HomeSeer/Z-wave/X-10

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik bezig met huisautomatisering en in verband daarmee een tijd geleden wat x-10 materiaal aangeschaft.
Nu zit ik te denken om verder te gaan met Z-wave vanwege o.a. de betrouwbaarheid.
Omdat ik reeds het e.e.a. aan x-10 heb, wil ik graag weten of dit te combineren is met Z-wave.

Op dit moment gebruik ik als interface de Marmitek CM15PRO en verder standaard x-10 materiaal, ook van Marmiek en een ander huismerk (sensors en switches).
In plaats van het (bijgeleverde) ActiveHome gebruik ik Homeseer, o.a. vanwege de uitgebreidere mogelijkheden, dat ik ook wil blijven gebruiken.
Ik zit te denken aan een nieuwe controller, bijvoorbeeld de Mios Vera V2.
Dus wat ik graag weten wil is of ik verder kan gaan met Z-wave componenten, waarbij ik de huidige X-10 componenten kan blijven gebruiken en of voor het geheel de Mios een goede keus is.
Als O.S. gebruik ik Windows 7, 64 bit.
Wat ik erg belangrijk vind is dat het een betrouwbaar systeem moet worden, helemaal aangepast aan mijn wensen.

Tnx alvast voor jullie antwoorden....
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by TANE »

Als je Homeseer wilt blijven gebruiken kan je beter een zwave stick aan je systeem toevoegen en je hebt gelijk zwave.
Vera 2 is een uitlopend model.
Keuze is nu Vera lite of Vera 3.

Vera en Homeseer combinatie is wel mogelijk maar maakt geheel onnodig complex.
Maar waarom een Vera als je toch Homeseer hebt...
Als je enkel zwave gaat gebruiken dan is Vera een goede keuze.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

Hallo Tane,
TNX voor je antwoord.
Ik ben nog niet zo thuis in deze materie, vandaar even 'uitzoekerij'.
Wil het dan tevens in 1 keer goed gaan doen.
Dat de Vera een uitloopmodel is, was mij een beetje duidelijk. Worden ook goedkoper aangeboden.
Maar als ik je goed begrijp kan ik dus eigenlijk heel simpel een USB dongel toevoegen ?
(Bijv. http://www.hashop.nl/Webwinkel-Product- ... Stick.html).
En dan de CM15 blijven gebruiken voor X-10 en vervolgens de Z-wave compontenten via de doungel.
Zijn dan alle componenten (dus zowel X-10 als Z-Wave) in HomeSeer gelijktijdig aanstuurbaar ??
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by TANE »

JoopTwente wrote:Hallo Tane,
TNX voor je antwoord.
Ik ben nog niet zo thuis in deze materie, vandaar even 'uitzoekerij'.
Wil het dan tevens in 1 keer goed gaan doen.
Dat de Vera een uitloopmodel is, was mij een beetje duidelijk. Worden ook goedkoper aangeboden.
Maar als ik je goed begrijp kan ik dus eigenlijk heel simpel een USB dongel toevoegen ?
(Bijv. http://www.hashop.nl/Webwinkel-Product- ... Stick.html).
En dan de CM15 blijven gebruiken voor X-10 en vervolgens de Z-wave compontenten via de doungel.
Zijn dan alle componenten (dus zowel X-10 als Z-Wave) in HomeSeer gelijktijdig aanstuurbaar ??

Helemaal correct.
Homeseer heeft nog wel wat beperkingen in zwave aansturen maar de Vera heeft het ook nog. Beide kunnen bv de Danfoss radiator kraan niet aansturen
Zwave is lastig en kost veel tijd om elke module goed werkend te krijgen. Niet elke leverancier werkt elke module goed uit.

Je kan zelf via X10 triggers zwave aansturen binnen Homeseer.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by xanhoera »

TANE wrote: Homeseer heeft nog wel wat beperkingen in zwave aansturen maar de Vera heeft het ook nog. Beide kunnen bv de Danfoss radiator kraan niet aansturen
Kleine correctie: imo is HS2 helemaal niet compatible met Danfoss Living Connect. Vera (3) daarentegen kan wel de basis aan (setpoints), enkel geen schedule(s). Maar daar zijn experimentele plugins voor? :-)
Last edited by xanhoera on Thu Apr 26, 2012 6:19 am, edited 3 times in total.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by TANE »

Oude Versie van Danfoss en de Merten versie van de radiator kranen werken perfect met Homeseer. Ik heb er 6 stuks in gebruik.
Nieuwe versie werkt nog niet met Homeseer.
Oplossingen voor Vera zijn ook nog niet optimaal. Als je een commando stuurt vanuit de Vera komt deze netjes binnen de opgegeven tijd aan maar tot actie overgaan duurt een uur..
Inderdaad met externe scripts krijg je dit met de Vera wel onder controle.
Dit is trouwens geen Homeseer probleem maar een addon van Danfoss. Ze hebben een iets afwijkende zwave oplossing
Ik verwacht dat Homeseer dit ook bij de versie 3.0 onder controle heeft.

Op dit moment werkt de Danfoss module enkel op de Fibaro HC2 direct goed.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

Ik heb vanmiddag nog even het e.e.a. nagezocht op internet.
De vera heeft een eigen webserver zoals ik begrijp.
Dus zou ik er ook voor kunnen kiezen om afscheid te nemen van HomeSeer, o.a. vanwege het feit dan de computer niet meer aan hoeft te blijven staan.
Weten jullie of de interface die ik nu gebruik voor X-10 (de CM15PRO) zal werken met de vera?
Ik begrijp uit een soorgelijke vraag ergens op internet (niet speciaal voor de CM15) dat de interface dan via USB moet worden aangesloten op de vera.
Zou dit werken ???
letmein
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Fri Apr 27, 2012 9:21 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by letmein »

Zelf heb ik ook div. x10 componenten en ben ik ook benieuwd naar de vera controllers. De vera 3 controller heeft een veel betere processor. Maar heeft deze ook nog nadelen t.o.v. de vera V2 dat bijv.dat x10 niet meer meer word ondersteund? Waar kan ik meer informatie vinden over het verschil tussen de Vera 2 en Vera 3. Op de site van de leverancier word ik niet echt wijzer en staat nergens een uitgebreide handleiding. Wie kan mij helpen een goede keuze te maken tussen den vera lite, vera v2 of Vera V3.?
letmein
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Fri Apr 27, 2012 9:21 am

Vera Lite/V2/V3 i.c.m. z-wave Beveiliging

Post by letmein »

Wie heeft ervaring met de vera i.c.m. beveiliging. Bestaat er een sleutel hanger of nummeriek toetsenbordje om je systeem in en uit te schakelen?.
Ik kom alleen z-wave sets tegen met ip-camera beveilig of sets waar je alle instellingen regelt op de site van de leverancier. Daar zit ik niet echt op te wachten.
JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by TANE »

Er is een plugin beschikbaar om cm15 aan de Vera te kunnen koppelen. Hiermee krijg je x10 support op de Vera.

Vera voor de beveiliging gebruiken kan maar is niet echt optimaal.
Als keyfob wordt vaak de aeonlabs minimote gebruikt.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

Tane...tnx voor je antwoorden en meedenken.
Ik weet voor alsnog voldoende en ga alles op een rijtje zetten en een beetje een begroting maken.

Mocht je nog een vera 2 (...nieuw of gebruikt...) voor een leuk prijsje hebben....

Fijn weekeind.
Groets,
Joop.
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by TANE »

Prijs van de vera lite is toch leuk ..:)
Ik heb nog wel een gebruikte vera 1
Er zijn genoeg Vera 2 gebruikers die een 3 hebben gekocht. Probeer met een advertentie.
Enver Tanriverdi | http://blog.tane.nl
JoopTwente
Starting Member
Starting Member
Posts: 9
Joined: Wed Apr 11, 2012 12:52 am

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by JoopTwente »

Is dat deze Plugin, Enver ?
http://sourceforge.net/projects/mochad/
pkleingu
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Wed Aug 01, 2012 5:47 pm

Re: HomeSeer/Z-wave/X-10

Post by pkleingu »

Welke plugin heb ik nodig om cm15 aan de Vera te kunnen koppelen. Hiermee krijg je x10 support op de Vera.
en ondersteund deze ook de cm11a?
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”