HS3 op een Raspberry Pi B+

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by stefxx »

En dan bedoel ik dus niet de Zee versie... maar de volledige versie. Ik heb getracht alles netjes te documenteren en plaats het nu ook hier dan weet ik zeker dat ik het niet kwijt raak :D

Voordat je eraan begint, twee dingen om je te realiseren:
- Ik was te lui om een monitor, keyboard en muis te zoeken, dus ik heb een silent install gebruikt en daar gaan de instructies dan ook van uit
- Ik heb de laatste versies van Mono gebruikt (3.10 en 3.8, de stable versions zijn namelijk nauwelijks geschikt) maar die moet je dan wel zelf compileren. Op een RPi duurt dat slechts een uur of 9 :roll:

Maar het draait al wel bijna een dag stabiel, inclusief de (beta) Plugwise Pro plugin. Laat me weten als je hier ook mee bezig bent en/of deze instructies gebruikt, we kunnen het vast nog verder optimaliseren. Eerlijk gezegd is mijn Linux kennis beperkt en leer ik altijd graag van anderen!
Attachments
HS3-RPi full install small.pdf
(100.7 KiB) Downloaded 457 times
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by xanhoera »

Nice! Ik ben vertrokken van de HS3-pi (Zee) image, en vandaar met de full HS3 aan de slag gegaan. Daar was al het nodige van MONO immers al aanwezig - leek me de makkelijkste oplossing.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by stefxx »

Welke versie mono draait er op de Zee versie dan? Probleem is (was?) dat de mono versies hopeloos achterliepen waardoor HS3 niet echt stabiel te krijgen was. Dat was voor mij de reden zelf met de laatste versies van mono aan de gang te gaan... en dus zelf te compileren.
PietjeNL
Member
Member
Posts: 150
Joined: Sun May 30, 2010 8:47 am

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by PietjeNL »

Draait dit als setup nog steeds Stefxx? En hoe is de stabiliteit?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by stefxx »

Draait nog steeds. Niet als productie, daar moet ik nog wel het eea voor doen. Ben aan het spelen met wat plugins. 1 keer een mono crash gehad bij het starten van een plugin.

Supersnel is het natuurlijk allemaal niet, maar het werkt wel. Ben aan het kijken/testen hoe ik het netter kan maken (HS onder user account, juiste regionale settings, auto start, zorgen dat USB devices nette aliassen krijgen etc etc) dus ben een hoop nieuwe woorden aan het leren. Gaat de goede kant op. Als ik nou echt tevreden ben zet ik misschien wel een complete pdf online met al mijn tweaks... :-)
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by xanhoera »

stefxx wrote:Welke versie mono draait er op de Zee versie dan? Probleem is (was?) dat de mono versies hopeloos achterliepen waardoor HS3 niet echt stabiel te krijgen was. Dat was voor mij de reden zelf met de laatste versies van mono aan de gang te gaan... en dus zelf te compileren.
homeseer@HomeTrollerZEE ~ $ mono --version
Mono JIT compiler version 3.2.8 (Debian 3.2.8+dfsg-4+rpi1)
Copyright (C) 2002-2014 Novell, Inc, Xamarin Inc and Contributors. http://www.mono-project.com
TLS: __thread
SIGSEGV: normal
Notifications: epoll
Architecture: armel,vfp+hard
Disabled: none
Misc: softdebug
LLVM: supported, not enabled.
GC: sgen
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by stefxx »

Draait dat wel stabiel dan? De reden dat Homeseer een speciale Zee versie had gemaakt was omdat ze het niet stabiel kregen. Maar dat lijkt dus achterhaald.
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by xanhoera »

stefxx wrote:Draait dat wel stabiel dan? De reden dat Homeseer een speciale Zee versie had gemaakt was omdat ze het niet stabiel kregen. Maar dat lijkt dus achterhaald.
Een tijdje geleden heb ik eens wat neergepend over HS3-Pi. Dit is de kern vd zaak:
... there was a problem with MONO ver 2.10 where remote calls were not reliable and it would sometimes call the wrong function.
Now, MONO is at version 3.2 on the PI, the PI OS is now hard float (means it runs a little faster) and the original remote call issue is fixed, so EXE plugins now work
Tot dusver lijkt zowel de Zee versie als de HS3PRO stabiel te draaien op de rPi - weliswaar (nog) geen productie omgeving.
PietjeNL
Member
Member
Posts: 150
Joined: Sun May 30, 2010 8:47 am

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by PietjeNL »

Heren,

Draait dit nog steeds naar tevredenheid?
Werkt de Zee versie ook met de Plugwise plugin?
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: HS3 op een Raspberry Pi B+

Post by stefxx »

Inmiddels draai ik HS3 op mijn Synology NAS. Die is sneller en heeft veel meer geheugen dan de RPi.

De Plugwise Pro plugin werkt onder iedere Linux versie waar ook HS3 op werkt, dus ook op een RPi. Maar de Zee versie gebruikt volgens mij DLLs ipv EXE voor plugins en daar werken de meeste plugins dus weer niet mee. En de Plugwise Pro plugin dus ook niet.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”