Losse regenmeter voor RFXcom

Forum about Rfxcom home automation Domotica devices.

Moderator: b_weijenberg

Post Reply
Mai Pensato
Starting Member
Starting Member
Posts: 46
Joined: Mon Aug 11, 2014 9:57 am

Losse regenmeter voor RFXcom

Post by Mai Pensato »

Ik ben op zoek naar een losse draadloze regenmelder die werkt met RFXcom. Ik heb een RFXcom aangesloten op een Vera zwave controller en ik wil de gegevens van de regenmeter gebruiken voor het automatiseren van mijn tuinberegening. Ik heb 2 types regenmeters gevonden die werken met RFXcom: Oregon DCR800 en TFA 30.3148.
Vragen die ik heb en waarop ik de antwoorden niet heb kunnen vinden:
1) Welke meetdata krijg ik dan binnen op de RFXcom: alleen de actuele mm die in de meter zitten of ook cumulatieve waarden (per dag, week, ... ?)
2) Wat is het bereik in de praktijk wanneer de RFXcom op eerste verdieping staat onder schuin pannendak (pakweg 1,5 m1 vanaf buiten) aan de achterkant van het huis waarbij de regenmeter ook aan de achterkant van het huis komt te staan.
3) Welke van de 2 is het beste (of zijn er nog alternatieven?).
Last edited by Bwired on Thu Aug 14, 2014 1:47 am, edited 1 time in total.
Reason: FORUM is English please translate
123unlock
Member
Member
Posts: 86
Joined: Sun Jun 03, 2012 3:08 pm
Location: Apeldoorn / Netherlands
Contact:

Re: Losse regenmeter voor RFXcom

Post by 123unlock »

ik gebruik hier zelf de oregon PCR800

data wat hij doorstuurd is totaal regen sinds start
en huidige regen

data pakketje zie er zo uit:
0B55029A BC00 000000 230D69
BC00 = Meter ID
0000 = huidige regen
230D = Regen sinds start = 8973 / 10 = 897.3mm

qua bereik: ik heb de meter op het dak van de schuur staan
deze data hierboven komtvan de rfxtrx op zolder (2e verdieping) met standaard antenne en toch signaal 6
huis en zolder zijn behoorlijk goed geisoleerd (onder pannendak 16cm glaswol + alu coating), dus weinig op aan te merken qua signaal

heb zelf met TFA wat slechte ervaringen, dus zou zelf voor de oregon gaan :)
Xtrusion Digital Home Automation Project
Mai Pensato
Starting Member
Starting Member
Posts: 46
Joined: Mon Aug 11, 2014 9:57 am

Re: Losse regenmeter voor RFXcom

Post by Mai Pensato »

(ik zie nu dat vrijwel alles hier in Engels is, dus ga ik ook maar over..)

@123unlock: Thanks for your reaction. I have some additional questions:
What does current rain (huidige regen) exactly mean: rain of that day or really rain on that moment ?
What is the distance between the roof of your shed and the place of the RFXcom ?
And where can you see the signal strength of 6 ?
jeroen_
Member
Member
Posts: 105
Joined: Mon Feb 11, 2013 4:02 pm
Location: Switzerland
Contact:

Re: Losse regenmeter voor RFXcom

Post by jeroen_ »

> What does current rain (huidige regen) exactly mean: rain of that day or really rain on that moment ?

"current rain" == what was seen when the sample of data was sent out (thus bit useless)

Thus typically for wunderground etc one just looks at the totals and as one has a clock on a computer that works keep track for each hour for instance.

> What is the distance between the roof of your shed and the place of the RFXcom ?

Distance depends more on the type of wall and what is in those walls. I got Oregon sensors talking happily over 20m and several walls (including an elevator).

> And where can you see the signal strength of 6 ?

No idea, I have never seen a signal strength in the data, but maybe I missed out on it or use the wrong tools ;)
raymonvdm
Senior Member
Senior Member
Posts: 1153
Joined: Sun Dec 18, 2011 1:23 am

Re: Losse regenmeter voor RFXcom

Post by raymonvdm »

The signal strenght can be seen using the RFXmngr and in the HomeSeer plugin if debug level is set high enough

Image
Running HS3PRO on PC with Z-Wave / OpenTherm / Plugwise / RFXcom / MQTT / XAP400 / Logitech Media Server and Squeezelite on PI`s
Post Reply

Return to “Rfxcom Receivers & Transmitters Forum”