standalone ('embedded")of via PC?

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
Maarten_24
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Tue Jan 13, 2009 11:25 pm
Location: Netherlands

standalone ('embedded")of via PC?

Post by Maarten_24 »

In het Domotica boek wordt gesuggereerd (maar kan niet een duidelijke referentie pagina vinden, of het moest zijn op pg 16), dat de software op de PC kan blivven draaien, die dan ook altijd aanstaat, maar ook op een standalone module.
Wat voor modules zijn dat en waar kan ik er meer over vinden?

with regards, Maarten_24
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

standalone ('embedded")of via PC?

Post by Heino Peters »

Maarten,

Die module staat inderdaad nergens nader beschreven. Je zou hiervoor een embedded PC-kaartje kunnen kopen. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij www.micropower.nl. Je kunt natuurlijk ook zelf iets schrijven dat op een eigen microprocessor draait. Dat is dan wel een hele klus, maar het resultaat verbruikt erg weinig energie. Je kunt ook kiezen voor software op je router. In het oktobernummer van 2007 van (toen nog) Elektuur (zie http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 4110.lynkx) staat dit beschreven voor een ASUS router. Een student heeft deze router ingezet voor de besturing van de domotica die in mijn boek beschreven staat.

Ik zou denk ik beginnen met een (oude) PC of een server die je toch al hebt draaien. Je kunt dan later overstappen op een ander platform.

Succes,

Heino
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

standalone ('embedded")of via PC?

Post by Tiz »

Heino,

heb net je boek en DVD aangeschaft en met veel interesse gelezen/bekeken. Ik heb geen elektrotechnische maar een mechanische achtergrond, dus het is af en toe wel even slikken, maar gelukkig is het boek toegankelijk geschreven.
Voor wat betreft bovenstaande vraag en antwoord, heb ik een aansluitende vraag. Het lijkt mij persoonlijk ook het handigst om software te ontwikkelen op een normale PC (in mijn geval windows) en later geschikt te maken voor een embedded oplossing. Echter, vaak zijn embedded oplossingen volgens mij op Linux gebaseerd. In windows zou ik ervoor kiezen in C# te programmeren, maar daar ben ik nu dus huiverig voor. Heb je een advies voor wat betreft de programmeertaal? Ik zat zelf te denken om C++ te leren en daarmee de runtime functie te schrijven. Een applicatie waarin scenario's gemaakt kunnen worden, zou vervolgens in C# of iets anders kunnen. Output van deze applicatie zou dan een configfile moeten zijn die in de runtime software ingelezen kan worden. Heb jij adviezen over deze aanpak?
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”