Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by fabian »

Na 2 jaar volledig probleemloos HS op een Windows XP vm te hebben gedraaid, ben ik overgestapt op een Intel NUC met Windows 7 64bit en een nieuwe Homeseer 2 installatie. Sindsdien is HS nooit langer dan 24 uur stabiel geweest.

Tot op heden ben ik niet verder gekomen dan het toevoegen van alle X10 adressen en een paar events.

Na een aantal uren is het versturen van X10 oprachten niet meer mogelijk. Soms zie ik dan nog wel X10 berichten voorbij komen in de Log wanneer een device lokaal bediend wordt.

De enige manier om het weer werkend te krijgen is een reboot, maar wanneer ik Homeseer probeer af te sluiten blijft HS oneindig wachten op 'Shutting down X10 plug-in'. Gebruik hiervoor de ACT TI103. Gebruikte interfaces: CTX35 via PL2303 (Profilic Serial naar USB) of een PMIX35

Alle power saving opties staan uit.

De PMIX35 lijkt het langer vol te houden. Wanneer ik de CTX test software gebruik dan zijn er bij de CTX35 soms rare tekens te zien op het moment dat een bericht niet juist wordt verstuurd.

Code: Select all

$>28001G02G02AF#$<2800!4B#ÿ
$>28001GONGON25#$<2800!4B#ÿÿ
$>28001GOFFGOFFA1#$<2800!4B#ÿ
$>28001G02G02AF#$<2800!4B#ÿ
$>28001GONGON25#$<2800!4B#ÿ
Met een Test iedere 2 seconden gaat het 20-30 opdrachten goed en dan een tijd fout en verschijnt de ÿ achter iedere opdracht.

Ben benieuwd of iemand dit herkent of nog beter, een oplossing voor heeft :)
User avatar
RdP
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 989
Joined: Thu May 04, 2006 10:14 am
Location: Netherlands

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by RdP »

Lijkt op een serial communicatie probleem. Zou eens goed kijken naar je serial port instellingen en/of je usb to serial converter vervangen.

Gr,
Rien
Rien
User avatar
Fantic
Member
Member
Posts: 201
Joined: Sat Feb 21, 2009 2:11 pm
Location: Loenen, UT, Netherlands
Contact:

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by Fantic »

Je zegt dat je alle powersaving zaken hebt uitgezet, ook die van de USB poorten?
Regards, Maarten.
Never let a computer know you're in a hurry.
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by fabian »

RdP wrote:Lijkt op een serial communicatie probleem. Zou eens goed kijken naar je serial port instellingen en/of je usb to serial converter vervangen.
USB - Serieel converter vervangen en alle poort instellingen vergeleken met de oude XP installatie. Geen verschil :(
Fantic wrote:Je zegt dat je alle powersaving zaken hebt uitgezet, ook die van de USB poorten?
Die als eerste :)
Inmiddels de CTX35 en PMIX35 achter een Digi Usbanywhere/5 hangen, zelfde resultaat.


Los van de rare tekens in de CTX test software, maakt het voor homeseer niet uit of de CTX35 of PMIX35 gebruikt wordt. Wanneer ik na 24 uur homeseer probeer af te sluiten, blijft homeeer hangen op 'Shutting down X10 plug-in'. Ook wanneer de interface (ctx,pmix) problemen zou hebben of de serieel naar usb conveter stuk zou zijn, zou ik verwachten dat homeseer de gebruikte COM poort gewoon kan sluiten en daarmee ook de X10 plug-in.

Homeseer sluit ook prima af wanneer de interface wordt los gekoppeld en de COM poort ophoudt te bestaan.
Bastiaan
Senior Member
Senior Member
Posts: 1257
Joined: Sat May 24, 2008 11:36 am
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by Bastiaan »

Fabian, meestal werkt de PCMIX35 het beste met de oude USB to serial v4.40 drivers van Silicon Labratories. (CP210k drivers), niet de recente die standaard worden mee geïnstalleerd.
Bovendien heb ik ook betere resultaten gehad met de oudere ACT drivers/plugin voor HS. Ik gebruik 2.03 ipv 2.05 al lijkt dat niet echt meer nodig bij recentere versies.
Kijk eens of dat helpt. Verder heb ik hier onder win7 en 8 alles standaard staan en draait het zonder mopperen.

Bastiaan
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by raymonvdm »

Ik ben zelf altijd voorstander van een 32Bits versie windows omdat ik met 64bit altijd gerommel heb gehad. Ik gebruik nu zonder problemen Windows 7 (32bit) met HomeSeer 2.5.80 maar het enige wat ik aan X10 lookalike`s heb zit op mijn RFXcom interface en dus niet helemaal vergelijkbaar.

Recent is er wel een windows update uitgekomen voor prolific usb en die heb ik verborgen in Windows update (ik heb hier eerder problemen mee gehad) en mogelijk is dat bij jou ok van toepassing ? Ik heb nu versie 3.4.48.272 van datum 5-2-2013. Eventueel zou je nog een een ander type verloop (FTDI chip) kunnen proberen om hiermee ook iets uit te sluiten.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
fabian
Member
Member
Posts: 110
Joined: Sun Dec 12, 2010 11:25 am
Location: NL, Zuidhorn

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by fabian »

raymonvdm wrote:Recent is er wel een windows update uitgekomen voor prolific usb en die heb ik verborgen in Windows update (ik heb hier eerder problemen mee gehad) en mogelijk is dat bij jou ok van toepassing ? Ik heb nu versie 3.4.48.272 van datum 5-2-2013. Eventueel zou je nog een een ander type verloop (FTDI chip) kunnen proberen om hiermee ook iets uit te sluiten.
Tussen de 56 security updates zat inderdaad ook een profilic usb driver update. Bedankt voor de tip !

Helaas heeft dit niet geholpen bij het oplossen van het CTX35 probleem met de ÿ achter iedere regel. Misschien is de CTX35 langzaam aan het aftakelen. Heb een CTX15 met TTL-RS232 aan elkaar geknutseld en die doet het probleemloos icm de zelfde kabel/driver/settings

Nu kijken hoe lang HS het volhoudt.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Homeseer /X10 op Windows 7 (drama)

Post by AshaiRey »

Heb je al eens geprobeerd om de software die problemen geeft als admin the runnen en in XP mode? (zitten beide onder properties)
Bram
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”