Homeseer, rfxcom en KAKU

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Ik ben in het bezit van Homeseer 3 een rfxtrx module en een Kaku setje 1 remote en 3 ontvangers. Er is al eerder over dit onderwerp geschreven maar de oude kaku's hebben instelswitches en de huidige Kaku's moeten inleren met de afstandbediening. Ook zijn de schermen in HS3 anders.
Hoe stel je nu de nieuwe KAKU's in? Ik heb al geprobeerd met in te stellen op AC dan output devices maar je moet dan nog steeds een code en adres invoeren.
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by strongetje »

hallo,

zo even uit mijn hoofd.

je moet een ac module aanmaken in rfxcom.
als het goed is komt er in jou homeseer status pagina een ac module die je aan en uit kunt schakelen.
stop de kaku plug in het stopcontact en druk dan op de "ON"knop.
als het goed is hoor je de module dan een keer schakelen.

mvg,
Mark
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Ik heb een output module aangemaakt maar deze reageert niet (moet toch wel een output module zijn toch?)
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by strongetje »

hallo,

je moet een output AC_MODULE aan maken.
als je deze hebt aan gemaakt klik dan in de status pagina op de module.
ga dan naar het tabblad "RFXCOM"
bij mij was het geval dat er geen transmitter gekozen was, kijk dus bij transmitter of hier jou transmitter geselecteerd is.

ik meen mij ook nog te herinneren dat ik de ID code heb moeten aanpassen.

mvg,
Mark
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Ja en die ID kies je niet bij de nieuwe KAKUS, in het scherm bij rfxcom wordt ik er op geattendeerd dat id > 0 moet zijn.
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by strongetje »

en daarom heb ik die ID op 1 gezet.
is dus groter dan 0

mvg,
Mark
strongetje
Member
Member
Posts: 101
Joined: Tue Oct 27, 2009 1:25 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by strongetje »

hallo,

heb er een in gebruik.
zo staat het bij mij ingesteld.

mvg,
Mark
Attachments
rfxcom.jpg
rfxcom.jpg (57.3 KiB) Viewed 11777 times
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Zo heb ik het ook gedaan (zij het dan dat de eerste (sensor) id al op 21 stond. Ik heb een kaku even 3 uur uit de stroom gehad, dan gaat hij na aanzetten weer knipperen en ja dan pakt hij het meteen op zodra ik op mijn scherm aan klik. Echter als ik op knop 3 van de afstandbediening druk gaat hij ook aan, niet zo handig als je straks meer kaku's wil aansluiten en toch ook de afstandbediening wilt gebruiken (dat is ook de reden om deze kakus te gebruiken, anders pak ik ook veel liever een zwave (an158)). Dus het probleem is dat uiteindelijk de kakus op meerdere kommandos aan en uit schakelen en dan kan je de de lampen niet meer individueel aan en uit schakelen.
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Zo heb ik het ook gedaan (zij het dan dat de eerste (sensor) id al op 21 stond. Ik heb een kaku even 3 uur uit de stroom gehad, dan gaat hij na aanzetten weer knipperen en ja dan pakt hij het meteen op zodra ik op mijn scherm aan klik. Echter als ik op knop 3 van de afstandbediening druk gaat hij ook aan, niet zo handig als je straks meer kaku's wil aansluiten en toch ook de afstandbediening wilt gebruiken (dat is ook de reden om deze kakus te gebruiken, anders pak ik ook veel liever een zwave (an158)). Dus het probleem is dat uiteindelijk de kakus op meerdere kommandos aan en uit schakelen en dan kan je de de lampen niet meer individueel aan en uit schakelen.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by b_weijenberg »

Ik snap je verhaal niet helemaal maar voor dat je een module gaat inleren kan je het beste de module resetten en zodoende alle ingeleerde afstandsbedieningen wissen in de module.
Om de module te resetten; houd de program knop lang vast (ongeveer 10 seconden0 totdat de module knippert, laat de knop nu los en druk hem direct weer in. Alle afstandsbedieningen worden nu uit de module verwijderd.

Nu kan je afstandsbedieningen in de module gaan programmeren. Een Homeseer RFXCOM Output device wordt gezien als een afstandsbediening.
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Dat resetten gaat dus niet en de afstandbediening stopt al na ca 5 seconden met zenden.
User avatar
b_weijenberg
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1744
Joined: Sun May 14, 2006 4:32 pm
Location: Netherlands

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by b_weijenberg »

Staat in de handleiding van de KAKU modules beschreven hoe je de module kunt resetten?
En is dit een type dat met het AC protocol werkt, m.a.w. kan je deze module met een AC afstandsbediening aansturen? Staat er iets in de handleiding dat deze module compatibel is met andere KAKU AB's?
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Yep, het ging om 3 sets van 3 modulen met ook 3 afstandbedieningen, ik had een kortingsbon van de gamma en was met bijbetaling van 20 euro klaar, daar kon ik het niet voor laten. In Januari 2014 gekocht, dus ik test hier met 9 modulen, kan er natuurlijk best een niet goed zijn ook nieuw uit het pak maar 9 stuks daar moet echt iets goed tussen zitten. alle 3 afstandbedieningen kunnen niet 10 seconden achter elkaar zenden, maximaal 4 seconden dan gaat de led van de afstandbediening uit.
Ik ga deze modulen niet voor kritische dingen gebruiken en ik moet ook eerlijk zijn dat ook de duurdere zwave switches het ook soms vertikken om uit te schakelen als ze na 1 minuut weer uit moeten. Bij mij bleef een an158 3 uur aanstaan ondanks vergeefse pogingen om deze uit te zetten.
walberg
Member
Member
Posts: 181
Joined: Tue Jan 08, 2013 7:22 pm
Location: Diemen
Contact:

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by walberg »

Opgelost, juiste procedure is:

Van de stroom afhalen. minimaal 5 sekonden wachten, aanzetten, tijdens de knipperfase de Groepsuitknop indrukken, dan krijg je een 2 keer bevestiging en is de module echt helemaal leeg.
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Homeseer, rfxcom en KAKU

Post by raymonvdm »

Voor de Z-wave modules is er volgens mij een optie die voorkomt dat een module snel in en uitschakeld. Een soort negeer een aan/uit command net na aan aan/uit. Mogelijk staat deze erg lang en werkte dat daarom niet.

Blijkbaar geld dit alleen voor de reports

Code: Select all


2-1-2 On/Off Event Report (TRUE STATE)
When toggling between “on” and “off ” button, it will send Switch Binary Report to
the nodes of Grouping 1. However by setting a specified period of time (referred
to as the “true period”) as indicated below in item 3 -- Z-Wave’s configuration
parameter 1, toggle On/Off button between “on” and “off” will not send Switch
Binary Report instantly. As a result, when pressing “on” or “off” button for the first
time, the Module will be locked out for the preset true period during which shifting
between “on” and “off” button will not send Switch Binary Report. It will be
unlocked until the preset true period is expired. As soon as the Module is
unlocked, it will check if the current state is different from the initial state. If it is
different, the Module will send Switch Binary Report to the nodes of Grouping 1
immediately; whereas if it is the same, the Module will not send report to the
nodes of Grouping 1.

Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”