Wasdroger

Homeseer Forum in het Nederlands (DUTCH forum)

Moderator: Ruud

Post Reply
labtec
Member
Member
Posts: 243
Joined: Sun Oct 24, 2010 9:12 pm

Wasdroger

Post by labtec »

Ik zou graag via HS2 een melding willen generen (mail of Pushbericht) als de droger klaar is, de droger staat aangesloten via een
Plugwise Circle (wordt niet geschakeld maar als verbruiksmeter). Nu zou ik graag dmv een event obv het energieverbruik in rust
vs ingebruik een melding willen genereren.

Ik heb soortgelijke topics gezien over het uitlezen van een wasmachine, ik kom er niet helemaal uit. Ik kan niet zondermeer triggeren
op een 0-verbruik want dat is ook de status als de droger niet aan is geweest.

Wie kan mij helpen in de oplossing.

Een script zou ook kunnen maar daar ben ik helemaal niet in thuis :)

Alvast bedankt.
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: Wasdroger

Post by AshaiRey »

Maak een virtueel device en zit dit op AAN als de wasdroger aan gaat.
Laat nu het event triggeren als het virtueel device AAN staat en de plugwise van een waarde naar 0 gaat.
Het event gelijk ook de virtueel device op UIT laten zetten

Advies: kijk of je de optie kan gebruiken die zegt dat het verbruik gemeten door de plugwise minstens x minuten 0 is om te voorkomen dat je valse meldingen krijg omdat het verbruik even naar 0 schiet

Helpt dit?
Bram
labtec
Member
Member
Posts: 243
Joined: Sun Oct 24, 2010 9:12 pm

Re: Wasdroger

Post by labtec »

Hoi Bram,

Ik ga ermee aan de slag :-)
freakstar
Member
Member
Posts: 118
Joined: Thu Sep 22, 2011 4:07 pm

Re: Wasdroger

Post by freakstar »

Op basis van deze post: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.p ... ine#p71366 heb ik mijn wasmachine en mijn vaatwasser gemonitord. Ik heb er nog wel wat op aangepast, namelijk dat het event wat daadwerkelijk meldt dat de machine klaar is zichzelf disabled. En de check die merkt dat de machine draait enabled dit event weer. Anders bleef het event zich herhalen.

Heb er ook nog iets anders aan toegevoegd, wasmachine aan disabled vaatwasser en andersom. Vertrouw de water aan- en afvoer niet helemaal, zitten beide op dezelfde. :)
labtec
Member
Member
Posts: 243
Joined: Sun Oct 24, 2010 9:12 pm

Re: Wasdroger

Post by labtec »

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ben nu aan het testen. Ik heb een virtueel device aangemaakt (status only) dit device wordt op ON gezet bij een gebruik in de range van 5-1000 en OFF gezet in de range van 0-5. Bij het wijzigen van de status van dit device van ON naar OFF wordt het notify event getriggerd die vervolgens een mail of push bericht kan versturen.

Even kijken wat er gebeurt :)
User avatar
Phaeton
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 573
Joined: Wed May 19, 2010 12:44 pm
Location: Wassenaar
Contact:

Re: Wasdroger

Post by Phaeton »

<toekomst tip>In hs3 heb je timers. Mocht je overgaan is het vrij makkelijk om timers voor dit soort zaken te gebruiken. In hs2 gebruikte ik bovenstaand. Maar in hs3 nu timers. Daarmee gaat het ook echt goed. Mocht dit dus werken en ga je over naar hs3 zou ik daar ook eens naar kijken.</toekomst tip>

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
groeten,
Harry
User avatar
Jeroen Bartels
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 627
Joined: Sun Jul 20, 2008 1:23 pm
Location: Netherlands

Re: Wasdroger

Post by Jeroen Bartels »

Ipv triggeren op waarde = 0 kan je ook triigeren op waarde verandert naar 0. Dan sluit je dus uit dat er getriggered wordt als de droger al uit stond.
**Jeroen**
labtec
Member
Member
Posts: 243
Joined: Sun Oct 24, 2010 9:12 pm

Re: Wasdroger

Post by labtec »

Allen bedankt voor jullie reacties, ik ga e.e.a. uit proberen :)
123unlock
Member
Member
Posts: 86
Joined: Sun Jun 03, 2012 3:08 pm
Location: Apeldoorn / Netherlands
Contact:

Re: Wasdroger

Post by 123unlock »

check wel even je power gedrag van je droger, die van ons gaat namelijk tijdens het drogen ook verschillende keren naar 0. heb hier gewoon een keer gemonitord wat hij aan het eind van zijn programma doet qua verbruik >10 < 20 watt dan 0 watt, dan > 10 < 20 watt dan 0 watt ongeveer 4 a 5x

als hij dat patroon ziet is de droger klaar..

wasmachine was makkelijker, een ecobubble schakelt echt uit :)
Xtrusion Digital Home Automation Project
Post Reply

Return to “Homeseer algemeen Forum”