Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by binkiem »

Ben net verhuisd en heb mijn domotica in het oude huis achtergelaten. Daar draaide alles op een oude laptop.
Ben nu aan het kijken waar ik HS3 op wil laten draaien en wil een beetje energie zuinig zijn.
Ik wil graag op Windows draaien. Heb de licenties en heb heel weinig linux kennis. De Raspberry Pi valt dan af, want volgens mij draait HS3 niet op Windows IOT, toch??

Waar draaien jullie HS3 op?
Is zo'n barebone PC iets? Of gewoon een goedkope laptop?
Hoor het graag van jullie.
Karell
Member
Member
Posts: 143
Joined: Sun Aug 30, 2015 5:11 pm

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by Karell »

Hoi binkiem

ik heb mijn hs3 systeem sinds 4jaar op een 4jaar oude laptop draaien van samsung , tot nu toe geen problemen gehad.
waarom ik een laptop gebruik is voor als de stroom uitvalt ik 2 uur de tijd heb voordat homeseer in safemode gaat in het huis.. en hij is zuinig

Je zou als je echt een super zuinige pc wilt hebben een wintel kunnen pakken, zoals de pipox9 Krijg je al vanaf 110 euro op ebay.
zit een ingebouwd touchscreen op en hs loopt er goed op , alleen zit er geen batterij in helaas... en anders kun je hem gebruiken als hstouch screen of voor andere remote plugins te draaien , mogelijkheden genoeg.

Ik persoonlijk ga voor een laptop

groetjes
Donaties altijd welkom https://goo.gl/Fii2mo
vincenttor
Member
Member
Posts: 344
Joined: Thu Jan 09, 2014 10:45 pm
Location: Netherlands

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by vincenttor »

De pipo is ook best een optie, een backup batterij is vrij simpel en veel mensen hangen zo een accupak er aan/tussen.
Aangezien deze pipo maar tussen de 5 - 8 Watt verbruikt zou je vrij lang aan kunnen op een pak m beet 20Ah accu bijvoorbeeld.
kleiner ook natuurlijk al.
Dus ik zou zeggen , druppel lader o.i.d. aan een accu die er voor geschikt is en een pipo of ander energie zuinig computertje die ook van een 12v bron kan draaien.
Vind je dit teveel gedoe, ga dan voor een laptop inderdaad.
binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by binkiem »

weer wat geleerd vandaag. :-) Dit is een geinig dingetje. Heb ook een NAS draaien (met raid) in de meterkast en die kan niet zo goed tegen een plotselinge stroomuitval. Dus was toch al aan het kijken naar zo'n APC accu stekkerdoos.

Iemand ervaring met het 7*24 uur draaien. Wordt ie dan niet te warm.
vincenttor
Member
Member
Posts: 344
Joined: Thu Jan 09, 2014 10:45 pm
Location: Netherlands

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by vincenttor »

Ik heb zo een geval met scherm gekocht voor een vriend van me als je het daar over hebt.
Enige probleem wat ik ervaarde was dat hij met windows 8.1 vanzelf na een x aantal dagen uit ging.

Denk je nou, even in de energie instellingen dat uitzetten zodat hij niet meer kan afsluiten.
Alleen dat helpt dus niet, een aantal dagen bleef die aan en ineens verdween die uit mn teamviewer lijst.
Zodra ik de logs door keek zag ik dat hij bij bijvoorbeeld een automatische update of iets dergelijks het energie plan zelf terug zette naar een ander plan.
Als die dan kalar was met updaten bleef die op het energie plan staan waar in stond dat hij na X tijd het apparaat in slaapstand moest zetten.

Had hier wat klachten over gelezen op dierse fora en op de microsoft pagina zelf stond dat deze setting niet aan te passen was en dit kwam door dat er een scherm op zat , dan dacht windows dat het een laptop was etc etc.
Nadat ik toen besloot om een update te doen naar Windows 10 leek het probleem opgelost, toen wel aan het stoeien geweest om hem koel genoeg te houden want hij werd inderdaad aardig warm.
De koeling is door middel van een geleidend soort rubber achtig materiaal op de cpu en gpu geplakt en deze zou de warmte moeten doorzetten naar de backplate of in di geval de metalen onderkant van de behuizing.
Deze geeft niet genoeg koeling want hij stond wel eens rond de 70 Graden en vond ik wat aan de hete kant.

Ben zelf bezig geweest een behuizing te maken waar dus het bordje in past met een koelblokje, misschien met een kleine fan er tegen of op.
Let wel op dat hoe kleiner de fan hoe meer herrie die vaak maakt.
Het is natuurlijk wel anders op te lossen ook, maar als het aan mij lag en ik zou nog een pipo kopen voor mezelf dan word het geen pipo met een scherm meer.

Op de foto zie je het koelblok van alu wat ik erop heb gemaakt met wat geleidende pasta erop.

Image

Image

Image
Karell
Member
Member
Posts: 143
Joined: Sun Aug 30, 2015 5:11 pm

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by Karell »

Ja dat probleem met windows 8 ken ik , is echt vervelend
ik gebruik overal windows 7 of linux voor.

kijk dit kwam ik tegen en ik ga backen vandaag , erg interessant

kickstarter.com/projects/pine64/pine-a6 ... n=yrykoivs

Hierop zou homeseer kunnen draaien zonder probleem, (linux dan)

Een hele tijd geleden voordat ik de laptop gebruikte heb ik een thin client omgebouwd daar liep hs toen ook goed op .
Donaties altijd welkom https://goo.gl/Fii2mo
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by kriz83 »

RPI2 doet het ook prima.

Heb overwogen om de Pine64 te kopen, maar de RPI2 voldoet momenteel ruimschoots
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by raymonvdm »

Ik heb nu een oude HP desktop (50W) maar zelf kies ik voor een Intel NUC / Gigabyte Brix (17W) bij het volgende systeem. Het zijn gewoon normale pc`s en vanaf 140 euro te krijgen afhankelijk van de specificaties
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
vincenttor
Member
Member
Posts: 344
Joined: Thu Jan 09, 2014 10:45 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by vincenttor »

Ik heb er ook naar zitten kijken die NUC modellen,
ben er alleen nog niet helemaal uit of ik nou zelf een server moet bouwen met een cpu die een limit op de TDP heeft , meestal rond 35 a 45 Watt.
Of met een NUC aan de slag, alleen dan zit je met het feit dat je maar 1 Harddisk er aan kan hangen. ( natuurlijk met usb, maar usb probeer ik te vermijden in alle gevallen)
Als soort van cloud/nas server en besturing van het huis word dat iets aan de krappe kant denk ik zomaar.

Ook wil ik Blueiris draaien voor de ip camera's
Enige "nadeel" is dat het aardig cpu kan verbruiken hoe meer megapixel camera's je hebt.
Wat wel sinds een week is, dat de laatste versie van blueiris nu hardware acceleratie ondersteund.
Dus zover ik heb begrepen , als je cpu Quicksync in het lijstje heeft staan dan kan je dit gebruiken.
De waardes zakte behoorlijk om laag bij verschillende systemen van 29 naar 14% cpu verbruik met een x aantal camera's

Als deze NUC apparaatjes dat nu ook ondersteunen begint dat toch wel aantrekkelijk te worden, of constant 50Watt of meer verbruik.
Of iets tegen de 20W.
Alle beetjes helpen uiteindelijk.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by raymonvdm »

Ik gebruikt voor mijn camera`s zoneminder op een los systeem (EEEpc) en zou dus uiteindelijk op twee NUCs uit komen
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
vincenttor
Member
Member
Posts: 344
Joined: Thu Jan 09, 2014 10:45 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by vincenttor »

ik heb even gezocht maar zie dat inderdaad een aantal cpu's die in de nuc zitten quicksync in het lijstje hebben staan.
Dus dan zou het voor BI blijkbaar helpen om de cpu load naar beneden te brengen, uiteindelijk resulteren in minder verbruik.
Althans, daar ga ik vanuit dan maar misschien is het in de praktijk wel anders ?

Hoeveel camera's heb je er aan hangen als ik vragen mag, hoeveel megapixel ? hoeveel zit de cpu load en wat is het verbruik van je systeem ?
Ben helemaaal niet nieuwsgierig hoor :roll:
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by raymonvdm »

Ik heb op dit moment 6 camera`s. Op een resolutie van 640x480 en de cpu load is ongeveer 1 (Dual Atom 1.4 Ghz EEEpc) Ik gebruik het puur ter referentie dus hoge resolutie is niet heel noodzakelijk. Uiteindelijk wil ik naar een resolutie van 1MP omdat mn camera`s dat ook zijn. Maar dat zal dan op een NUC / BRIX zijn
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Rutger
Member
Member
Posts: 339
Joined: Wed May 19, 2010 8:48 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by Rutger »

Misschien helpt 't ook om ideeën op te doen in een ander topic over energiezuinige systemen: domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=26& ... p;start=90

M'n huidige Zotac ID91 met 120Gb SSD, nog steeds rond de 20 Watt en bijna dezelfde config als in mijn post in bovengenomende url, maar nu wel met HS3 & Win8
My home automation blog: https://rutg3r.com
vincenttor
Member
Member
Posts: 344
Joined: Thu Jan 09, 2014 10:45 pm
Location: Netherlands

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by vincenttor »

Ja ik denk dat je voor HS niet echt bijzonder veel rekenkracht nodig hebt en je met een pipo wel af zou kunnen die rond de 8 Watt zit uit mn hoofd, op homeseer forum staan wel wat mensen die daarop draaien.
Maar ga je met camera's erbij aan de gang, en 2 -5 Mp, dan red je dat niet met een atom o.i.d.
Kreeg op een ip camera forum ook de tip om niet aan een NUC te beginnen ook al ondersteund die Hardware Accel.

Over de pipo, de gene op de foto daar draaide homeseer op als "alarm" systeem met enkele events.
Dit was geen probleem en de cpu ging ook er niet heel er van tekeer.
Nu weet ik niet hoe dit is als je 200 Events hebt die beginnen te draaien tegelijk als voorbeeld.

Heb verder niet meer er in gelezen, weet alleen dat er toen een beetje gedoe was dat je in de bios niet kon instellen of het niet werkte dat de computer na stroom uitval opnieuw vanzelf ging starten.
board.homeseer.com/showthread.php?t=173 ... light=pipo

Maar voor een paar knaken meer heb je ook een andere mini pc die HS prima zal kunnen draaien.
Keuzes genoeg :roll:
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: Nieuw HS3 systeem, welke keuze

Post by kriz83 »

Ben bijzonder geinteresseerd in welk systeem je voor BI gaat gebruiken dat niet teveel verstookt !
Mijn huidige setup verbruikt 50W (zonder POE) met 3 camera's op 15 FPS @ 3MP (dus in totaal 9 MP)
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”