Alternatief voor Homeseer?

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Alternatief voor Homeseer?

Post by Jeroen Bartels »

Ik lees net op het homeseer forum dat er een nieuwe designer voor HS3 beschikbaar is. In tegenstelling tot eerdere berichten wordt HS2 hier niet meer ondersteund. Geen nieuwe ontwikkelingen snap ik, maar alle bugs die er nog in zitten moeten wel opgelost worden. Welk ander domoticaprogramma zou als vervanger voor HS2 in aanmerking komen? Ik heb niet veel zin om die club die zijn klanten laat stikken nog een keer te sponseren.
**Jeroen**
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by Akatar »

ik heb even een uitstapje gemaakt naar zipabox, niet echt aan te raden. draait nog steeds beta firmware.
vraag me af of die ooit uit beta gaat komen.

ook heb ik een tijdje firbaro hc2 gebruikt, beetje zelfde verhaal. compleet gesloten box.
verder had ik last van het feit dat na iedere update steeds meer modules niet meer goed werkten.
bv na een update werkt een bepaald merk zwave het pollen niet meer.

update later, niet opgelost maar nog een serie waar polling niet meer werkt.

diverse keren aangegeven, maar helaas communiceren is niet hun sterkste punt (mijn ervaring)
uiteindelijk uit pure frustratie en ergernis de hc2 verkocht.

blijkbaar is homeseer zo gek nog niet.....
GertK
Member
Member
Posts: 51
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:59 pm
Location: Nijmegen, The Netherlands

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by GertK »

Jeroen,

Als je niet bang bent om een beetje te puzzelen zou je openHAB eens kunnen proberen. Op 2 februari wordt versie 1.4 vrijgegeven. Het is Open Source met heel veel ondersteunde hardware. De gebruikersgroep is heel actief zowel in uitleg hoe je je problemen kunt oplossen als in ontwikkelen van nieuwe features.

Gert
marck
Member
Member
Posts: 127
Joined: Sat Sep 18, 2010 4:12 pm

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by marck »

Ik gebruik Domoticz. Open source, ontwikkeling verloopt zeer snel.

Heb zelf ook Homeseer een aantal maanden gebruikt, en daarna snel verkocht. Zelden zulke rommel gezien. Zie overigens steeds vaker op dit forum dat gebruikers Homeseer in de verkoop gooien.
kriz83
Member
Member
Posts: 200
Joined: Thu Oct 18, 2012 7:37 am
Location: Belgium

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by kriz83 »

marck wrote:...Zelden zulke rommel gezien. ...
Dit zou ik toch wel enigzins willen nuanceren. Ik ben tevreden over homeseer, het laat me toe om makkelijk en snel plugins te ontwikkelen voor dingen die niet ondersteund zijn.
Toegegeven, het hele HS3 gebeuren is veel te snel op de markt gekomen, en de HSTouch designer (en mobile clients) zijn ruk en behoorlijk outdated, maar de core functionality is er wel.
HomeSeer - PlugWise - RFXComm - Philips Pronto TSU9800/9600/9300
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by AshaiRey »

marck wrote:Zie overigens steeds vaker op dit forum dat gebruikers Homeseer in de verkoop gooien.
Dat is meer doordat ze een upgrade hebben gekocht waarbij al dan niet HS2 er gratis bij zit. Dus HS2 verkopen als je HS3 gaat gebruiken is zo gek nog niet.
Bram
marck
Member
Member
Posts: 127
Joined: Sat Sep 18, 2010 4:12 pm

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by marck »

marck wrote:...Zelden zulke rommel gezien. ...

Het is mijn persoonlijke ervaring, Het is natuurlijk een kwestie van smaak

Was niet mijn bedoeling om tevreden gebruikers voor het hoofd te stoten.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by raymonvdm »

Ik heb de volgende geprobeerd en allemaal hebben ze wel iets (of juist niet)

Domoticz
Is nog heel beperkt in ondersteuning van hardware, kort naar gekeken maar kan mijn HomeSeer niet vervangen

HomeSeerPRO (2)

Gebruik ik dagelijk en ben ik gaan gebruiken door zijn goede Z-Wave ondersteuning en de mogelijkheid om zelf een Android App te maken en deze gebruik ik dan ook op verschillende apparaten.

HomeSeerPRO (3)

Heb ik naast HS2 draaien en soms test ik er wat dingen mee, Z-Wave ondersteuning is nog niet compleet maar ongeveer elke maand is er wel een update beschikbaar. De nieuwe HStouch client voor Android lijkt ook erg verbeterd te zijn

DomotiGa

Heb ik in het begin gebruikt voor mijn overstap naar HS2, echter hier had ik problemen met Z-Wave (Dimmen was niet mogelijk via de App / Webinterface) en miste ik de Android client. De laatste tijd ligt de ontwikkeling op een een hoger tempo. En ook de ontwikkeling van de Z-wave module is in een stroomversnelling gekomen.

OpenHAB

Dit lijkt echt de manier van Domotica te zijn voor 2014, echter is het volledig in Java geschreven en moet ik het wiel opnieuw uitvinden. Echter als je kijkt naar de lijst met opties dan zit alles er wel in wat ik nu mis (ColorPicker, DMX, Asterisk Bind, KNX en ga zo maar door)

Hardware

Ik heb een EEEpc met HomeSeer 2 en 3 en een EEEpc met Domotiga en OpenHAB. Als de tijd het toelaat stoei ik er mee :D

Ik heb bij een vriend van me Domotiga geinstalleerd en dat werkt naar behoren. En ook collega`s van me gebruiken het, het is op zich dus geen slecht product

Antwoord

Er is dus geen direct antwoord maar mijn advies zou wel zijn "Ga voor een software oplossing en geen hardware box"
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Akatar
Senior Member
Senior Member
Posts: 1135
Joined: Thu Nov 22, 2007 12:25 am
Location: the netherlands

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by Akatar »

en er komt (dacht ik) een nieuwe zwave standaard (of uitbereiding) namelijk zwave plus
http://www.z-wavealliance.org/sigma-des ... on-program

dit zal waarschijnlijk een andere chipset betekenen, dus voor homeseer een andere usb stick (erbij?) en voor de hardware boxen andere hardware kopen?
User avatar
vasco_nl
Starting Member
Starting Member
Posts: 28
Joined: Fri Aug 19, 2011 5:08 pm
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by vasco_nl »

marck wrote:Ik gebruik Domoticz. Open source, ontwikkeling verloopt zeer snel.
Maar toch nog veel te traag. Heb het een paar maanden bekeken naast mijn HomeSeer installatie en Domoticz kan op dit moment net 10% van wat ik nu uitvreet met HomeSeer. Dat het een toekomst kan hebben zie ik wel maar voor geavanceerde gebruikers is Domoticz nog lang niet goed genoeg op het moment van dit schrijven.
marck wrote:Heb zelf ook Homeseer een aantal maanden gebruikt, en daarna snel verkocht. Zelden zulke rommel gezien. Zie overigens steeds vaker op dit forum dat gebruikers Homeseer in de verkoop gooien.
Inderdaad, behoorlijk nuanceren mag best. Je gaat heel erg kort door de bocht over een pakket dat wereldwijd als beste en meest gebruikte domotica serversysteem gebruikt wordt. Deze status en userbase komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Ieder systeem heeft zijn voor- en nadelen. Iedereen heeft zo zijn voorkeur en die zal voor een belangrijk deel afhangen aan de al dan niet kleine/grote domoticawensen van de gebruikers.
Disneyland, een mensenval bediend door een muis!
xanhoera
Member
Member
Posts: 159
Joined: Fri Sep 05, 2008 10:38 pm
Location: Belgium
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by xanhoera »

Onlangs ben ik Elve tegen het lijf gelopen. Misschien ook eentje voor het lijstje, geen hands-on ervaring mee.
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by Snelvuur »

Fibaro is er ook 1, je zal vast nog wel wat dingetjes missen.. maar je kan ook met lua scripting werken en de schermpjes op android/iphone/ipad enzo zijn al kant en klaar. Misschien niet iedereen zijn smaak maar ik zit nu in de fase om daar naar over te stappen. Puur omdat ik ook de tijd niet meer heb om elke keer maar te wachten tot homeseer het gaat worden. Homeseer gaat dood op deze manier zoals het nu is, de layout van de nieuwe versie is uit het jaar 0. De iphone app heeft niet eens een update gehad voor iphones met een groter scherm (5 en ouder) crasht ook nog op startup. Zo ga je gewoon niet om met klanten, de WAF factor van homeseer is dermate slecht geworden dat ik iets anders moet gaan zoeken.

Iets wat ik altijd miste in homeseer zit standaard in fibaro als ik het goed begrepen heb, dat is gewoon een api waar je zelf alle waardes uit kan lezen.
// Erik (binkey.nl)
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by AshaiRey »

Zeer interessant om al deze opinies en meningen te lezen.
Volgens mij is de rode draad hierin dat de verwachtingen van gebruikers niet altijd aansluiten bij wat ze krijgen, denken te krijgen of menen recht op te hebben. Een systeem dat voor iedereen perfect is bestaat niet simpel weg vanwege de reden dat het dan zo groot en complex wordt dat enkele daar weer op afkicken. Wat vind je belangrijk en wat denk je niet te kunnen missen? Kies daarop je systeem. Ik gebruik HS2 wat zeker niet perfect is maar mij wel de mogelijkheid bied om uit te breiden en fuctionaliteit toe te voegen. Alle basis functionaliteit hoefik niet te bouwen dat krijg ik al. Dat de interface er ouderwets ziet boeit me niet. Het is ingeregeld en ik heb er geen omkijken meer naar. Domotica is geen video game waarbij je levels moet halen. De HS doet wat ik wil en wat het niet kan heb zelf erbij gebouwt en het blijft goed stabiel. Ik draai ok niet de laatste versie. Waarom zou ik? Het werkt nu ook en ik mis niets. Een gouden regel onder system engineers is dat je van een werkend systeem af moet blijven want dan blijft het werken.

Dus als een pakket de gebruiker niet bevalt is het meestal niet omdat het pakket niet goed is maar omdat de gebruiker een verkeerde verwacht had van het pakket of door voortgaande persoonlijke ontwikkeling andere eisen heb gekregen.
Bram
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by raymonvdm »

Ik ben van het weekend nog aan het stoeien geweest met OpenHAB maar dit is nog niet zo makkelijk als het leek. Het toevoegen van een Binding wil al niet lukken en de documentatie lijkt niet compleet te zijn.

Wat dat betreft is HomeSeer voor veel starters denk ik toch een goeie optie. Het werkt gewoon voor wat het in 90% van de gevallen moet doen. En je kunt het natuurlijk eerst 30 dagen testen voor aanschaf. Iets wat met een hardware oplossing niet lukt.
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Alternatief voor Homeseer?

Post by Snelvuur »

Je kan homeseer niet geven aan iemand die geen computer aanleg heeft. Een fibaro of een vera b.v. weer wel. Ook al is een interface misschien niet altijd even belangrijk, men koopt ook een apple omdat buiten dat hij goed is ook erg mooi uitziet.

Als mijn dhcp server niet werkt ging ineens de voordeur open, homeseer issue.
Na verloop van tijd hangt homeseer of crasht ie.
Als ik een page open is het zo traag als bagger, moet eerst 1x goed laden.
Dan nog maar te zwijgen over de z-wave issues die ik heb/had.

Tuurlijk homeseer heeft ook dingen die je ergens anders niet ziet, en vanaf een techie kan je er wel alles mee doen wat je zou willen. Het blijft nog steeds dat zodra ik homeseer gebruik dat ik 10 jaar terug in de tijd ga. Zelfs de beta als er een nieuwe update komt, moet ik zelf dat ding downloaden alles stoppen en dan upgraden etc.. dit is gewoon standaard install praktijken. Google/Apple/Microsoft etc, als die zoiets zouden doen zou iedereen brand schreeuwen dus waarom hier niet?

Ooit die plugin met Robert voor die thermostaat gefixed, met veel aandringen kreeg ik de code, kon Robert het aanpassen om er "celcius" in te krijgen. Daarna duurde het nog een eeuwigheid voordat deze beschikbaar was voor andere. Je helpt ze, maar er wat voor terug krijgen of een bedankje kon er niet echt van af. Open source die dingen die niet meer in support zijn dan, zodat andere het kunnen doen.

Om een voorbeeld te noemen, ik gebruik "Royal TS" een ssh client die werkt met b.v. putty, super tool. Had nog wel wat bugs, netjes aangemeld en binnen een paar weken waren alle bugs opgelost. Tuurlijk heeft homeseer meer klanten, maar tig jaar wachten op een beta waar je voor moet betalen waar de helft niet van werkt heeft het echt gedaan voor mij. Zodra ik wat anders heb, gaat mijn homeseer licentie in de verkoop. Ik weiger ook gewoon om hun meer te spekken.
// Erik (binkey.nl)
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”