bleek dat de slechte kwaliteit voornamelijk te vinden is bij 'goedkope' aanbieders. de producten die door het instituut goed zijn bevonden voldoen volgens hem aan de verwachtingen.
Goedkope aanbieders laten een dergelijke test niet uitvoeren kennelijk. Zo blijkt maar weer eens, goedkoop is regelmatig ook duurkoop.
Esteban
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 677
Joined: Sun Jan 13, 2008 6:39 pm
Location: Netherlands

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by Esteban »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dutchnomad</i>
<br />Zo blijkt maar weer eens, goedkoop is regelmatig ook duurkoop.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dat vraag ik me dan toch af. Ik heb het verder niet gevolgd, maar uit wat ik hierboven lees gaat het niet enkel over het testen van 'goedkope' LED-lampen. Ik mag aannemen dat zo ook de Philips en andere duurdere merken zijn ge-checkt?

Ciao,
Esteban
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by Digit »

Er zit vast een hoop kaf tussen het koren. Maar als ik een LED lamp koop, probeer ik hem eerst uit en plaats hem daarna op die plek waar de lichtopbrengst van de betreffende lamp voldoet. Door schade en schande wijs geworden, zeg maar. Wat de fabrikant beweert, maak ik me voorlopig niet zo druk om. Als de lamp voor mij maar voldoet op de plek waar ik hem plaats. Als LED meer gemeengoed wordt, wordt het idd wel erg belangrijk dat de specs kloppen. Voorlopig baseer ik me op mijn eigen ervaringen; de enige die tellen, eigenlijk.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Fabrikanten ledverlichting maken claims niet waar

Post by TANE »

Ik ben met Robert eens.
Heb zelf ook meerdere leds in gebruik.
Opbrengst is lager maar dat hoeft niet erg te zijn.
Voorbeeld: heb een led lamp van Karwei deze zou vergelijk baar zijn met een 25 wat lamp..zelf denk ik dat dit niet meer dan 15 watt is.
Verbruik van deze led lamp is maar 1,2 watt licht opbrengst is meer dan voldoende voor de locatie waar ik het voor gebruik.

Als je naar halogeen vervangers kijkt heeft bv een HigePower led va 2,5 watt redelijk hoge rendement. +/- 20 watt
Post Reply

Return to “Energycontrol & Home Automation Forum”