Conbee en Razberry samen gebruiken op een RPI

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Keessie
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Wed Dec 09, 2009 2:38 pm
Location: Netherlands

Conbee en Razberry samen gebruiken op een RPI

Post by Keessie »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om na paar jaar geen homeseer te hebben gebruikt ( was overgestapt naar homey ) weer homeseer te installeren.
Vroeger draaide mijn homeseer op een windows pc maar nu wil ik een Rasberry pi gebruiken.

Ik heb een Rasberry Pi 3 met Rasbian linux.
Vervolgens had ik HS3 voor linux geinstalleerd dat werkt ook en gewoon met mn oude windows licensie :-)

Voor het aansturen van zowel zwave als Zigbee devices heb ik een Razberry V2 gekocht, in eerste instantie kreeg ik de controller niet gevonden in HS3 maar na wat googlen kwam ik er achter dat ik Webmin moest installeren en de volgende dingen uit gezet:
zbw_connect No the script to connect to zbw server
z-way-server No RaZberry Z-Way server
mongoose No mongoose web server.


Succes als ik nu internal controller kies in homeseer werkt zwave :-)

Toen de Conbee in een usb poortje gedaan, en Deconz geinstalleerd en deze werkt, alleen kan hs3 nu de Razberry niet benaderen omdat beide controllers /dev/tty/AMA0 gebruiken als poort?

Het moet toch mogelijk zijn beide controllers op hetzelfde systeem te gebruiken?

Ik ben niet thuis in linux en was al blij dat ik zover was gekomen, wie kan me verder helpen?

Gr,
Kees
hvxl
Senior Member
Senior Member
Posts: 1959
Joined: Sat Jun 05, 2010 11:59 am
Contact:

Re: Conbee en Razberry samen gebruiken op een RPI

Post by hvxl »

De situatie met de ingebouwde seriële poort van de raspberry pi is nogal verwarrend. Dit was in het verleden /dev/ttyAMA0 (niet /dev/tty/AMA0, zoals jij schrijft). Maar sinds de RPi 3 wordt /dev/ttyAMA0 standaard gebruikt voor de ingebouwde bluetooth module en is de seriële poort /dev/ttyS0 geworden. Maar dit kan via /boot/config.txt weer worden teruggedraaid. Daarnaast wordt de primaire seriële poort standaard gebruikt als console. Dat moet worden uitgeschakeld als je de poort voor een ander doeleind wilt gebruiken.
Belangrijk is dus om te kijken naar /boot/config.txt, /boot/cmdline.txt, en de output van ls -ld /dev/ser*

Maar aangezien je zwave aan de praat had neem ik aan dat dat allemaal goed staat.

Als je daarna een Conbee in een usb poort steekt zal die een ander device toegewezen krijgen. Waarschijnlijk /dev/ttyACM0 (of /dev/ttyUSB0). Dit is terug te vinden in de output van het dmesg commando. Op het einde zou je zoiets moeten vinden:

Code: Select all

[13306106.548124] usb 1-1.5: new full-speed USB device number 5 using dwc_otg
[13306106.665951] usb 1-1.5: New USB device found, idVendor=0451, idProduct=16a8
[13306106.665972] usb 1-1.5: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
[13306106.665986] usb 1-1.5: Product: TI CC2531 USB CDC
[13306106.665998] usb 1-1.5: Manufacturer: Texas Instruments
[13306106.666010] usb 1-1.5: SerialNumber: __0X00124B001936A65D
[13306106.672254] cdc_acm 1-1.5:1.0: ttyACM0: USB ACM device
Deconz moet deze /dev/ttyACM0 gebruiken. Als hij (ook) /dev/ttyAMA0 opent, zal dat de zwave communicatie verstoren.

Een handig commando voor nader onderzoek is lsof. Deze moet je waarschijnlijk nog even installeren (apt update;apt install lsof). Als je lsof /dev/ttyAMA0 draait moet dat alleen je homeseer proces geven. Zo niet, probeer dan hetzelfde commando voor /dev/ttyS0. En lsof /dev/ttyACM0 moet alleen het deconz proces opleveren. Er mag in ieder geval nooit meer dan 1 proces aan een seriële poort hangen.

Opmerking 1: Ik gebruik zelf geen razberry, conbee, homeseer of deconz, dus de bovenstaande informatie is deels theoretisch.

Opmerking 2: In bovenstaand verhaal moet je zelf even, waar nodig, 'sudo' toevoegen. Als ik meerdere handelingen als root moet doen, doe ik zelf altijd even sudo -s, zodat ik daarna de gewone commando's kan gebruiken.
Schelte
Keessie
Starting Member
Starting Member
Posts: 20
Joined: Wed Dec 09, 2009 2:38 pm
Location: Netherlands

Re: Conbee en Razberry samen gebruiken op een RPI

Post by Keessie »

Dank je wel voor je uitleg, ik ga er deze week weer even mee stoeien, heb nu even mn oude hue bridge aangesloten dat werkt ook behalve voor de dimmer en bewegingssensor die hebben bridge v2 nodig.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”