Homeseer + Visonic motion sensor event

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
Rene
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1689
Joined: Wed Oct 08, 2008 3:54 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Rene »

Nou volgens mij klopt het niet. Of de sensoren geactiveerd zijn (dus een signaal versturen indien beweging wordt waargenomen) staat los van het aan of uit staan van het alarm. De sensoren rapporten onafhankelijk van de status van de alarmcentrale. De bewegingssensoren sturen een signaal zodra ze beweging zien. Nadat dit signaal is afgegeven schakelt de sensor minstens 2 minuten uit, op het moment dat er 2 minuten lang geen beweging meer wordt waargenomen, wordt de sensor weer geactiveerd en zal weer een signaal sturen zodra beweging wordt gezien. Die 15 minuten is de frequentie waarop de sensoren een soort heartbeat versturen. Dit heartbeatsignaal bevat echter geen status informatie.

Rene.
Jeffrey
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 09, 2009 3:34 pm
Location: Netherlands

Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by Jeffrey »

Aangezien de Visonic PIR mij de ideale oplossing lijkt voor alarm signalering + detectieapparaat voor lichtsturing, ben ik hier nog verder ingedoken.

In de handleiding staat het volgende over de optional tamper switch:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tamper Alert: Reported when a tamper event occurs and in any
subsequent message, until the tamper switch is restored.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Het is maar net hoe je het interpreteerd, echter zou het kunnen zijn dat deze switch misbruikt kan worden zodat bij detectie (binnen de 2 minuten/15 minuten periode van initile detectie) alsnog een signaal verstuurd in de vorm van een tamperalert. Hiervoor zou de detectiecel verbonden moeten worden met de tamperswitch (met mogelijk een schakeling ertussen). Mijn elektrokennis reikt echter niet zover om precies te weten hoe of wat, maar in theorie lijkt het me mogelijk.

Voor deze theorie staan de volgende vragen open:
1. Indien er een detectie is geweest op basis van beweging en de tamperswitch binnen de 2 minuten/15 minuten periode geactiveerd wordt, stuurt de PIR dan een melding die de RFXCOM op kan pakken? (wie wil dit testen)
2. Wat is ervoor nodig om de tamperswitch aan de detectiecel te knopen? (speciale schakeling of direct erop verbinden?)
3. Wat heeft de tamperswitchmod mogelijk voor concequentie op het gebruik van het alarm? (gaat de PowerMaxx in de stress of kan de tamperswitch melding genegeerd worden in de PowerMaxx centrale?)
4. Zijn er nog (andere) nadelen aan deze "workaround"?

(voor de duidelijkheid --> ik heb deze pir's nog niet en ben in de orientatiefase alvorens een besluit te maken over welke pir's aan te schaffen)

Voor de volledigheid heb ik een image toegevoegd met de tamperswitch

Image

En de PDF van de PIR:
http://www.visonic.com/VisonicHomePage. ... 3638-5.pdf
DJF3
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 895
Joined: Thu Jul 12, 2007 9:28 am
Contact:

Re: Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by DJF3 »

Wil graag m'n MS13's vervangen door iets snellers (?) omdat het soms 3-8 seconden duurt voordat de verlichting aangaat in de WC.
Heb een Visonic CLIP MCW.

---------------- Vraag 1
domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=26& ... =15#p11023
De screenshot in dit bericht laat zien "Device Value Change - beweging_keuken becomes Motion".
???
Ik krijg deze optie alleen als ik "Trigger: Condition" selecteer. NIET als ik "Device Value Change" selecteer. Heb ik iets verkeerd gedaan waardoor ik geen "Motion" zie?

---------------- Vraag 2
Visonic CLIP MCW device: M1
VALUE bij motion: 1
VALUE bij no motion: 2

EVENT: device value change M1 "value is set to: 1"
ACTION: hs.writelog "Visonic test", "MOTION detected"

EVENT: device value change M1 "value is set to: 2"
ACTION: hs.writelog "Visonic test", "NO motion detected"

Vraag: GEEN van deze 2 events start.. Ook al zie ik de value van device M1 continu wijzigen.. Waarom is dit?
(het werkt wel als ik event-trigger "condition" gebruik.
DJF3
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 895
Joined: Thu Jul 12, 2007 9:28 am
Contact:

Re: Homeseer + Visonic motion sensor event

Post by DJF3 »

Strongly thinking about abandoning the Visonic Motion sensors ;-)

In "no motion" state it will only report motion at the whole minute:
11-1-2012 22:43:00 DJ_Toilet_TEST Visonic NORMAL detected (value=2)
11-1-2012 22:42:00 DJ_Toilet_TEST Visonic NORMAL detected (value=2)

11-1-2012 22:41:08 DJ_Toilet_TEST Visonic MOTION detected (value=1)
11-1-2012 22:41:00 DJ_Toilet_TEST Visonic MOTION detected (value=1)
11-1-2012 22:40:00 DJ_Toilet_TEST Visonic MOTION detected (value=1)

11-1-2012 22:39:00 DJ_Toilet_TEST Visonic NORMAL detected (value=2)
11-1-2012 22:38:00 DJ_Toilet_TEST Visonic NORMAL detected (value=2)


Cheers!
DJ
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”