Homeseer en sproeien tuin

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

rwitkamp
Member
Member
Posts: 70
Joined: Thu Apr 03, 2008 6:34 am
Location: Netherlands

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by rwitkamp »

Mijn aanpak is vrij simpel. Met de RFXCOM ontvang ik constant data van een Oregon Scientific regenmeter. Ik sproei alleen in de zomerperiode. Start om 1 uur 's-nachts en alleen als het de vorige dag niet heeft geregend. Veel intelligentie zit er nog niet in mijn script voor sproeien.

Voor de kleppen gebruik ik eenvoudige magneetkleppen van Technojet (www.technojet.nl). Merk/type is HUNTER PGV 101, 29 euro per stuk. Ze werken op 24 Volt wisselstroom. Een geschikte trafo is in elke electronicazaak wel te koop. Ik heb de mijne van Conrad. Ik schakel eerst de trafo met een AM12 en vervolgens de kleppen in de voor- en achtertuin met de UM7206.

Tip voor de kleppen: Als ze buiten komnen te zitten maak ze dan makkelijk demontabel zodat je ze in de winter naar binnen kan halen. Of geef meer geld uit voor vorstbestendige.
binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by binkiem »

Vandaag te horen gekregen dat Intellihome de rs232 variant niet meer levert. Heeft iemand nog een adresje in NL? Hoe zijn de ervaringen met het shippen vanuit de US via bv Homeseer?
Ik wil eigenlijk voor de vakantie nog het een en ander inregelen (incl wat testen)
glabbeek
Member
Member
Posts: 93
Joined: Wed Feb 13, 2008 9:16 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by glabbeek »

Ik werk al een tijd met het Rain8 systeem. ik heb de X-10 2way versie. RS232 is geen optie omdat de afstand te groot is.
Verder gebruik ik 8 rainbird 24V kleppen. (www.technojet.nl).

Een 2PK pomp haalt het water uit de sloot. op de pomp zit een hydrofoor, dit zorgt ervoor dat als ik een klep open zet de pomp automatisch aanslaat.
Ik heb aparte groepen voor het grasveld, moestuin, borders en terras planten.

Voor de aansturing gebruik ik "MCSsprinklers Standard". Dit is een zeer uitgebreide plugin voor Homeseer (werkt ook als stand alone, dus ook zonder Homeseer). MCS berekend aan de hand van weergegevens (temp, regen, wind, ondergrond, uv, etc) hoe veel vocht er verdampt . Dit wordt weergegeven door een vochtigheidsgehalte van de grond. je kan instellen bij welke percentage de sproeiers aan moeten gaan. Dit doe ik in combinatie met een timer zodat de sproeiers allen tussen 00:00 en 07:00 aanstaan.

Daarnaast gebruik HStouch voor manueele inputs.

Gr,
Willem-Bram
binkiem
Member
Member
Posts: 135
Joined: Thu Jan 03, 2008 6:22 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by binkiem »

Ondertussen de RS232 variant bij Homeseer besteld. Ben dan wel 32 us dollar kwijt aan verzendkosten. Time is ticking (de vakantie nadert) dus hoop dat ie snel binnen is.

Ik zat zelf ook te denken aan de MCSSprinkler standaard versie. Wil deze nu denk ik al aanschaffen, zodat ik alvast kan nadenken hoe ik het wil configureren, zodat ik straks alleen hoef in te pluggen. Nog tips en trucs voor het instellen van de plugin?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by Bastiaan »

Je kunt the plugin (MSCsprinklers) gewoon installeren en 30 dagen uitproberen. Ik heb het ook even geprobeerd en kon er behalve wat tijds schema acties geen koppeling met weer en temperatuur vinden. Lijkt toch alleen in de duurdere versies te zitten.
ajwkappe
Starting Member
Starting Member
Posts: 18
Joined: Tue Aug 10, 2010 1:12 pm

Re: Homeseer en sproeien tuin

Post by ajwkappe »

rwitkamp wrote:Mijn aanpak is vrij simpel. Met de RFXCOM ontvang ik constant data van een Oregon Scientific regenmeter. Ik sproei alleen in de zomerperiode. Start om 1 uur 's-nachts en alleen als het de vorige dag niet heeft geregend. Veel intelligentie zit er nog niet in mijn script voor sproeien.

Voor de kleppen gebruik ik eenvoudige magneetkleppen van Technojet (http://www.technojet.nl). Merk/type is HUNTER PGV 101, 29 euro per stuk. Ze werken op 24 Volt wisselstroom. Een geschikte trafo is in elke electronicazaak wel te koop. Ik heb de mijne van Conrad. Ik schakel eerst de trafo met een AM12 en vervolgens de kleppen in de voor- en achtertuin met de UM7206.

Tip voor de kleppen: Als ze buiten komnen te zitten maak ze dan makkelijk demontabel zodat je ze in de winter naar binnen kan halen. Of geef meer geld uit voor vorstbestendige.
Hoi, mag ik vragen waarom je én een trafo én een UM gebruikt? Alleen een UM zou toch ook moeten werken? De UM kan toch een continue spanning leveren van 24vAC bij AAN en gaat naar 0vAC bij UIT ? Of begrijp ik het niet goed?

Dank
Alex
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”