Dusk/Dawn sensor

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by b_weijenberg »

Een los hangende ingang zal altijd verschillende waardes aangeven.

De waarde wordt gemeten op DQ tov GND.
Als je een 10K potmeter aansluit kan je testen. de loper moet op DQ aangesloten worden en VDD en GND op beide uiteinden.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Bert,

De potmeter wil ik morgen gaan proberen (na aanschaf) om te meten, maar ik heb zo'n mij bedenkingen of dit een ander resultaat gaat geven. Ik zie gewoon eenmaal per minuut dat er 5 volt op de VDD & GND wordt gezet en de QD afhankelijk van licht een waarde verkrijgt. Ik zie dit door mijn multimeter op de aansluitpennen GND en QD te zetten op de gemodificeerde additionele temp. sensor. Als ik deze waarde zie verschijnen op mijn multimeter (en snel weer verdwijnen), dan is de verwachting dat ik deze waarde of in ieder geval een reactie van de RFXsensor binnen RFreceiver moet zien?
De momenten dat ik de RFXsensor voorbij zie komen in RFreceiver applicatie is veel minder vaak dan iedere minuut.
Het lijkt wel alsof de gemeten waarden niet meegenomen worden in het doorgeven naar de receiver.
Wat gaat hier een potmeter in veranderen? Waar denk je dat het ligt om deze voorstel te doen?
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Dusk/Dawn sensor

Post by Bwired »

Als je de bpw85 volgens het bovenstaande schema hebt aangesloten, let op dat als er een bestaande transistor zit je die wel eerst moet weghalen (waarschijnlijk overbodig maar toch [:)] )
Start rfxreceiver, dan ziet mijn logging er zo uit:

Code: Select all

2020D01744               RFXsensor[8400]T RFXSensor  addr:20D0 ID:8400 Temp:23.25C | 73.85F bits=32 
2020D01744               RFXsensor[8400]T RFXSensor  addr:20D0 ID:8400 Temp:23.25C | 73.85F bits=32 
2020D01744               RFXsensor[8400]T RFXSensor  addr:20D0 ID:8400 Temp:23.25C | 73.85F bits=32 
2022D23ECF               RFXsensor[8914]V RFXSensor  addr:22D2 ID:8914 Supply Voltage:5.02 bits=32 
2022D23ECF               RFXsensor[8914]V RFXSensor  addr:22D2 ID:8914 Supply Voltage:5.02 bits=32 
2022D23ECF               RFXsensor[8914]V RFXSensor  addr:22D2 ID:8914 Supply Voltage:5.02 bits=32 
2021D13E2B               RFXsensor[8657]Z RFXSensor  addr:21D1 ID:8657 RH:133.29% Barometer:1206hPa A/D <font color="red">voltage:4.97 </font id="red"> bits=32 
2021D13E2B               RFXsensor[8657]Z RFXSensor  addr:21D1 ID:8657 RH:133.29% Barometer:1206hPa A/D <font color="red">voltage:4.97 </font id="red"> bits=32 
2021D13E2B               RFXsensor[8657]Z RFXSensor  addr:21D1 ID:8657 RH:133.29% Barometer:1206hPa A/D <font color="red">voltage:4.97 </font id="red"> bits=32 
Volgens mij zag ik in een van je eerdere loggings wel een mogelijk correcte daglicht meting. Als je deze AD meting niet meer binnenkrijgt is de BPW mogelijk toch overleden [V]
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Nee he!
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Bedenk mij nu iets. Je bedoelt zeker op de bestaande print die de temperatuur meet op de extra externe sensor? deze dus http://www.rfxcom.com/images/Temperature.jpg ? Dat heb ik gedaan. Ik heb nu zelfs een tweede exemplaar + weerstand gewoon direct op de draden gesoldeerd die naar de jack gaat welke weer in de RFXsensor gaat.

Of bedoel je toch echt de RFXsensor zelf?
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Dusk/Dawn sensor

Post by Bwired »

Image
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Dank je voor de verduidelijking. Alleen, de jack die in de RFXSensor moet geeft toch hetzelfde resultaat als de BPW85 en de 10k weerstand achter de connector zoals op je foto te zien? Als ik de RFXSensor uit zijn behuizing haal dan zie ik in ieder geval dat de pinnen die jij gebruikt heb naar de connector lopen en een gemeenschappelijk gnd gebruiken.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

En nu werkt ie wel. Ik heb hem nu gesoldeerd op de RFXSensor zelf. Mij ontgaat het waarom het niet werkt met kabel er tussen en aangesloten op de ingang op de RFXSensor. Ik ga bijna denken dat de draad voor de DQ aansluiting op de jack ergens tussendoor kapot is ofzo.
Kan ik ergens op de pennen van de RFXSensor zelf meten wat er terugkomt op de DQ aansluiting als ik een kabel gebruik? In de RFXSensor handleiding staat pin 1,7 en 14 vermeld. Dit zijn dezelfde pinnen naar de connector?

Ik wil graag gebruik maken van de connector, omdat ik de BPW85 ergens buiten in de zon wil hebben liggen (overdekt uiteraard), maar de interne sensor van de RFXsensor de temp. in de woonkamer kunnen meten en niet dat de RFXsensor in de zon staat, omdat de BPW85 anders niet goed meet.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by b_weijenberg »

De middelste aansluiting van die sensor loopt niet naar de jack!!
De jack is een 1-Wire en als je daar spanning, middels je sensor, op gezet hebt is de kans groot dat de processor beschadigd raakt! Weg garantie.
Aansluiten volgens schema dus.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Om misverstanden te voorkomen:
Op pagina 7 van http://www.rfxcom.com/documents/RFXSensor.pdf staat onder de jack de additionele sensor printplaat weergegeven en daaronder de RFXSensor. Ik heb volgens de tabel die boven de jack staat vermeld pin 1 op de jack aangesloten op de aansluiting VDD op de printplaat, pin 2 van de jack op de DQ van de printplaat en pin 3 op de jack aangesloten op de GND op de printplaat. Op de printplaat had ik de temp. sensor verwijderd en tussen de VDD en QD de 10 k weerstand geplaatst en tussen de QD en GND de BPW85. De 5 volt spanning staat tussen de VDD en GND als de BPW volledig in sper staat. Tussen de QD en GND meet ik een variabele spanning van die 5 volt. Ik heb zelf geen spanning geplaatst op de QD pen.
Klopt dan toch? Nogmaals ik zet zelf geen spanning op de jack, dat wordt door de RFXSensor gedaan.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by b_weijenberg »

Ik was er even vanuit gegaan dat je de installatie van de BPW85 volgens de tekening uit het 16e bericht van deze thread genstalleerd had. Hier wordt de BPW85 op de A/D ingang van de DS2438 aangesloten.

Als je dit wilt doen in een additional RFXSensor dan moet je de 60011 gebruiken en de BPW85 volgens het schema uit bericht 16 op IC1 aansluiten!

Voor alle duidelijkheid de BPW85 is geen RFXSensor en is een non-standard oplossing die verder nergens beschreven staat in de RFXCOM documentatie. Op de 1-wire verbinding (VDD, DQ, GND) mag alleen een additonal RFXSensor aangesloten worden en dus geen BPW85.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Dat verklaart dus een hoop [:D]

Zou het een probleem vormen als ik de BPW85 weer los maak en verleng met een utp kabel, zodat deze in het zonlicht kan liggen en de RFXsensor zelf in de schaduw.

Zit er in de 60011 dan ook een smd chip zoals op de plek IC2 op de RFXSensor? Ik begreep al niet hoe je 7 externe sensoren op de RFXsensor kan aansluiten op 1 jack als er zelf geen intelligentie zit in de add. sensor (ik heb kennelijk de 60010).
Waarom kan de 60010 overigens dan wel op de aansluiting van de RFXsensor worden aangesloten? Verschil zit hem toch puur alleen in de manier van weerstand van de NTC of de BPW85? De een doet het op basis van temp. De andere op basis van licht.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by b_weijenberg »

De 60010 heeft een DS18B20 1-Wire sensor aan boord dus niet een simpele NTC.

Je kunt het proberen om de BPW85 met utp aan te sluiten maar het blijft te preferen om die toch direct in een 60011 te monteren.

Zet de DS18B20 maar weer terug in de 60011 dan kan je die weer als temperatuur sensor gebruiken. Je kunt dan de 60010 en een 60011 op de RFXSensor 1-Wire jack aansluiten. En zo heb je dan 3 temperatuur sensors en een licht sensor met de BPW85 in de 60011.
De aansluiting voor de 3 pins sensor op de RFXSensor en de 60011 is normaal bestemd voor een vochtigheidssensor HIH4000. Als je die ergens op de kop kunt tikken kan je die in de RFXSensor plaatsen.

Succes
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

Helaas is de DS18B20 gesneuveld bij het verwijderen. Ik wilde de pootjes weer netjes rechtzetten, maar helaas brak er 1 af bij de behuizing. De vochtigheidssensor heb ik voor +- 19 euro gezien (http://shop.temperatur.nu/honeywell-hih ... anguage=en), maar die zou ik alleen denk ik willen benutten in de badkamer om de ventilator dan aan te zetten en weer uit te zetten wanneer nodig. Alleen de badkamer en de huidige RFXSensor zouden dan te ver uit elkaar staan, waardoor ik denk ik gewoon een RFXsensor bij je bestel met deze sensor erin.
Alexander
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 1532
Joined: Sat Mar 10, 2007 11:19 pm
Location: Netherlands

Dusk/Dawn sensor

Post by Alexander »

De temp.sensor in de RFXsensor geeft regelmatig een wijziging door naar HS. De RFX A/D sensor is, voor mij, geen touw aan vast te knopen wanneer dit gebeurd. Ook al staat de sensor bijv. op de zon dan en daarna komt er een wolk voor de zon. Ik zou verwachten dat ik deze informatie semi-direct zie binnen HS. Waarom is dit niet het geval?
De RFXPwr zie ik bijv bijna continue zijn status doorgeven, maar deze RFXsensor doet dit niet.

Is hier iets aan te doen? (de rode kabel waarover wordt gesproken in de handleiding is niet doorgeknipt.)
Locked

Return to “Homeseer algemeen Forum”