Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Ik probeer US Z-Wave devices aan de praat te krijgen op mijn Homeseer met daaraan een al bestaand EU Z-Wave netwerk.

Ik heb HS2 (nu 2.4.0.11) en een Aeon Labs USB stick op EU frequentie (868.42MHz dus). Dat werkt prima. Nu heb ik een tweetal HM-TS001 - Z-Wave Temperature / Humidity Sensors aangeschaft in de US. Beetje hopend dat ze mogelijk omschakelbaar zouden zijn, maar nee dit zijn US frequentie devices. Volgens de berichten zijn ze er overigens ook nog niet voor de EU frequentie.

Ben zelf wel content met z-wave, en mocht ik eventueel een thermostaat oid toe willen voegen is de mogelijkheid in de US groter. Dat maakt dat het oplossen van dit probleem op meer vlakken mogelijkheden biedt.

Oplossing lijkt makkelijk, namelijk
een tweede (US) Aeon Labs USB stick op US frequentie.
Nadeel is dat mij niet duidelijk is of dit echt werkt, en de positieve rapportages praten over tweaks op HSPro. HSPro heeft de mogelijkheid voor Remote Interfaces, en die mogelijkheid lijken ze te mis/gebruiken voor een tweede Z-Wave interface.
Om alleen HSPro aan te schaffen om dan nog iets met een tweak aan de praat te krijgen gaat mij wat ver, da's toch zo'n 449 dollar. Die bewaar ik voor bijvoorbeeld HS3.

Op het Homeseer forum staan een aantal onderwerpen hierover, maar het is versnippert en ik heb nu niet een situatie voor ogen die gaat werken.
Deze board.homeseer.com/showthread.php?t=133 ... +frequency uit 2008 heeft nooit een antwoord gehad.

Hier wordt juist deze vraag gesteld board.homeseer.com/showthread.php?t=137 ... controller met een vaag antwoord met HS beperkingen. Ook wat overwegingen waarom je het niet wilt (dush).

Hier board.homeseer.com/showthread.php?t=134 ... ave+sticks wordt wat meer ingegaan op hoe te configureren.

Een alternatief zou zijn
een stick met meerdere frequenties (US en EU).
Die heb ik nog niet gevonden en vanwege mogelijke problemen met certificeringen enzo verwacht ik niet dat zoiets (snel) beschikbaar is (gaat komen). Maar ik houd me aanbevolen voor tips.

Heeft iemand zo'n dual setup werkend, liefst met HS2?

Groeten,
Frans

Frequenties van Z-Wave:
Australia AS/NZS 4268 921.42 MHz
China TBD 868.42 MHz
CEPT* EN 300 220 868.42 MHz
India N/A 865.22 MHz
Japan ARIB T96 951-956 MHz
Hong Kong HKTA 1035 919.82 MHz
Malaysia N/A 868.10 MHz
New Zealand AS/NZS 4268 921.42 MHz
Singapore TS SRD/EN 300 220 868.42 MHz
UAE EN 300 220 868.42 MHz
USA/Canada FCC CFR47 Part 15.249 908.42 MHz
Brazile FCC CFR47 Part 15.249 908.42 MHz
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Bump
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by Alexander »

Ik denk dat je de primeur zult hebben en je dat ons gaat vertellen of een tweede stick gaat werken ;-)
Alexander
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Homeseer message board:

US and Europe Z-wave dongle at same time
board.homeseer.com/showthread.php?t=137 ... controller

Multiple Controllers
board.homeseer.com/showthread.php?t=143 ... controller

Multiple Trollers in Same Home?
http://board.homeseer.com/showthread.php?t=127894
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by AshaiRey »

Ja, maar wat is nu je conclusie.
Werkt het of niet?
Ik heb geen tijd om alles door te gaan lezen want mijn soldeerbout ligt warm te wachten. :)
Bram
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

(Nog) niet.
Ik ben dus van plan om een stukte interface software tussen de dongles en homeseer te plaatsen. Nog niet geprobeert.
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Kleine update.

Spittend door de sourcecode van Open Zwave en DomotiGa en zoekend op internet (niet zo veel) al redelijk ver.

Het plan is dus een stuk software die rcihting Homeseer doet alsof het een Controller is, en de communicatie naar de controllers splitst.
- Alle Controllers hebben max 233 nodes. Dit stuk sw voegt dat samen en heeft max 233 nodes in alle zwave controllers samen.
- In de berichten van en naar Homeseer worden de Node ids vervangen door een virtuele Node Id om overlap tegen te gaan.
- De z-wave spec is niet openbaar. iemand die toegang daartoe heeft en het wil delen via DM graag. Er zit in de berichten veel info waarvan de waarde niet altijd duidelijk is. Veel wordt ook door DomotiGa en OpenZwave genegeerd.
- De controllers melden info over henzelf. De 'fake' controller (de sw) zal er een moeten nabootsen. Volgens mij maakt het niet zo veel uit, en in mijn opstelling heb ik 2 redelijk gelijke Aeon Labs sticks. Mogelijk dat anderen er effecten van gaan zien.

Back to work. Nog e.e.a. uit te zoeken. Binnenkort meer.
Zit eigenlijk iemand hierop te wachten?
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by r_255 »

Mischien heb ik het niet goed begrepen, zit een beetje krap in de tijd... maar google eens op xap
geloof dat er ook iets met homeseer en xap is.


Eh of het was Xpl....
http://www.xplmonkey.com/zwave.html

suc6 en ben erg benieuwd of het je gaat lukken ( vast wel )
:mrgreen:
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Dank voor de link.
Het probleem is erg weinig tijd, maar ben er nog mee bezig.
CaptNemo
Member
Member
Posts: 50
Joined: Mon Dec 28, 2009 12:51 pm

Re: Z-Wave: US (908.42MHz) en EU (86.42MHZ) devices op HS?

Post by CaptNemo »

Ok, officieel nu niet meer mee bezig.

Ik heb een tweede Homeseer draaien op een aparte VM (aparte Windows 7 licentie) op dezelfde hardware, met de US Stick en devices. Ik draai dus 2x Homeseer op 1 licentie, maar ik zie het als 1 HomeSeer 'installatie'. Wel kost het een extra Windows 7 licentie, maar die had ik nog.

Ik gebruik de scripts van Mike Scott (http://board.homeseer.com/showthread.php?p=943492) om de US devices in de 'main' HomeSeer aan te maken en elke 5 minuten te de waarden dupliceren. Dit werkt omdat ik alleen US sensoren gebruik, waardoor ik alleen de waarden hoef te kopieren en niet acties hoef terug te zenden.

Case closed voor mij nu, maar ik hoop nog dat HS3 dit oplost, zonde van de resources en Win7 licentie.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”