Zonnepanelen en homeseer

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Nieuw projectje... 22 zonnepanelen 250wp met SolarEdge optimizers en een SolarEdge SE5k omvormer. Hopelijk over een week of drie operationeel.

De optimizers zijn wat duurder dan traditioneel zonder, maar door wat schaduw problemen wel de beste oplossing. Bijkomend voordeel is dat de monitoring geweldig is. Monitoring per paneel, en dus ook de opbrengst (of problemen) per paneel direct inzichtelijk. Alleen... de omvormer logt direct via het internet naar een systeem bij de leverancier waarbij ik middels een website (of iPhone app, maar die heb ik dus niet) inzicht krijg ik allerlei geweldige informatie.

Overigens ook gelijk overgestapt naar 3 fase, wordt volgende week aangesloten en krijg daarbij een "slimme" meter. Moet nog even uitzoeken maar daar moet iets met logging te doen zijn volgens mij. Die dingen hebben wel iets van een portje om wat op aan te sluiten toch?

Probleem is dat de meter alleen het verschil tussen opbrengst en gebruik meet. Wat je direct gebruikt vind je niet terug op de meter. En dat wil ik natuurlijk wel weten, zonder iedere keer naar de vliering te moeten en daar op het display te moeten kijken. Of op de website moet inloggen. Integreren in homeseer/hstouch zou het mooiste zijn.

Iemand ervaring mee? Of goede ideeen? Gezien de zwaarte van de installatie (5500wp) gaat dit direct op de groepenkast in de meterkast aangesloten worden. Een plugwise stekkertje ertussen lijkt me geen goed idee...
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Het uitlezen van de P1 poort is uitgebreid beschreven op dit forum. Dus dat zal geen probleem zijn denk ik.

Verder kun je via Modbus RS485 de omvormer uitlezen.
solaredge.com/files/pdfs/sunspec-implem ... l-note.pdf

Hiervoor zul je een scriptje moeten bakken.
Waardoor je het geleverde vermogen totaal kwh etc. kunt presenteren. Erg leuk en interresante data als je het mij vraagt.

Gr. Tim
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Bedankt! Ik las inderdaad al wat P1 informatie, zoals de Plugwise Smile. Dat zou perfect zijn voor de slimme meter. Die pdf van SolarEdge had ik nog niet gevonden... dat geeft inderdaad mogelijkheden. Het gaat wel een serieuse aanslag doen op mijn scripting kennis, het is lang geleden dat ik iets met RS485 heb gedaan... inderdaad wel leuk en interessant!
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Als je hulp nodig hebt met de Modbus dan laat maar weten, ik heb vanuit mijn werk (meet en regel) wel verstand van Modbus.

Heb een tijd geleden een poging gedaan om via een script wat gegevens uit een Modbus apparaat in homeseer te presenteren maar mijn beperkte scripting kwaliteiten laten me zitten.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Ik lees op het homeseer forum dat iemand (YoYo) bezig is met een Modbus plugin. Maar daar istie al anderhalf jaar mee bezig. Misschien niet verstandig om op te wachten.

Misschien kan dit in eerste instantie wel een makkelijke oplossing zijn: http://www.modbusdriver.com/modpoll.html. Dumpen in een tekstfile, en die weer inlezen en in wat virtuele devices proppen is geen rocket sience lijkt me,

Hoe kan ik die RS485 het beste aansluiten? RS485 port voor mijn homeseer PC (lastig want virtueel)? Converteren naar RS232 (ook dat is geen standaard meer op moderne PCs helaas) of Modbus tcp (nogal prijzen lijkt me)?

Of toch gewoon USB? http://hjelmslund.dk/Files/Product%20sh ... -STIXL.pdf

Dank voor het meedenken!
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Ja, het topic van YoYo volg ik ook op de voet, maar daar ligt het al lange tijd stil.

Dat dumpen in een tekstfile heb ik ook gelezen, dit moet wel mogelijk zijn.

Ik heb zelf voor test doeleinden de stick van hjelmslund in huis. Deze werkt super! Je krijgt gewoon een compoort RS485 tot je beschikking.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Heb jij de USB485-STIXL of de USB485-STI4W? Die laatste is 4 polig/full duplex, lijkt me makkelijker toch?
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Ik heb de USB485-STISO 2 wire half duplex. Meest voorkomende MODbus communicatie is 2 draads (half duplex)

Op je (nog aan te schaffen) PV inverter zit ook een 2 draads + GND aansluiting.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

timdotcom wrote:Op je (nog aan te schaffen) PV inverter zit ook een 2 draads + GND aansluiting.
Kijk, dat kon ik nou net niet vinden. Jij wel dus. Anders handig een expert in de buurt! :D
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Heb het inmiddels ook gevonden in de installation manual. 2 draads dus (plus GND). Het wordt dus de USB485-STIXL. Nou eerst de zonnepanelen maar het dak op!
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Lekker weer voor zonnepanelen overigens! ;-)

Als je een voorzetje hebt van het script wat je denkt te gaan gebruiken i.c.m. modpoll dan hoor ik het graag.
Dan kan ik wat temperaturen uit mijn PLC toveren.
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Zal ik je zeker laten weten. Misschien doe ik ook nog wel een poging zonder modpoll, maar zonder spullen kan ik nog helemaal niets... behalve dromen! :-)
timdotcom
Starting Member
Starting Member
Posts: 32
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:24 am
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by timdotcom »

Ha,

Ik heb even geexperimenteerd met Modpoll.
Zie onderstaande, ik poll hier eenmalig het adres van mijn woonkamer temperatuur. 228 =22,8 graden.

Image

Enige idee hoe ik dit nu in een homeseer device kan proppen?
Er zit in modpoll geen optie tot schrijven naar een textfile als ik zo bekijk.

Gr Tim
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

Ik zou zoiets proberen: modpoll -m tcp -r 260 -l 192.168.2.2 > c:\temp\output.txt
stefxx
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 679
Joined: Fri Sep 12, 2008 2:26 pm
Location: Netherlands

Re: Zonnepanelen en homeseer

Post by stefxx »

En als je alleen geinteresseerd bent in de regel met [260] kun je dit ook doen:

modpoll -m tcp -r 260 -l 192.168.2.2 | find "[260]" > c:\temp\output.txt

Dat maakt het straks weer makkelijker om in te lezen middels een homeseer script.
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”