Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Forum about Domotica, home automation and saving energy.
Post Reply
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by TANE »

Energiebesparing reden aanschaf domotica
01-09-2009

Efficinter energieverbruik is momenteel de belangrijkste overweging om domotica aan te schaffen. En dat is een trendbreuk. Dat blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy uit Rotterdam, meldt Cobouw.

USP ondervroeg ruim vijfhonderd leden van het consumentenpanel Deeluwmening.nl over domotica. Daarvan zei 38% de techniek in huis te willen halen om er energie mee te sparen. Jongeren onder de 35 jaar met een maandinkomen van meer dan 3000 euro stellen luxe en comfort boven energiebesparing. Bij elkaar genomen deelt 34% van de ondervraagden die mening. Veiligheid en gezondheidszorg volgen met respectievelijk 11 en 10%. De toenemende interesse voor energie sparen is een soort trendbreuk. Enkele jaren geleden lag de nadruk op meer comfort en een grotere veiligheid in huis.

Als het om energie sparen gaat kiest 30 procent van de mensen die USP ondervroeg voor regelsystemen die automatisch de verwarming en het licht aan en uit doen. Minder dan 10% van hen heeft al zoiets in huis. Elektronische dimmers worden vaker gebruikt: 25% van de ondervraagden gebruikt ze al en nog eens 25% wil ze aanschaffen.

Bron: Cobouw

Google Translation
http://translate.google.com/translate?h ... _ID%3D3402

<hr noshade size="1"><font size="1">Enver
http://twitter.com/Chak64%20My%20Domoti ... dware.html<i> My Domotica Hardware Software</i></font id="size1">
Ewald
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Fri Feb 27, 2009 4:30 pm
Location: Netherlands
Contact:

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by Ewald »

En dan is het natuurlijk de grote vraag of we er echt het milieu een plezier mee doen.

Een lampje dimmen of automatisch uit zetten is leuk, maar veelal zet je ook wat vaker een lampje aan.
Ook is er natuurlijk een hoop extra elektronica in je huis, en daarbij natuurlijk het energie verbruik, en
het productie proces..

Maargoed, misschien ben ik een beetje doem denkend, als is het een feit dat alles wat groen is zo en zo beter verkoopt
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by Jeroen Bartels »

Met de sluimerverbruikers die ik automatisch uitzet maak ik het energieverbruik van mijn eee-box (17 watt) echt wel goed.
PC, Espressomachine, AV systeem, Keukenboiler, printer, scanner, externe hdd's etc.
PC verbruikt in standby 10 watt, Espressoapparaat ook. Daarmee ben ik al een heel end om mijn serververbruik te compenserenen geniet ik van veel extra comfort.
En het houd mij ook nog eens van de straat ;-)
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by Lennart »

Als je redeneert vanuit de situatie van het sluipverbruik heb je natuurlijk gelijk: de investering van 17 Watt in domotica voorkomt > 17 Watt aan sluipverbruik en daarmee werkt domotica energiebesparend voor jou.

Je zou echter ook met een paar stekkerschakelaars (verkrijgbaar voor een paar euro bij de Blokker) een einde kunnen maken aan het sluipverbruik. Voor het voorkomen van het sluipverbruik is dus niet perse de inzet van domotica noodzakelijk.

Uitgaande van die laatste situatie zou domotica het energieverbruik alleen maar doen toenemen met minimaal 17 Watt. In dat geval is de domotica/het meerverbruik een investering ter verhoging van jouw comfort (namelijk niet meer handmatig stekkerschakelaars hoeven schakelen).

Het hangt dus sterk af van de uitgangssituatie in hoeverre je met domotica energie kunt besparen. Als je al vrij kritisch bent t.a.v. je verbruik is het resultaat meestal teleurstellend. Heb je echter het nodige comfort altijd als uitgangspunt genomen, dan moet er vaak wel een zekere besparing mogelijk zijn.

Zie ook http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?T ... 2799#25610

Lennart
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by Jeroen Bartels »

Maar met de hand zou ik die stekkers nooit allemaal steeds uit doen of bijvoorbeeld vergeten... Sterker nog: Mijn vriendin zou daar helemaal niet aan doen. Bij het doortrekken van de WC is een 2e keer de spoelknop indrukken (om de spoeling te stoppen) bij een kleine boodschap al teveel gevraagd, ondanks een sticker 'denk aan de spoelstop'.
Tip: koop altijd een WC met een knop voor kleine spoelingen en een knop voor grote spoelingen... [:p]
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Energiebesparing reden aanschaf domotica (Dutch)

Post by Lennart »

Precies, dat is wat ik schaar onder het kopje comfort ;-).

Lennart
Post Reply

Return to “Energycontrol & Home Automation Forum”