Homeseer + Visonic motion sensor event

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

dickseer
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Sun Jan 20, 2008 2:45 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by dickseer »

Bert: t'is maar goed dat Sinterklaas van het weekend is aangekomen... :) Tijd voor een extra HomeSeer RFXCOM LAN testopstelling met de RFXCOM plug-in.. Weet nog dat de plug-in er kwam, niet gedacht om 's te testen... Sorry.. :)

Voor mijn installaties gebruik ik de Charting opties niet of op een andere manier en dus nog bij ACRF2 blijven hangen...

Nou ja, resultaten volgen..
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by b_weijenberg »

Ik heb het Visonic motion sensor gedrag eens bekeken en dit werkt toch iets anders dan ik verwacht had.

Bij de 1e beweging geeft de sensor een "Motion" signaal af en als je dan continu blijft bewegen, met in ieder geval elke 2 minuten een beweging, dan geeft de sensor gedurende ongeveer 15 minuten niets af en stuurt dan een "Normal" signaal. Hier zou ik dus een "Motion" signaal verwachten.

Als er na de 1e beweging geen beweging meer volgt dan stuurt de sensor na ongeveer 15 minuten een "Normal" signaal.

Als er na de 1e beweging gedurende 2 a 3 minuten geen beweging volgt en er dan een beweging plaats vindt dan stuurt de sensor een "Motion" signaal.

Conclusie: als je de sensor ookvoor het schakelen van verlichting wilt gebruiken moet je na 2 minuten bewegen minstens 3 minuten stil blijven zitten of als je stil zit moet je eens per 3 minuten even bewegen.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Rene »

@Bert: Pieter gaf aan dat direct na de 15-minuten normal, weer een motion verstuurd wordt indien er continu beweging is. Dit gedrag zie ik niet terug bij de Homeseer plugin, maar wellicht dat de plugin dit niet goed doorgeeft. Ik zou het eens moeten proberen met de RFReceive tool.

Wat ben je nu van plan met de automatische reset na ca. 2 minuten in de plugin?

Rene.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by b_weijenberg »

De reset na 2 min. blijft aanwezig in de plugin en werkt op zich goed.
bv: beweging geeft "Motion"
na 2 min reset de status in de plugin,
na 4 min beweging geeft een "Motion" en dus ook alarm als het alarm intussen ingeschakeld is.

Na 15 min. constant beweging heb ik alleen een "Normal" gezien en geen "Motion" of je moet gedurende 3 minuten geen beweging hebben gehad. Als de plugin het niet goed door zou geven hoor ik dat graag, en andersom ook.
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Rene »

Pieter,

Zou jij een beschrijving kunnen maken van het gedrag dat jij constateert, zoals je me dat donderdag vertelde?

Rene.
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by flexer »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by b_weijenberg</i>
<br />Na 15 min. constant beweging heb ik alleen een "Normal" gezien en geen "Motion" of je moet gedurende 3 minuten geen beweging hebben gehad. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Bert, wat gebeurt er NA die 15 minuten? Uit jouw beschrijving blijkt dat bij continue beweging na 15 minuten een "Normal" wordt afgegeven. Dat is dus ook als op dat moment nog steeds beweging aan de gang is? Onder welke conditie gaat de sensor daarna weer "Motions" uitzenden, alleen als er eerst 2 a 3 minuten geen beweging is gedetecteerd?

Groet,

Flexer
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by b_weijenberg »

Ja, eerst een minuut of 3 geen beweging en daarna geeft de sensor een motion af.

Normaal gesproken heb je hier geen bemoeienis mee omdat de RFXCOM plug-in het netjes voor je afhandelt.
Stel je loopt langs een motion sensor dan gaat de sensor status naar MOTION. Je kunt het RFXCOM alarm systeem dan gewoon op ARM zetten want deze MOTION status wordt dan nog genegeerd. Na 2 minuten zet de plug-in de sensor weer op NORMAL. Als er dan na 3 minuten, na de laatste beweging, weer een beweging gedetecteerd wordt dan zal de sensor MOTION afgeven en zal het alarm dit zien omdat de status van de sensor dan van NORMAL naar MOTION wijzigt.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Bwired »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rklootwijk</i>
<br />Pieter,
Zou jij een beschrijving kunnen maken van het gedrag dat jij constateert, zoals je me dat donderdag vertelde?
Rene.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Daar kom ik op terug, geef me ff de tijd voor een setting. Mijn ToDo loopt al over [:(]
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by flexer »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by b_weijenberg</i>
<br />Ja, eerst een minuut of 3 geen beweging en daarna geeft de sensor een motion af.

Normaal gesproken heb je hier geen bemoeienis mee omdat de RFXCOM plug-in het netjes voor je afhandelt.

....

Je kunt het RFXCOM alarm systeem dan gewoon op ARM zetten want deze MOTION status wordt dan nog genegeerd. Na 2 minuten zet de plug-in de sensor weer op NORMAL.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Hallo Bert,

De werking voor het alarmpanel wordt inderdaad niet al te veel gehinderd door dit gedrag van de sensoren. Ik probeer echter het gedrag van de sensoren (en de RFCCOM plugin... :-) te begrijpen om een manier te vinden om mijn verlichting aan te sturen. Ik zat te denken aan delayed timer van minimaal 18 (15+3)minuten na de eerste alert, met een continue verversing bij iedere nieuwe alert. Maar die vlieger gaat dus helaas ook niet op....

Groet,

Flexer
dickseer
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Sun Jan 20, 2008 2:45 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by dickseer »

Ik zie hetzelfde gedrag zoals Bert dit eerder ook getest heeft. Een test NEXT MCW sensor in een ruimte met deur geeft het volgende gedrag:

door beweging 11/30/2008 23:30:56 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door rfxcom plugin 11/30/2008 23:33:37 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL
door beweging 11/30/2008 23:34:59 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door rfxcom plugin 11/30/2008 23:37:37 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL
door beweging 11/30/2008 23:38:42 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door rfxcom plugin 11/30/2008 23:41:37 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL

..wachten.. na +/- 14 minuten

door sensor 11/30/2008 23:52:35 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL

..wachten.. na +/- 14 minuten

door sensor 12/01/2008 00:06:26 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL


etc.
etc.


door beweging 12/01/2008 00:16:19 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door beweging 12/01/2008 00:19:19 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door beweging 12/01/2008 00:21:44 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door beweging 12/01/2008 00:24:07 - RFXCOM - (display_S) .. MOTION
door rfxcom plugin 12/01/2008 00:26:37 - RFXCOM - (display_S) .. NORMAL


etc.
etc.


Dick
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by flexer »

Ik kan de bevindingen van Bert over het gedrag van de Visonic PIRs inmiddels ook bevestigen. Ik heb verschillende timer combinaties uitgeprobeerd in de woonkamer getriggered door 2 verschillende PIRs, maar het is niet voorkomen dat je plots in het donker komt te zitten bij het gebruik van delayed timers in Homeseer (wordt door de gemiddelde echtgenote niet echt gewaardeerd...). In een kamer met continu beweging volgt er na de eerste detectie geen alert melding meer (tenzij je dus 2 a 3 minuten stil zit). Hierdoor is het niet mogelijk om bijvoorbeeld in Homeseer timers (delayed triggers) te zetten om verlichting in- en uit te schakelen. Ik zoek nu dus naar een nieuwe oplossing. Iemand ervaring met de KAKU PIRs voor het schakelen van verlichting in een ruimte met langdurige aanwezigheid?
flexer
Member
Member
Posts: 61
Joined: Mon Feb 19, 2007 9:13 am
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by flexer »

Hmmm, KAKU AWST-6000 lijkt ook niet ideaal voor het schakelen van KAKU verlichting i.v.m. lange transmissietijden van de sensor. Zie dit topic: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=130744 . Iemand nog andere suggesties (behalve die MS13 sensoren)??
User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Rene »

Lichten schakelen op basis van MS13's werkt redelijk. De vertraging van 2-3 seconden bij het aanschakelen kan irritant zijn, als je al bijna je nek hebt gebroken over iets wat in de weg staat/ligt ;-)

Rene.
kaandorp
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Fri Jan 23, 2009 12:50 am
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by kaandorp »

Ik wil toch nog even reageren op dit topic. Als de sensors echt maar 1 keer in de 15 minuten reageren dan is dit toch vreemd. Stel de sensoren nemen beweging waar en ik schakel het alarm in. Wil dit dan zeggen dat de sensoren pas na 15 minuten beweging door gaan geven aan mijn Powermax centrale en mijn huis dus 15 minuten niet door de sensoren wordt beschermd?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by b_weijenberg »

dat klopt
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”