Status van ir

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Is het mogelijk om de status van een IR device te mappen naar een housecode ?

Ik zou dus graag o.a. de status van de tv aan/of uit willen bij houden zodat deze te gebruiken is in een event. Ongetwijfeld een eerder gestelde vraag maar ik vind geen antwoorden en zoek waarschijnlijk op de verkeerde termen.
DJF3
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 895
Joined: Thu Jul 12, 2007 9:28 am
Contact:

Status van ir

Post by DJF3 »

Denk dat je hiervoor een apparaat als IRTrans kan gebruiken. Heb er zelf geen (staat op verlanglijstje) maar het schijnt goed te integreren met HS.
Ook is het mogelijk apparaat status te bepalen n.a.v. stroomverbruik met bijv. de Plugwise integratie.
Misschien dat iemand anders hier meer ervaring mee heeft.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

IRTrans is aanwezig, alleen kom ik er niet uit hoe ik de status kan bijhouden in homeseer.

Wat ik wil is dat homeseer de status bijhoud of een IRTrans device( tv, versterker ) aan of uit staan.

Voorbeeld :
In een alles uit event trigger ik alle lampen naar off, stuur de ir code voor on/off naar de tv, en als hij aanstaat werkt dat prima, maar als deze al uit stond gaat hij dus aan.
Henk
Member
Member
Posts: 450
Joined: Sat May 06, 2006 10:54 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Henk »

Dit is het bekende probleem dat de media wereld er van uit gaat dat een mens de bediening doet en bij het apparaat aanwezig is en bovendien dat er maar een knop voor aan/uit nodig is ... Voor domotica is zon toggle switch niet leuk'.

Afhankelijk van type/merk kunnen er extra IR commandos (min of meer verborgen) zijn waarmee je de apparatuur direct aan of uitzet zonder het toggle effect. Je kan kijken of deze ir commando's beschikbaar zijn in de database van Logitech. Programmeer de Harmony en leer dan je IRtrans in.

Henk
jruys
Starting Member
Starting Member
Posts: 38
Joined: Tue Dec 30, 2008 1:41 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by jruys »

Ik heb de link even zo snel niet bij de hand, maar de codes waar Henk het over heeft zijn bekend als "discrete" codes, dus daar kun je naar Googlen. Er is ergens een database met pronto codes, die als ik me niet vergis native door IRtrans (ook nog op het verlanglijstje) ondersteund worden.

Er zijn discrete codes voor veel apparaten voor "off" en "on", maar bv ook voor "ga direct naar aux 3" waar de meeste afstandsbedieningen maar 1 knop hebben die tussen de ingangen wisselt.

/JW
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Bedankt voor deze work arround, ben ik weer een stapje verder.

De mens is in mijn situatie niet de onstabiele factor aangezien de knopjes van de tv zelf onbereikbaar zijn en iedere druk op de knop van de remote in homeseer gezien wordt.

Maar wat zou toch erg leuk zijn om ook dat status van een ir device in homeseer terug te zien als aan of uit. Zo kan je in bijv hst touch een status icon laten zien of in een event een if...else maken
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Status van ir

Post by TANE »

Met Irtrans kan je veel doen bv icm Doomotion.
als er zap momenten zijn...

een andere optie is Plugwise.
Als verbruik hoger is dan bv 2 watt TV is aan
Ik heb zelf de luxe dat de TV een IP adres heeft die ik gewoon kan pingen.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

@r_255: mocht je geen discrete "on" en "off" codes vinden, dan kun je om de tv gegarandeerd uit te zetten ook eerst een "1" (zenderkeuze) en dan een "on/off" code versturen. Als de TV aan staat, zapt 'ie naar kanaal 1 en gaat dan uit. Als de TV uit staat, gaat 'ie heel kort even aan en direct weer uit. Het is niet ideaal, maar beter dan dat de TV aan gaat en blijft als 'ie eigenlijk uit moest :-).

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Geniaal idee!

Maar werkt helaas voor mij niet de tv moet aanstaan wil hij reageren op een kanaal, zuur genoeg flikkert de IRTrans er vrolijk op los... en kan ook geen discrete codes vinden voor mijn tv.

Maar in iedergeval bedankt.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Je schrijft:

"De mens is in mijn situatie niet de onstabiele factor aangezien de knopjes van de tv zelf onbereikbaar zijn en iedere druk op de knop van de remote in homeseer gezien wordt."

Misschien denk ik te eenvoudig of begrijp ik het probleem verkeerd, maar hieruit begrijp ik dat je IRTrans een ontvanger heeft en HS het IR-signaal via de plugin ziet binnenkomen. Is het dan niet een kwestie van een virtual device (status only) aanmaken en twee events die conditioneel triggeren op een IR-match met de On/Off knop van de remote?

Event 1: als IR-match met On/Off en virtueel TV device staat uit, dan zet virtueel TV device aan.

Event 2: als IR-match met On/Off en virtueel TV device staat aan, dan zet virtueel TV device uit.

Zie screenshots voor een impressie van een zo'n event:

Image

Image

Edit:

Merk op dat een dergelijke oplossing wel potentieel foutgevoelig is omdat je niet echt het device uitleest (zoals bijvoorbeeld met de Plugwise oplossing). Je hoeft maar 1 On/Off remote commando te missen (of meer te ontvangen dan de TV) en je loopt uit sync. (Maar als je er 2 mist, zit je weer keurig in sync :-)

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Bedankt Lennart, voor je input.

Kan nu niet proberen maar dit is in de richting van wat ik bedoel, hoe ik het virtuele device dan aanmaak is me nog niet helemaal duidelijk
Uiteindelijk zou ik die waarde het liefst onder een "housecode" terug zien ( geloof dat ik daar een plug in ergens voor gezien heb )

Ik geloof dat ik wat dat betreft IR los moet zien van housecodes, maar omdat ik ook in hstouch de status wil zien
denk ik op deze manier. Dan kan je daar bijvoorbeeld een mooie on/off trigger button van maken in hstouch.

In mijn situatie werkt IRTrans zo goed dat dat ik het wel aan durf

Misschien is mijn denkwijze wel verkeerd, homeseer is wat dat betreft niet ff een pakketje wat je zo 1..2..3 doorgrond
Zoals met mijn zender icons, zou toch leuk zijn als de tv uitstaat hij ook aanzapt als je een zender icon aanraakt.

Nou dacht ik dus een Virtueel device aan te maken voor de TV ("T1")
en iedere keer laat ik dit scriptje even checken ( ff in elkaar geplakt vab het hsforum )

Sub Main
Status=hs.DeviceStatus("T1")
If Status=OFF then
hs.SetDeviceStatus ("T1","ON")
end if
End Sub
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Het aanmaken van een virtual device met huiscode (eigenlijk housecode + devicecode) wordt standaard ondersteund door HS; kijk maar eens onder device type bij add device. Je hebt 'm in twee gedaanten:

- Een echt virtual device met On en Off buttons (Device type: Virtual).
- Een status only device (Device type: Status only).

Volgens mij ben je er dus als je voor de TV zo'n device aanmaakt (en 'm een huis/devicecode toewijst die je dan vervolgens weer in events kan gebruiken). De te kiezen huis/devicecode loopt van A1 tot z99, dus je hoeft er geeneens een echte code voor op te offeren.

Zie screenshot:

Image

Bij het screenshot ben ik uitgegaan van een status only device.

Edit:

Wat je precies met het scriptje beoogt is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij volstaat het het virtuele device aan te maken en de eerdergenoemde twee events die op basis van de ontvangst van de IR-code de status van het virtuele device bijhouden. In HSTouch kun je dan de status van het virtuele device tonen.

Verder kun je in HSTouch onder een zenderbutton twee events hangen (zeg "TV aan" en "Nederland 1"), waarbij het eerste event alleen afgevuurd wordt als de status van het virtuele TV device Off is (condition inbouwen) en vervolgens de On/Off IR-code zendt. Het tweede event vuurt altijd en stuurt dan de "Nederland 1" IR-code.

Mooier is nog een scriptaanroep vanuit HSTouch waarbij het script als parameter de zender meekrijgt vanuit HSTouch; dat scheelt een hoop events. Je kunt dan ook een wait inbouwen als de TV uit blijkt te staan (opstarttijd van de TV) voordat de zender wordt verzonden.

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Helaas nog niet het gewenste resultaat.

Ik heb het dus gedaan zoals jij aangeeft:

Eerst een device aamgemaakt onder Living Room TV (T1), die alleen een status weergeeft.

toen een Event :

Manual with Conditions
Device: Living Room TV is OFF
WHEN
Everyday

Send Infrared: [TV]TV, POWER
Device Command: Living Room TV On

Vreemdgenoeg maakt het niet uit wat de waarde is van Living Room TV
ON of OFF

Wat ik wil zeggen is dat als de TV(T1) op off staat hij moet het ir TV, POWER versturen en als de tv op off staat niets.

send Infrared en devicecommand TV on worden altijd verzonden.
maar waarom hij die condential overslaat snap ik niet helemaal

Voel me onderhand echt een dom(otica)oor, dit zou toch heel simpel moeten zijn. Wat zie ik over het hoofd.
Lennart
Member
Member
Posts: 497
Joined: Sat Jul 22, 2006 10:58 am
Location: Netherlands

Status van ir

Post by Lennart »

Even focussen :-). Laten we eerst kijken naar de status bijhouden op basis van wat de IRTrans van de remote ontvangt; dat is probleem 1. Als dat opgelost is, kijken we daarna naar het versturen van IR-codes om de TV uit/aan te schakelen.

Wat volgens mij niet klopt in je event is de manual trigger. Wat je wilt - om de status bij te houden - is een event dat als iemand de remote gebruikt, de status van het virtuele device aangepast wordt. M.a.w. als Homeseer een IR-code On/Off ontvangt, dan moet de status van het device togglen. De trigger moet dus een IR Match zijn; niet manual. En daarnaast moet aan de condition t.a.v. de huidige status voldaan worden. Kijk goed naar mijn voorbeeld.

Als dat deel werkt, gaan we verder met probleem 2: het schakelen van je TV op basis van de status van het virtuele device.

Lennart
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Status van ir

Post by r_255 »

Zo ik ben gefocussed 80) , deel 1 werkt..... Ik ben ook achter waarom het zo verwarrend was.

Iets te lang de power button op de remote indrukken en het wordt gezien als weer een code reeks en hij switched weer naar off en weer on , timing ( niet te lang in drukken van de power button op de remote ) is dus cruciaal op deze manier.

En ja soms wil je teveel tegelijk in het leven, stapje voor stapje is idd veel beter.. wederom bedankt :0)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”