Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Show or discuss your existing Home automation project here, so a detailed explanation!.....
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Bwired »

Check out this website from Frits Kieftenbelt
All kinds of Picbasic projects and detailed information about it
The site is in Dutch!
http://www.picbasic.nl
http://www.picbasic.nl/huis-automatisering.htm
Jeffrey
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 09, 2009 3:34 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Jeffrey »

Ik kwam op internet deze site tegen --> http://www.picbasic.nl/projecten.htm

Hierop staan leuke concepten met motoren om dingen in te regelen. Denk aan zaken als:
- Automatische lichtgestuurde/afstandbestuurde luxaflex
- Een automatische handdoekenrek met houten aanraaksensor
etc.

Deze site gaat uit van een PIC om alles aan te sturen, maar dit kan uiteraard ook anders.

Laat even weten als je zelf met een project aan de gang gaat.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Alexander »

Grappig is dat ie onderaan de pagina het forum en pieter zn website noemt. Overigens krijg ik dit nooit bij mij thuis voor elkaar, mijn vriendin accepteert dat nooit. Ik ook niet overigens. Al die hobby draadjes e.d.

Alexander
Jeffrey
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 09, 2009 3:34 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Jeffrey »

Ik vraag me af of iemand zelf wel eens een automatische gordijnrails heeft gemaakt. Zelf zit ik hierover te denken, echter ben ik niet bekend met dit soort dingen, dus wellicht heeft iemand ervaring en tips/trucs.
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Wim2008 »

Ik heb de beginnercursus van Chak in september gevolgd en ik moet nog echt beginnen. Momenteel probeer ik een inventaris te maken, wat ik zou willen domoticaticeren. In mijn lijstje staan ook de lamellen van luxaflex. Ik bezit een zeer oud luxaflex lamellen systeem, waar geen kant en klaar draai en open/dicht systeem meer voor te koop is.
De door jou aangedragen oplossing zou misschien voor het draai systeem van lamellen in te zetten zijn. Misschien verlopig met een afstandsbediening.
Tailwind jouw post is een mooi begin om dit projekt te samen met anderen op te starten. Helaas moet ik bekennen dat ik niet erg technisch ben, maar ik zal mijn bijdrage in dit topic toevoegen.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Rene »

Ik ben nog steeds op zoek naar een systeem voor verticale lamellen. Er zijn wel railsen te koop maar die kosten 1000,- of meer en bovendien is het maar de vraag of mijn huidige lamellen dan nog passen. Als dit niet het geval is praat je al snel over een investering van enkele duizenden euro's (het hele huis hangt er namelijk vol mee). Dus ik ben ook wel geinteresseerd of er iets zelf te maken valt.

Rene.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Bwired »

Topic merged, please use search button first [;)]

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Henk »

Gelet op de prijzen die Somfy en anderen vragen voor het automatiseren van gordijnen/lamellen dan is het aantrekkelijk om tegen een fractie van de kosten zelf aan de slag te gaan.

Je moet het wel leuk vinden en het kan de nodigde frustraties geven .. verder moet je handig zijn in mechanica ... beugels,snaren,riempjes, schijfjes. pulleys, motoren ..... en ook dat je eindafslag door micro switches voor elkaar krijgt ......

Conrad heeft motoren met de juiste reductie en ook tandwielen ....

Je hebt twee systemen een met een ketting bediening bijv, rolgordijnen, vertikale lamellen en met een stang die je moet draaien dit zijn vaak horizontale lamellen..

Je hebt ook kant en klaar X10 systemen die je op een ketting kan aansluiten dus voor vertikale lamellen. - en er was iets mee dat ze geen afslag hebben. ..... add a motor is de naam zie intellihome.be ze hebben ook iets om je tuinparasol te openen

http://www.intellihome.be/english/home_ ... ds_control

Het mooiste is om de motor als die klein genoeg is in de behuizing onder te brengen ...zoals getoond ... Bij smalle lamellen 16mm lukt dit niet echt goed en moet je aan de buitenkant iets aanbrengen.... het blijft priegelwerk en risico dat het niet fraai er uit ziet ... maar je wel de status als Willy Wortel oplevert.

Recentelijk nog gekeken voor een hor.lamellen systeem ... prijskaartje voor een Somfy ging naar Euro 400 bij de Gamma was het maar Euro 125.

Henk.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Rene »

@Henk: Horen die automatische horizontale lamellen tot het standaard assortiment van gamma? Heb je enig idee wat het merk is?

Rene.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Bwired »

Ik ben al heel lang aan het kijken bij de gamma maar ik vind geen auto lammellen systeem daar?
please tell :-)

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Henk »

Je moet in de boeken (vol met show lamellen) snuffelen die daar liggen en dan zie je opties vooraan .... de Gamma verkopers hebben er geen weet van ....

gr. Henk
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Bwired »

OK ga weer kijken,dank!

<hr noshade size="1"><font size="1">Pieter Knuvers
http://www.bwired.nl <i>Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.</i></font id="size1">
wimmer
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:15 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by wimmer »

Bij diverse bouwmarkten is wel een gordijnsysteem te koop die met een touwtje open en dicht kan. Dit was voor mij het begin van domotiseren. Ik heb er een motor op gezet en laat die een bepaalde tijd draaien, zo heb je geen eindschakelaars nodig. Het touwtje moet wel kunnen slippen zodat de boel niet kapot getrokken wordt.

When it is good, try to make it better, use it only when it is best!!
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Henk »

Ja dit is een manier hoewel als het op slip werkt heb je een grote kans dat het snel kapot gaat. Beter is het om te kijken hoe het stroom verbruik van de motor oploopt en dan uitschakelen. Dit is ook de techniek die je bij de volgende systemen tegenkomt:

Er zijn drie soorten gordijnrails.

Merkloos - staalkabel - moet gespannen worden - rechte rails - lawaai en vaak met geweld - redelijk kans dat het uiteindelijk niet goed functioneert. Soms zie je deze in DHZ handel ... prijs rond de E100

Harrison - rechte rails - aanzienlijk beter - je kan de gordijnen ook handmatig opendoen prijs rond E300 afhankelijk lengte

Grail/ Somfy - gebogen rails mogelijk - instelbaar sluitingstijd .... high end prijzen E500 en meer.

Henk
Wim2008
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 718
Joined: Wed Aug 12, 2009 1:42 pm
Location: Eindhoven, Netherlands

Pic Basisc projecten Frits Kieftenbelt

Post by Wim2008 »

Ik ben vrijdag bij de gamma geweest en het speciale grote rolgordijnen/lamellen boek gezocht en gevonden.
Hierin staan inderdaad de met de hand of op afstand te bedienen lamellen-systemen in. Helaas waren de medewerkers niet geinformeerd of die automatische systemen te koop waren en wat ze konden.
Komende maandag zou ik verder geinformeerd worden door een medewerker van gamma.
Ben benieuwd.

[:)] [;)]
Post Reply

Return to “Home Automation Projects”