Horstmann HRT4-ZW wat werkt en wat niet

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Horstmann HRT4-ZW wat werkt en wat niet

Post by Bastiaan »

Hier even een status update wat er wel en niet werkt bij HS in combinatie met de Horstmann HRT4-ZW Zwave thermostaat.

Algemeen:
Ik heb al met diverse thermostaten gewerkt, de laatste was een HAI , vergelijkbaar met de Prophilix maar die ging steeds kapot en Amerikanen sturen pakjes heel erg duur heen en weer.
Ik ben dus klaar met dit soort spullen uit Amerika. Mijn Honeywell Chronotherm heeft het jaren goed gedaan met HS aansturing via de 'tele' uitgang.

De Horstmann:

De Horstmann is eenvoudig en goed, het is even zoeken maar dan wordt hij wel herkend in HS, alleen de aansturing is nog niet goed werkend.

De stand momenteel:

Werkend:
Uitlezen instellingen, kamer temperatuur en of de ketel aan of uit is (wel met minuten vertraging)
Binnen HS in het thermostaat scherm uit lezen een setpoint instellen .
Met een event via een script commando het setpoint zetten.
De ketel schakelaar aan of uit zetten en daarmee dus de thermostaat 'overrulen'.

NIet werkend:
VIa een event setpoint aanpassen (de normale manier)
Via HStouch setpoint instellen, weer andere fout dan hierboven.

Omdat de HRT4 geen ingebouwde tijdschakelaar heeft ben je dus afhankelijk van je HS sturing als je bv automatisch van dag naar nacht wil sturen.
Ook kent de thermostaat geen 'adaptive learn mode' zoals de Honeywell waarbij ze schatten hoe lang het duurt voordat iets op de gevraagde temperatuur is'
Bij mijn trage vloerverwarming best lastig. Ik weet niet of de Horstmann met klokschakelaar dat wel heeft.
Het product zelf is erg degelijk gemaakt, wat mij betreft had het display alleen wat groter gemogen.
Ben wel wat verwend met de HAI die een groot display had en automatisch de verlichting aanzette als je in de buurt kwam. Erg fijne feature.
De Horstmann is wel de eerste thermostaat die exact gelijk loopt met de door anders sensors gemeten kamer temperatuur. Toch ook een goed teken.

HS heeft aaangegeven met de verbetering bezig te zijn. Ik vrees alleen dat dit wel lang gaat duren. Denk dat ze vooral druk zijn met HS3
Ik heb even in wat laatste beta's gekeken en daar werkt het ook nog niet (v49)


gr Bastiaan
Herbus
Member
Member
Posts: 363
Joined: Mon Mar 27, 2006 12:28 pm
Location: Netherlands

Post by Herbus »

Dank voor je uitgebreide toelichting op de Horstmann.
Is hiermee de Proliphix de enige thermostaat die volledig geïntegreerd is in HS en ook nog redelijk verkrijgbaar is?
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Horstmann HRT4-ZW wat werkt en wat niet

Post by Bastiaan »

De HAI werd (na een firmware update) ook volledig ondersteunt. Maar dit topic gaat over de Horstmann......
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Horstmann HRT4-ZW wat werkt en wat niet

Post by Bastiaan »

Nog wat kleine aanvullingen:

De Thermostaat in HS:
HRT4.png
HRT4.png (114.7 KiB) Viewed 4259 times
IN HStouch kun je dus wel de waarden op het scherm zetten maar niet via de 'officiele' manier de temperatuur instellen. Ik roep zelf een event aan wat dat doet.
De code om dit te doen:

call hs.Plugin("ZWave Thermostats").CmdSetHeat(2,15)

waarbij de 15 de temparatuur is maar de '2' niet het thermostaat nummer. Ik denk dat het een algemene call naar setpoints is maar er is niets over te vinden. Het commando schijnt alleen in de SDK genoemd te worden. De twee dus niet veranderen.
Je ziet dan in de log dat het command klaar staat voor 'queing' en wordt pas verzonden als de thermostaat 'wakker' wordt. Zo eens in de 5 minuten.
Het is dus allemaal erg indirect.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”