Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

I-1
Member
Member
Posts: 201
Joined: Wed Jan 24, 2007 11:41 am
Location: Netherlands

Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by I-1 »

Hoi,

Ik heb vandaag even gespeeld met het volgende:
- Homeseer
- Aeon Labs Z-Stick --> shop.tane.nl/default/zwave/aeon/aeon-la ... stick.html
- Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer --> http://shop.tane.nl/default/zwave/duwi/duw-064336.html
- Düwi Z-Wave Z-Wave Wandzender --> http://shop.tane.nl/default/zwave/duwi/duw-064435.html

Het is me al gelukt om mijn "Düwi Z-Wave Inbouw Dimmers" aan de praat te krijgen in combinatie met de Aeon Labs Z-Stick en Homeseer.
Ook is het me gelukt om mijn "Düwi Z-Wave Z-Wave Wandzenders" in te laden in Homeseer (zie link) --> http://www.i-1.nl/duwi.png
Mijn Düwi Z-Wave Inbouw Dimmers zijn ook aan te sturen vanuit Homeseer ...
Ik heb dus 4 x Düwi Z-Wave Inbouw Dimmer en 3 x Düwi Z-Wave Z-Wave Wandzender in Homeseer staan ...

Nu komt de grote vraag ... zorg ik er nou voor dat ik met een schakelaar een dimmer kan aansturen?
I-1
Member
Member
Posts: 201
Joined: Wed Jan 24, 2007 11:41 am
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by I-1 »

Het werkt al ...
Ik moest de Düwi Z-Wave Inbouw Dimmers nog even koppelen aan de Düwi Z-Wave Z-Wave Wandzenders.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Alexander »

Iwam,

Maar nu schakel je niet via homeseer lijkt mij?
Alexander
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by TANE »

Met de wandzender krijg je een extra associatie. Deze kan bv goed gebruikt worden voor hotel schakelingen.
Homeseeer blijft gewoon werken.

Zelf gebruik ik de wandzender voor diverse modules waarvan de ontvanger buiten is geïnstalleerd zoals rolluikschakelaar, verlichting ed.
Op deze wijze krijg je de schakel punt op de juiste locatie naast een deur en niet in een hoek waar het toevallig stroom aansluiting naar buiten is.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
I-1
Member
Member
Posts: 201
Joined: Wed Jan 24, 2007 11:41 am
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by I-1 »

Alexander wrote:Iwam,

Maar nu schakel je niet via homeseer lijkt mij?
Alexander...
Ik heb de mogenlijkheid om om 3 verschillende manieren te schakelen:
- Via homeseer
- Via de wandzender
- Via de Dimmer zelf (er je kan daar ook een schakelaar op klikken namelijk)

Je moet trouwens nog een keer bij me langskomen ...
Ik ben nu eindelijk klaar met het verbouwen van de zolder ... en nu is de tuin aan de beurt ik bel je ergens over 2 weken wel ff op!
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Alexander »

Ja ik begrijp de functionaliteit. Je extend de knoppen zeg maar op de switch naar een remote switch en die heb je gekoppeld. Alleen vraag ik mij nu af, ik dacht dat je vraag was hoe je de dimmer geactiveerd krijgt via HS als je de remote schakelaar bedient. Volgens mij kun jij nu de HS server uitzetten en zal alsnog de schakelaar werken. Via HS heb je neem ik aan nog geen events voor die remote switch en ik begrijp van Enver zegt dat de notificatie van de switch zichtbaar wordt binnen HS waardoor je alsnog events kan triggeren.
Dat bedenk ik mij nu. Status meldingen zijn bij die switch dus niet aan de orde dus kunnen we het statusverhaal wegkrijgen door iedere duwi switch te voorzien van een remote switch. True Enver?
Het polling system vraagt nogal wat CPU cycles als de polling op 5 seconden staat.
Alexander
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by TANE »

Het is helaas nog niet mogelijk om de status meldingen van duwi binnen homeseer zichtbaar te maken.
Met act modules krijg ik dit wel voor elkaar.
Reden hiervan is dat Homeseer nog niet goed grip heeft op de duwi modules om associatie met Homeseer te kunnen maken. Snelvuur heeft wat calls bij Homeseer open staan voor dit.
Beste optie voor de status update is bv elke 10 minuten en poll en via hstouch bij verandering naar een scherm een poll event uitvoeren wat elke device gaat updaten wat op het nieuwe scherm staat.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Alexander »

Ik heb events voor bijv mijn slaapkamerverlichting die uit moet gaan na 5 minuten aangeweest te zijn. ander voorbeeld: afzuiginstallatie badkamer uit na 1 uur aangeweest te zijn. dat gaat dan niet als pollinginterval bijv op een paar minuten staat.

Ik begreep van ezhome dat de Duwi schakelaars geen notify naar de controllers geeft. Dus vraag mij af wat snelvuur dan probeert te bereiken bij HS.
Alexander
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by TANE »

Notify verhaal klopt maar ze kunnen we met associaties overweg.
Wat je dan kan doen is vanuit een device een associaties maken met Homeseer.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
I-1
Member
Member
Posts: 201
Joined: Wed Jan 24, 2007 11:41 am
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by I-1 »

Dus als ik het goed begrijp ...

Als ik 1 van de Duwi dimmer aan of uit of dim met de wandzenders dan weer homeseer op dat moment NIET wat de status van de dimmer is?
Dus homeseer weet niet of deze nou aan / uit of gedimd is?

Or is dit wel mogenlijk met een een truukje...?
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Alexander »

Iwam,

Dat is correct zolang je nog niet het polling mechanisme gebruikt binnen HS. Per Z-wave device kun je configureren hoeveel seconden de polling moet gebeuren. Homeseer vraagt dan gewoon de status op, maar als je deze dus op 60 seconden hebt staan en de polling is net geweest dan kan de status in de tussentijd wel lokaal veranderen (je schakelt), maar homeseer ziet dat dan pas weer 59 seconden later. Erg irritant als je op basis van de schakelaars events wilt uitvoeren.
Ik heb deze op 5 seconden staan, maar het resultaat is dat naar mijn inziens HS niet iedere 5 seconden alle z-wave devices checkt (die op 5 seconden polling staan), maar door de verschillende timings het systeem continue belast wordt, waardoor mijn cpu continue rond de 50% staat. Ook zeer nadelig in een vmware oplossing.

m.a.w. Als je puur de schakelaar gebruikt om lokaal te schakelen/dimmen of op afstand en niet geinteresseerd bent in een realtime status, kun je de duwi gebruiken. Wel status, maar het hoeft niet realtime dan zet je polling aan (kies je zelf de seconden) en neem je je verlies op de cpu cycles. Nadeel is dus wel dat events die afhankelijk zijn van de statussen van de zwave duwi schakel devices ook vertraagd werken.
Voorbeeld: Ik heb een zonweringsschakelaar van Duwi in gebruik voor mijn projectiedoek. Nu kan ik op basis van de status van dat device ook een scene/event maken binnen Homeseer die er voor zorgt dat mijn beamer aangaat, de gordijnen dichtgaan en mijn licht uitschakelt. Nu, als ik de polling voor de zonweringsschakelaar op 60 seconden zou zetten, zou dat event (afhankelijk van wanneer de laatste polling is geweest) max over 60 seconden worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zullen mensen dan zeggen, ja maar daar gebruik je toch HStouch voor of een afstandsbediening die direct met HS communiceert. Dat heb ik (nog) niet.
Alexander
Reemster
Member
Member
Posts: 193
Joined: Tue Feb 17, 2009 9:17 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Reemster »

Ik wil ook t.z.t. langzaam mijn kaku systeem gaan vervangen met z-wave modules... Wat zijn de voor en de tegens van z-wave? Is het verstandig om er nog mee te wachten - tot de techniek volwassen is? of is dit het al?.. Aangezien het (nog) vrij duur spul is (vergeleken met die x10/kaku modules)
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by Alexander »

als je het vergelijkt met KAKU dan:
- beide wireless
- zwave is like tcp waar kaku udp is. Er is geen controle of het daadwerkelijk aankomt. Z-wave wel
- andere frequentie, dus geen last van 433 MHz verkeer
- snelheid? Kan ik niet over oordelen aangezien ik nooit KAKU heb gebruikt. Wel sneller dan X10/A10
- mesh netwerk. vergelijk het met het routeren in een ip netwerk. Z-wave zijn vaak ook routers/repeaters.

Helaas zijn sommige producten niet volledig z-wave. Duwi is bijv dat punt met de statusupdate versturen. Dat doet ie niet. Geeft alleen antwoord als je de status opvraagt.
Alexander
I-1
Member
Member
Posts: 201
Joined: Wed Jan 24, 2007 11:41 am
Location: Netherlands

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by I-1 »

Ik snap het ... ik ben voorlopig nog niet van plan om events te hangen die afhankelijk zijn van de status van mijn duwi dimmers ...
Dus ik denk dat ik het nog niet echt nodig heb ...
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Duwi schakelaars koppelen met dimmers via Homeseer

Post by TANE »

Snelheid van de Kaku is ook goed.
Betrouwbaarheid is goed mits modules niet te ver van elkaar staan.
Alexander daar gaat die weer..Zwave is op dit moment goedkoper dan meeste andere technieken (buiten kaku) een duwi zwave schakelaar kost op dit moment rond de 50 euro. dat is maar paar euro meer dan s10.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”