hoe herkent homeseer input/output devices

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

Ik heb homeseer met een rfxcom ontvanger en de homeseer rfxcom plugin.
In de handleiding staat beschreven dat je bij het aanmaken van output devices informatie moet invullen vanaf het status-scherm.
Echter op het status scherm zie ik voor klik-aan-klik-uit niets anders dan:
(RecRXChar) packet received: 2040BF00FF
Dit zou een klik-aan-klik-uit c3 on moeten zijn.
Mis ik een vertaling in e.o.a. file die ik nog moet inladen?
Ook m'n visonic sensors geeft hij weer als MOTION[1234]S Device:\6 Cmd:1 bv

En voor de input dev.
Ik verwacht dat als ik eens op de oregon weegschaal ga staan of op een klik-on-off device druk dat ik hier ook wel iets op te zien zou krijgen als ik op add druk

Ik denk dat ik ergens iets mis, maar weet nog niet exact wat.

Wel ben ik blij dat alles met elkaar communiceert. Bert bedankt!
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by b_weijenberg »

We kennen Input sensors, security sensors, output devices en X10 RF input signalen.

Input sensors zijn bv Oregon sensors, RFXMeter, RFXSensor etc.
Security sensors zijn X10 of Visonic security sensors en afstandbedieningen voor security.
Output devices zijn: KlikAan-KlikUit, ELRO AB600, Domia Lite, NEXA en HomeEasy modules.
X10 verlichtingssignalen komen bv van een X10 afstandbediening, bewegingssensor KlikAan-KlikUit afstandbediening, wandschakelaars.

Na het starten van HS moet een input of security sensor eerst een signaal afgegeven hebben voordat je deze kunt toevoegen.

Output devices voer je op in het RFXCOM configuratiescherm.
(waar staat dat je dat in het HS statusscherm moet doen? want dat is dus niet zo)

Voor X10 verlichtingssignalen moet je in de RFXCOM config per huiscode opgeven of een signaal alleen de status in HS wijzigt of dat het signaal ook als X10 signaal via het 230V netwerk verzonden moet worden. Of als je niets opgeeft dan wordt het signaal voor een huiscode genegeerd.

Bert
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

Hallo Bert,
ik bedoelde dat je het statusscherm/events de message kolom moest gebruiken om in te vullen in het output dev.
Tevens denk ik dat we idd hetzelfde voor ogen hebben, want zoals je het omschrijft wil ik het ook programmeren, echter.

Bij input sensors zegt hij doodleuk: No devices found to add!
dit zou betekenen dat er nog nooit een device zich heeft aangemeld, terwijl ik wel degelijk met de oregon weegschaal ernaast sta en ik
in het events scherm vreemde getallen voorbij zie scrollen. Ik denk dat homeseer nog nergens een vertaling van de getallen heeft naar de weegschaam met het gewicht.

Bij output sensor weet ik dan ook niet exact wat te schrijven om bv. klik-aan-uit te schakelen omdat ik alleen maar
RecRXChar) packet received: 2040BF00FF zie als ik op m'n klik-aan-uit c3 on druk.

De visonic sensoren heeft hij wel gevonden. dus onder security heb ik een aantal keren op "add" kunnen drukken en nu
zie ik daar:
sensor type: MS10/20/90/MCW Security Sensor
MOTION[12908]S

Straks wil ik b.v. als het alarm gedeactiveerd wordt, en het is donker, dat direct de verlichting via klik-aan-uit geschakeld wordt.
Het zal zodra de devices herkend worden kinderspel zijn, maar tot dusver loop ik toch tegen een paar kleinigheden op die ik nog
nergens zo gezien heb.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by b_weijenberg »

de weegschaal geeft geen signaal af zolang je er niet op gaat staan.
Controleer eens met RFreceiver (sluit eerst HS af) wat er voorbij komt dan zie je gelijk of de weegschaal iets herkenbaars afgeeft als je er op gaat staan.

het HS statusscherm is het stanaardscherm waar je alle devices ziet en het event scherm is waar je events aanmaakt.
Bedoel je met statusscherm/events soms het HS log?

Wat je hier beschrijft klopt niet met wat ik geprobeerd heb uit te leggen:
Bij output sensor weet ik dan ook niet exact wat te schrijven om bv. klik-aan-uit te schakelen omdat ik alleen maar
RecRXChar) packet received: 2040BF00FF zie als ik op m'n klik-aan-uit c3 on druk.
Als je op iets drukt en je ziet dan packet received dan is dat een signaal van de ontvanger. Hebben we het over een Output device dan is dat een apparaat dat je in een stopcontact prikt en dat je normall gesproken met een AB aanstuurt. Als je een output device opgegeven hebt dan wordt dat nu met de RFXCOM zender aangestuurd.
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

okay, dan zal ik moeten zoeken naar een mogelijkheid om er achter te komen hoe ik een klik-aan-uit device kan aansturen via de nieuwe plugin. Ik dacht al dat ik de gegevens van de afstandsbediening van klik-aan-uit hiervoor moest gebruiken.
't zal wel iets simpels zijn waar ik iets moeilijks van maak op dit moment :)

Ik begrijp dat ik op de weegschaal moet gaan staan. dit heb ik dan ook gedaan, echter homeseer ziet geen nieuwe input sensors.
Wel zie ik in de logging dat hier wat vreemde hexen/getallen verschijnen als ik op de weegschaal ga staan.

Ik heb alles binnen vmware draaien, heb een snapshot teruggezet en ben overnieuw begonnen om alles uit te sluiten.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by b_weijenberg »

1) Controleer eens met RFreceiver (sluit eerst HS af) wat er voorbij komt dan zie je gelijk of de weegschaal iets herkenbaars afgeeft als je er op gaat staan.

2) Hoe maak je een output device aan voor een KAKU module:
Ga naar RFXCOM - configuratie Output dev.
klik Add
selecteer een HS unit code bv D1 (stel die code dan ook in op je KAKU module)
selecteer Appliance Module (KAKU kan alleen aan/uit schakelen)
voer de overige velden in en klik op Add

Als je nu in het HS status scherm kijkt dan zie je de Appliance Module toegevoegd en klik op On en de betreffende KAKU moet aan gaan.

Je moet de RFXCOM zender uiteraard wel geconfigureerd hebben en ARC enabled!

Lees ook hfstk 5.5 eens in hspi_RFXCOM.pdf document dat in de Homeseer 2\Docs directory staat.
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

Nou, dat het zo simpel was :)
Het klopt idd dat ik alleen maar D1 oid hoef in te geven. Ik snap dan nog niet hoe de transmitter verschil uit maakt tussen KAKU of b.v. een ander wireless device. Maar het principe is nu duidelijk.

Toch krijg ik nog steeds geen input devices.
Ik zou verwachten dat als ik op de weegschaal GR101 heb gestaan (deze staat er nu letterlijk bijna naast de ontvanger) dat ik maar op "add" hoef te drukken en hij zal een input device zien. Echter ik krijg niets binnen.
Met de rfxreceiver applicatie krijg ik middels de optie "RFXCOM-HS plugin mode" en "variable length mode" wel een aantal kg's te zien als ik op de weegschaal sta. Dit is rfxreceiver versie 26 (laatste op de website).
Ook zie ik dat de rfxreceiver andere waarders laat zien voor m'n visonic sensoren, dan dat homeseer laat zien.

Homeseer heb ik van scratch af geinstalleerd op een kale xp.
ik heb de update van homeseer laten lopen
rfx driver geinstalleerd

in de eventlog:
(RecRxChar) receiver #1 successfully initialied to variabe length mode on com port 3
zie deze http://www.bougie.nu/homeseer_001.tiff voor een screenshot van de eventlog.
Al de packets zijn afkomstig van de weegschaal, en onderaan de 2 laatste toevallig
van een visonic sensor die er tussenin glipte.


Ik ben wel blij dat de transmitter al werkt :D
receiver version: Master=23 Slave=8D
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

Vreemd, ik heb homeseer nu een paar uur met rust gelaten en plots krijg ik wel als ik een input device toevoeg een BWR102 in de lijst. Echter ik zelf heb een GR101.
Dus dat lijkt niet op die van mij.
Ik heb ooit gelezen dat ook de GR101 wel wordt ondersteund, niet?
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by b_weijenberg »

Zend mij een email met het volledige HS log dan kijk ik er naar.
gb1980
Member
Member
Posts: 52
Joined: Mon Dec 31, 2007 5:56 pm
Location: Netherlands

hoe herkent homeseer input/output devices

Post by gb1980 »

Hartelijk dank voor de reactie Bert,
ik hoop niet dat ik al te lastig ben en als ik iets verder ben op HA gebied iets terug kan doen
aan de community, op dit moment ben ik er zelf nog behoorlijk afhankelijk van.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”