Wav bestanden op verkeerde plek en CHMOD

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Wav bestanden op verkeerde plek en CHMOD

Post by Bastiaan »

Ben na veel wikken en wegen toch maar naar Linux overgestapt. Alle geforceerde windows updates waren geen feest en gaven steeds storingen('s nachts).
Het draait nu onder Ubuntu 18 LTS en verhuizing was behoorlijk eenvoudig.
Had wel wat gedoe met de het opzetten van de audio waar ik geen handleidingen voor kon vinden maar dat is ook gelukt.
Wat er nu gebeurt is wanneer een event met spraak aangemaakt wordt, het audio bestand in de root van HomeSeer gezet wordt en niet zoals bij mijn Win versie in /wav_files

Weet iemand waar dat path gezet wordt? Zie het niet in de settings.ini

Tweede punt: Welke rechten (CHMOD) geven jullie de bestanden? Momenteel draait alles onder sudo user homeseer. Heb de bestanden ook maar homeseer:root gemaakt maar twijfel of de rechten en hoe dat goed te zetten voor folders en bestanden.

Advies welkom!

Bastiaan
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Wav bestanden op verkeerde plek en CHMOD

Post by raymonvdm »

Normaal gesproken zijn bestanden die draaien onder een user eigendom van de user en of zijn groep. Voor dit geval zou ik dan ook homeseer:homeseer (user:group) verwachten. Zoals het nu is ingesteld heeft ook de groep root rechten op je bestanden.

Qua CHMOD verwacht ik

chmod 755 voor de folder
chmod 644 voor de normale bestanden
chmod +x voor de executables

Opzich mag root altijd alles. CHMOD 777 zorgt er b.v. voor dat alle users erbij mogen en dat wil je voorkomen want ook je webserver draait onder een user (www-data) en die mag dan ook bij je bestanden en dat is wellicht minder handig


Note: Ik heb op Windows 10 de updates uitgeschakeld via de policies dus die update en herstart nooit. Dat was wel even rommelen maar het werkt eigenlijk al een paar jaar stabiel op deze manier. Eens in de zoveel tijd doe ik wel handmatig alle updates om te voorkomen dat de machine heel erg achterloopt, maar ik wil zelf in control zijn en niet s`ochtend ontdekken dat m`n huis niet wakker is. Ik kreeg net wel een mail dat er ook een HS4 versie in de maak is, dus blijkbaar leeft HomeSeer nog wel :D
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”