Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Hoi allemaal.

Het is gelukt! Ik heb de Plugin voor de Velleman K8061 werkend. Helaas maar voor 1 kaart. (mijn opzet van het script accepteerde geen meerdere kaarten.
Ik ga verder met ontwikkelen van de plugin om de maximale aantal van 8 kaarten te ondersteunen. Maar vooralsnog wil ik jullie de enkele kaart aansturing niet onthouden.

Even een aantal opmerkingen:
Velleman K8061 moet op adres 0 staan.
De devicecode's vallen in de range van S1 t/m S33
Refreshrate van de input staat op 50ms
(Natuurlijk moet je de Orginele Velleman DLL wel in je system32 map plaatsen)

Veel plezier
Maikel
Attachments
HSPI_K8061_ADDR_0.rar
(28.91 KiB) Downloaded 511 times
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Weer een update:

Ik heb momenteel een plugin geschreven om 8 IOkaarten aan te sturen.
Het werkt fantastisch. Met een input refreshrate van 50ms (Dus lekker snel).
Er is alleen een maar! Homeseer detecteerd soms een onverklaarbare verandereing op een van de analoge inputs en laat alle IOkaarten hangen.
Ik ben al met Velleman bezig voor een DLL update over dit probleem want volgens hun zit het niet in mijn script.

Nadere info volgt.
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Hoi,

De plugin is getest en werkt prima.
Hier kun je hem downloaden:
http://homeseerplugin.maikelwijnen.com/

Mochten er toch nog problemen zijn staat in de PDF mijn mailadres.

Groeten Maikel
jackal
Member
Member
Posts: 53
Joined: Sun Oct 05, 2008 12:19 am
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by jackal »

Zoals ik al eerder vertelde; ik ben compleet nieuw met homeseer.

Ik hed twee Veelman P8061 kaarten gekocht, een heb ik gisteren in elkaar gebakken, werkt perfect met de meegeleverde testsoftware van Velleman.

Zojuist heb ik een trial van HSpro geïnstalleerd op mijn PC, ook die lijkt goed te werken, ik krijg het alleen niet voor elkaar op de plugin van Maikel te instaleren, kan iemand me een klein beetje op weg helpen, ik zit namelijk helemaal vast.

Alvast bedankt, groetjes Jaco
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

De dll moet je in de map c:\program files\homeseer copyeeren. Dan moet je homeseer opstarten. Dan ga je in homeseer naar setup > interface en activeer je mijn plugin, en vergeet niet op save te drukken. Nu komt er een knop config te staan. Daar kun je kaarten toevoegen, beheren. Vanaf hier moet het wel duidelijk zijn denk ik.

Even voor de record, 20-3-2010 heb ik een nieuwe versie van de plugin op mn site gezet.

Succes, en bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag. Grts Maikel
jackal
Member
Member
Posts: 53
Joined: Sun Oct 05, 2008 12:19 am
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by jackal »

Dank.....dank......dank

Alles lijkt nu te werken, ik ben gisteren maar gaan slapen. Ik ken mezelf, als ik ga zitten 'spelen' is het zo weer tijd om te gaan werken :D en een mens heeft toch rust nodig.

Nogmaans bedankt voor je heldere uitleg.

Gr. Jaco
jackal
Member
Member
Posts: 53
Joined: Sun Oct 05, 2008 12:19 am
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by jackal »

Er is één 'klein ding' wat ik niet werkend krijg en ik weet ook niet of het mogelijk is; Wanneer ik in homeser bij 'status' kijk zie ik sommige devices waarbij ik handmatig een waarde kan invoeren (1). Ik kan dit hiet bij de analoge in- en uitgangen van de K8061 (2), doe ik iets verkeerd of kan ik (via HSTouch) geen direct percentage ingeven?

Image
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Hoi Jackal,
Wanneer ik in homeser bij 'status' kijk zie ik sommige devices waarbij ik handmatig een waarde kan invoeren (1)
Omdat ik een Min en Max waarde op wou geven voor een analoge waarde (bv nuttig voor een temperatuurmeter) kan een waarde van 0 - 100 niet gebruikt worden.
Daarbij is de "Status pagina" in mijn ogen niet handig om een huis werkelijk te bedienen en zou ik uitwijken naar een HSTouch optie.
Je kunt altijd een waarde opgeven via Control - Device Operation kies een Analoge uitgang en bij Command kies je voor Set Value. Deze waarde moet liggen tussen de MIN en MAX waarde van de config. (Lager dan Min wordt automatisch Min en hoger dan Max wordt automatisch Max)
Ik kan dit hiet bij de analoge in- en uitgangen van de K8061 (2)
Voor ingangen heeft het geen zin om een waarde op te geven, omdat die dan toch weer veranderd word door de werkelijke waarde.
doe ik iets verkeerd of kan ik (via HSTouch) geen direct percentage ingeven
Ik gebruik zelf HSTouch om een analoge uitgang aan te sturen.

dmv een Slider:
Sleep een Slider (Schuifje) in het scherm en selecteer deze slider.
Ga rechts in de Properties naar Status/Device Associations. Daar kun je een slider naar een analoge uitgang rooten. (Let wel op dat je bij Propperties >>> Settings wel de Min en Max waarde het zelfde houd als bij de config pagina van de K8061. (Of het moet zijn dat je graag een offset gebruikt. (Makkelijk bij mechanische afzuiging, dan kun je m niet helemaal uit zetten)))

Wil je met Buttons een waarde ingeven moet je via die knop een Event triggeren die een output een bepaalde Value geeft.

Wil je toch een type invoer hebben, dan is daar geen pas klare oplossing voor denk ik.
Je kunt de analoge waarde in Homeseer veranderen door een Value aan te bieden aan een device. Maar HSTouch heeft hier geen directe koppeling voor.
Wat je kunt proberen is een textinvoerveld invoegen.
Ga rechts in de Properties naar Actions >>> ActionWhenTextChanged en kies bij ActionType HomeSeer: Run a HomeSeer script with values from elements(s)
Je zult wel zelf een klein simpel scriptje moeten schrijven die de text waarde omzet naar een Device Value change.
Hier is de HelpLink van Homeseer mbt Script schrijven
http://www.homeseer.com/support/homesee ... meseer.htm
In (Kan afwijken hoor) C:\Program Files\Homeseer\Scripts staan 2 voorbeeldjes van een script

Succes
leo
Member
Member
Posts: 68
Joined: Wed Aug 13, 2008 11:55 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by leo »

Ik heb de VM140/K8061 sinds kort maar het lukt me niet om IO board te laten functioneren met HSPRO (interfaceboard doet het wel met de bijgeleverde software van Velleman).
Ik heb de plugin van Maikel Wijnen gedownload; HSPI_K8061.dll in HSPRO dir gezet en de map DLL_V3.0.0.1 van Velleman in system32 map gezet.
In het interfaceoverzicht van HSPRO zie ik wel dat K8061 aanwezig is maar als ik enable en naar de configuratie pagina ga, kom ik in een "lege" configuratiepagina. Ook zie ik bij "Comport" N/A staan terwijl de "status van de plugin" als Ok wordt aangegeven.
Verder zie ik in mijn log de volgende error: calling GenPage for plugin, link:/K8061_config Error; Unable to load DLL"K8061" kan opgegven module niet vinden.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe???

vr.gr.Leo
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

In de map van mijn plugin staan speciale drivers die geschikt zijn voor zowel 32 als 64bit. Deze zijn gemodifiseerd in samenwerking met velleman TD. Installeer die drivers maar eens en probeer maar opnieuw. Grts maikel
leo
Member
Member
Posts: 68
Joined: Wed Aug 13, 2008 11:55 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by leo »

Maikel, voor jou waarschijnlijk gesneden koek maar voor mij (nog) niet :( In je plugin staat een map Velleman K8061 Driver 64 bit met daarin 6 bestanden; een tekst bestand, een H bestand, een beveiligingscatalogus, een setup bestand mchpusb, een systeembestand mchpusb en een systeembestand mchpusb64....Welk bestand moet ik nu precies waar zetten??

vr.gr. leo
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Je moet via configuraties Herk naar hardware gaan. Daar ga je naar de eigenschappen van de k8061. Het tweede tab pad is drivers. Hier kun je nieuwe driver kiezen. Dan zeg je : kies een opgegegeven map en blader je naar die map met heel die bestanden. Volgens mij moet je dan het bestand hebben wat eindigd op .inf ,aar dat kun je niet verkeerd doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nu uit het blote hoofd doe, dus ik kan er een klik langs zitten. Lukt het echt niet zal ik kijken of ik het echt stap voor stap kan uitwerken.

Succes
leo
Member
Member
Posts: 68
Joined: Wed Aug 13, 2008 11:55 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by leo »

Maikel, ik heb de driver in de hardware eigenschappen opgezocht en het is de volgende driver C/windows/system32/drivers\mchpusb.sys.
Ik heb geprobeerd deze te vervangen door mchpusb.inf (uit de map Velleman K8061 Driver 64bit) maar er verandert niets....

vr.gr.Leop
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by maikelwijnen »

Ehh, kaart unpluggen. Dan die oude bestanden van de oude en evt nieuwe drivers uit de windowsmappen verwijderen. dan windows herstarten. De kaart in een andere usbpoort steken als waar hij inzat. Als het goed is komt hij met de melding nieuwe hardware en heeft hij geen drivers. Nu kun je hem verwijzen naar mijn plugmap.

De reden dat ik mijn eigen drivers heb is dat velleman er een foutcorrectieloop in had zitten die in combinatie met homeseer soms voor een vertraging zorgde van een paar seconde. Excuus voor het ongemak, maar een lamp die 4 seconde te laat aangaat is nog veel vervelender. Mocht t nog niet lukken moet k ff kijken als k weer thuis ben. K ben nu op vakantie. (love my iPhone and unprotected WiFi)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Hulp gevraagd voor plugin K8061 USB interfacekaart

Post by Alexander »

ik denk dat de pc 'overnemen' van leo een snellere manier is.
Alexander
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”