Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by Lennart »

Beste Allemaal,

Ik heb geprobeerd een Rfxcom ontvanger (Master: X10 ontvanger, Slave: Visonic ontvanger) met behulp van de ACRF plug-in in Homeseer aan de praat te krijgen.

Ik krijg na het installeren, enablen en configureren van de ACRF plug-in en de Rfxcom ontvanger daarbinnen telkens deze foutmelding:

16-11-2006 17:44:31 ~!~AC RF Processor~!~Attempting to add one RFXCom48V receiver on Com 4 to RFComm support interface.
16-11-2006 17:44:31 ~!~AC RF Processor~!~RF Device could not be located on Com 4
16-11-2006 17:44:31 ~!~AC RF Processor~!~***:The Com port is not yet setup for the RF device or no devices are responding. Please select 'setup' from HomeSeer's Options dialog /Interfaces tab and select the com port and correct device.
16-11-2006 17:44:31 ~!~AC RF Processor~!~Writing new ACRF Error log file - C:\Program Files\HomeSeer 2\Config\AC RF Processor Error Report.Log

De ontvanger doet het overigens prima als ik 'm test met het Rfxcom receiver testprogramma RFreceiver.exe: ik krijg keurig alle meldingen van mijn Visonic zenders en X10 zenders te zien.

De versies die ik gebruik van de hard- en software, zijn:

Homeseer: 2.1.104.0
ACRF plug-in: 1.2.0.2
Rfxcom ontvanger: 5383 Version Slave=83
Rfxcom driver: FTDI VCP driver, versie 2.0.0 (19-05-2006), details geeft aan: FTDIBUS\VID_0403+PID_6001+A1000LAOA\0000

Ik heb diverse zaken geprobeerd: ik heb de optie Serial Enumerator in de driver zowel aan- als uitgezet (elders genoemd als mogelijke oorzaak), ik heb met de bps-rate zitten spelen, ik heb m.b.v. de driver andere COM poort nummers geprobeerd, enz. Dit alles helaas zonder resultaat.

Ik heb e.e.a. inmiddels op 3 verschillende pc geprobeerd, telkens met dezelfde foutmelding. Het lijkt me dus niet dat er sprake kan zijn van COM poort conflicten of andere programmatuur zie Homeseer in de weg zit.

Zowel Homeseer als de plug-in gebruik ik nu in trial mode, maar dat mag niet uitmaken, lijkt mij.

Heeft iemand misschien een idee waar het aan kan liggen / wat ik nog meer zou kunnen proberen?

En heeft iemand sowieso de boel draaiende met een vergelijkbare setup? (Met name waar het de nieuwste versie van Homeseer met de nieuwste ACRF plug-in (niet WR800) betreft en de genoemde VCP drivers.)

Bedankt alvast!

Groeten,

Lennart
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by b_weijenberg »

Lennart,

Deze configuratie moet werken.

Let er op dat de baudrate in de ontvanger op 4800bd staat want de ACRF plugin werkt alleen op 4800bd. Om de ontvanger op 4800bd te zetten start je het RFreceiver programma, selecteer je 38400bd en klik dan op toggle baudrate. Stond de ontvnger al op 4800bd dan gebeurt er niets en blijft de ontvanger op deze snelheid staan. Stond de ontvanger op 38400bd dan schakelt hij naar 4800bd.

Configureer de ontvanger in de ACRF setup als RFXCOM receiver.

Bert
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by DMB »

Lennart,

Ik heb een vergelijkbare setup werkend zonder problemen.

Hierbij heb ik wel als receivertype de WGL W800 geselecteerd.

Zie hieronder.

Image

DMB
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by b_weijenberg »

DMB,

Als je de ontvanger als W800 configureert werkt het wel maar dan wordt de ontvanger in 32 bits mode gezet.
Het is daarom beter om de RFXCOM ontvanger te selecteren omdat de ontvanger dan in 48 bits mode wordt gezet. Het is dan mogelijk om de Digimax en binnenkort ook de RFXPower te ontvangen met de X10 receiver.
Voor toekomstige receivers is dit ook van belang om het juiste type ontvanger te selecteren.

vrgr Bert
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by DMB »

Bert, Lennart,

Ik had vanavond, naar aanleiding van de vraag van Lennart, pas gezien dat er ook een RFXCOM mode was. Deze was in de W800 driver op homeseer 1.7 niet aanwezig.

Na het omschakelen naar de RFXCOM mode en homeseer opnieuw starten werkt alles weer. De adressen van de Visonic Security devices moeten wel weer opnieuw worden ingesteld.

Op de COM3 zit een W800 RF ontvanger voor ontvangst van de X10 RF.
Op de COM5 is een RFXCOM aangesloten met X10 (niet gebruikt), KAKU en Visonic.
Ik heb nog geen manier gevonden om de X10 in de RFXCOM uit te schakelen.

DMB
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Probleem met ACRF plug-in / Rfxcom ontvanger

Post by Lennart »

Bert, DMB,

Het is - dankzij jullie hulp - eindelijk gelukt! Het bleek de baudrate te zijn. Die stond in de receiver nog op 38400 en moet dus op 4800 gezet worden. Ik had de 4800 wel eens ergens gelezen, maar niet begrepen dat je deze expliciet moet togglen met behulp van RFreceiver.exe. Ik neem aan dat die waarde in de receiver behouden blijft tot je 'm weer terug toggled?

Nu werkt het in ieder geval prima! Nogmaals mijn dank... (En had ik de vraag maar eerder gepost; dat had me een paar avonden puzzelen bespaard. ;-)

Lennart
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”