Twee lampen die elkaars status volgen

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
martinisoft
Member
Member
Posts: 98
Joined: Fri May 07, 2010 10:39 am
Location: The Netherlands

Twee lampen die elkaars status volgen

Post by martinisoft »

Bij deze de vraag of jullie even mee willen denken.

We hebben twee lampen hangen op ons dakterras.
Beide lampen zijn individueel te bedienen met een Düwi z-wave dimmer.
De bedieningspunten zitten ver van elkaar verwijderd in twee compleet verschillende ruimtes.
Nu zou ik eigelijk willen dat de lampen elkaars status wijzigingen overnemen.
Als ik dimmer één bedien om de lamp aan/uit of op een gedimde stand te zetten zou dimmer 2 dit over moeten nemen en andersom.
Nu krijg ik dit met de bestaande events binnen Homeseer niet direct voor elkaar, kijk ik ergens overheen of dat wat ik wil uberhaupt niet mogelijk?

hartelijk dank voor het meedenken alvast..

greetzz..

Martijn.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Re: Twee lampen die elkaars status volgen

Post by Alexander »

Ik heb helaas Homeseer nu niet actief, dus kan het niet voor je testen, maar even zo met de help file naast me:

Maak twee events, beide trigger = device value change. Voor de ene device en voor de andere.
Als action doe je een run script en zet je bij command (geloof dat het zo heet):

event 1 (trigger):
&hs.setdevicevalue("<house-en-devicecode-van-lamp1>", hs.devicevalue("<house-en-devicecode-van-lamp2>"))

event 2 (trigger):
&hs.setdevicevalue("<house-en-devicecode-van-lamp2>", hs.devicevalue("<house-en-devicecode-van-lamp1>"))


Nu heb ik twijfels of het zo direct werkt, omdat een devicevalue opslaan in een device niet automatisch betekent dat de lamp bijv naar deze dim stand toe gaat, als het DIM commando zelf nog niet gegeven is. Even een kwestie van proberen. Het kan ook zo zijn dat het ene event de andere daardoor ook uitvoert. Immers let het ene event op de andere en visa versa. Ik mag alleen aannemen dat HS een value change van bijv 50 naar weer 50 niet als een change ziet.

Als bovenstaande niet werkt, dan is een script zo gemaakt.
Alexander
martinisoft
Member
Member
Posts: 98
Joined: Fri May 07, 2010 10:39 am
Location: The Netherlands

Re: Twee lampen die elkaars status volgen

Post by martinisoft »

Hartelijk dank voor je reactie..
Ik heb geprobeerd een beetje te spelen met de door jou voorgestelde events.
Echter krijg ik het zaakje niet voor elkaar..
Waarschijnlijk maak ik ergens een fout in de syntax of zo.
Daar ik een nieuwe homeseer gebruiker ben heb ik eigelijk nog helemaal niet naar custom scripting gekeken en heb nu alles met bestaande events aan elkaar hangen.
Wellicht dat het niet onverstandig is dat ik me toch eens in scripting binnen homeseer ga verdiepen.
Kan iemand van jullie aangeven hoe ik hier het beste mee kan beginnen? zijn er plekken die je me zeker zou adviseren om naar te kijken als beginner op dit gebiedt?

hartelijk dank alvast..

Martijn.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”