Domoticaboek van Heino Peters

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Bwired »

Even in het Nederlands want dit Domotica boek is namelijk ook in het nederlands geschreven. Echter te mooi om niet te vermelden op dit forum. Heino Peters een Domotica pionier van het eerste uur is de auteur van dit boek.

Image <b>Domotica handboek voor theorie, praktijk en zelfbouw</b>

<b>Korte omschrijving boek:</b>
Het leuke van het zelf bouwen van een domotica installatie is dat je kleinschalig kunt beginnen en vervolgens stap voor stap kunt uitbreiden tot een volledig automatisch bestuurde woning. In dit boek leer je hoe je met eenvoudige schakelingen een groot aantal besturingen in je huis kunt automatiseren. Daarbij is gekozen voor een architectuur met een centrale (embedded) PC waarin je je scenario’s vastlegt. Vanaf de seriële poort (RS232) van deze PC staan alle hiervoor benodigde schakelingen uitgebreid beschreven. Gekozen is voor een combinatie van aansturing via zowel een draadgebonden 4-aderige bus als via draadloze communicatie (868 MHz).

Het boek is zeer toegankelijk voor beginnende elektronici door de bijlagen, waarin van ieder van de gebruikte componenten een korte uitleg is opgenomen. Daar lees je bijvoorbeeld ook hoe je met een PIC-processor werkt en hoe je deze programmeert met een eenvoudige, zelf te bouwen programmer. Veel van de schakelingen zijn ook bruikbaar voor op zichzelf staande toepassingen. Het aantal verschillende componenten in het boek is zo veel mogelijk beperkt. Zo worden voor de meeste schakelingen slechts vier verschillende weerstandswaarden en twee transistoren gebruikt. Alle componenten zijn niet duur en goed verkrijgbaar. Voor de twee meest complexe schakelingen in dit boek kun je op de Elektuur website een printplaat bestellen met de bijbehorende componenten.

Dit boek is een must voor iedereen die een eigen huis van de toekomst wil bouwen!

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... uctID=1966


Pieter Knuvers
www.bwired.nl Online House in the netherlands. Domotica, Home Automation.
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by RDNZL »

Bwired en DMB bedankt.
Dat scheelt al heel wat typewerk mocht ik het (deels?) gaan bouwen.
Maar ik was ook benieuwd naar de end-user software, voor windows/linux bv... het boek is vrij nieuw, er zullen niet veel mensen zijn die dat al hebben geschreven... al word er in het boek wel over gesproken...

M.v.g.
Ron.
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by RDNZL »

Just an update:

I have started building this project.

Not sure in which language i'm gonna write the PC software, there is someone writing it in C++ for linux, so that looks promising!

Because it's a quite new project/hardware, I haven't found anyone who is building it also, yet.
Please let me know if you do, maybe we can share experiences.

FYI the circuitboards for this project are now on sale for a special 'actieprijs' at elektuur.nl, so you can save 6 euro's per board!

(No there are not paying me.... yet [:D]
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Heino Peters »

Ron,

We're working on that. The last couple of months some people started working out some of the projects described in my book. One student is working out some central software which will run on a cheap Linux router. He has scheduled to have the first version in June 2007. After this he will work out an article for Elektuur about this subject. I invited him to participate in this forum. Besides some more people started to work this out (I know an other Ron, maybe you're the same Ron?). If you want some last versions of software for the PIC's, please mail me. I didn't need to change much, but someone noticed that the LCD module didn't boot correctly always and if you only send a startcommand to the interface (I cannot imagine why you should do this...) the interface hangs itself. These problems heve been solved. No showstoppers, but you will find a new version of the software on www.elektuur.nl soon.

Lots of success everybody working on this. Elektuur probably will organize some workshop about the book soon. More about this soon in Elektuur.

Heino Peters
Arthur
Starting Member
Starting Member
Posts: 3
Joined: Thu Apr 12, 2007 9:36 am

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Arthur »

Beste mensen,

Ik ben sinds februari bezig met dit boek tbv een afstudeeropdracht bij LogicaCMG voor mijn informaticaopleiding. Het is de bedoeling dat ik software maak die grofweg werkt volgens de methode die in het boek staat beschreven in hoofdstuk 3.

De huidige stand van zaken (12-04):

Ik heb een interface en een IO module aangesloten op een Asus wl500gP breedbandrouter (energiezuinig en staat toch 24/7 aan dus beter dan een PC). Met het schrijven van de software ben ik inmiddels zo ver dat ik het hele protocol (commando A..Z en functie a..z) erin heb zitten en dat ik triggers kan activeren op basis van veranderingen van sensoren, actoren, motoren of timers. Het enige dat nog moet gebeuren is een scenario (met daarin conditie en actie) eraan hangen. Momenteel is een trigger alleen een tekstregeltje dat vertelt dat een trigger afgegaan is.
Als ik de scenario's heb dan ga ik er een web-interface bij maken, die werkt vergelijkbaar met de manier waarop breedbandrouters kunnen worden geconfigureerd via de internetbrowser.
Ik schrijf het geheel in C++ en ik kan het compileren voor gebruik onder linux op de pc of cross-compileren voor gebruik op de router. Met wat aanpassingen aan de code van de RS232 toegang is het ook voor Windows om te bouwen (Windows zoekt op een andere manier toegang tot de com poort maar het is te doen).
Het is mijn bedoeling om de software na mijn afstuderen (eind juni) als open source project beschikbaar te stellen zodat iedereen eraan kan werken. Het is mijn eerste keer met C++ dus er zullen vast nog dingen fraaier en efficienter kunnen. Dat lijkt me een mooie taak voor de mensen die er dan aan verder gaan. Uiteraard zal ik er zelf ook nog regelmatig naar kijken.
Hopelijk hebben mensen hier iets aan. Ik zal regelmatig even op dit forum kijken, dus opmerkingen kunnen hier geplaatst worden.

Mvg

Arthur Vogels
Trainee LogicaCMG Working Tomorrow
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Snelvuur »

Klinkt allemaal leuk, en hoe meer support voor meer onderdelen/devices hoe leuker het kan worden. (tenzij dat niet de doelstelling uiteindelijk gaat worden)
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Heino Peters »

Voor iedereen die aan de slag is met de projecten in dit boek bied ik aan je regelmatig <b>nieuwe releases van de software</b> voor de PIC processoren te mailen. Mail me je gegevens even en ik zal je toevoegen aan de distributielijst. Bij iedere nieuwe versie geef ik even kort aan wat gewijzigd is. Overigens zijn er tot dusver gelukkig nog geen grote problemen ontdekt, alleen enkele schoonheidsfoutjes. Zo bleek bijvoorbeeld het LCD scherm van de I/O module niet altijd goed geïnitialiseerd te worden omdat de software daarvoor net te snel was.

Verder zijn inmiddels de <b>printplaatjes</b> voor de interface en de I/O module goed verkrijgbaar via www.elektuur.nl. Ik kan je hiervoor een <b>componentenlijst</b> mailen met daarin alle artikelnummers en prijzen van de benodigde componenten zoals die bij Conrad leverbaar zijn. Lekker gemakkelijk dus.

Succes,

Heino Peters
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by DMB »

Heino,

De domotica interface werkte in 1 keer.
Ik heb sommige componenten van de Rada gebruikt.
T.o.v. de Rada zit de pulldown weerstand van de prog. interface nu buiten de print. Dit heeft enige tijd gekost voordat ik dit vond en de PIC kon programmeren.
Nu nog verder met de IO modules.

DMB

Image
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Snelvuur »

Ziet er wel netjes uit, ik had ook dat boek gehaald met het motto ´dat doe ik even´ alleen ik ben het gewoon verleerd. Tijd om weer up 2 speed te komen heb ik op moment niet. Wel jammer want ik vindt het wel grappig speelgoed. Al met al netjes gedaan!
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Bwired »

Hoi Erik,
Idem voor mij, daarom vind ik het boek ook zo goed. Alles wordt zeer precies en gemakkelijk uitgelegd.
En ook veel goede toepasbare voorbeelden. Zelfs al gebruik je de pic niet dan zijn de devices nog te gebruiken.
Leuk is natuurlijk ook dat ik genoemd wordt in het boek :-)
Groet.Pieter
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Heino Peters »

DMB, gefeliciteerd met deze eerste stap: a small step for you, a giant leap for your family ... Hierbij vast een foto van de IO-module (zonder LCD scherm dat je er zo in kunt klikken). Succes!

Heino

Image
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by RDNZL »

Trots presenteer ik hier mijn gebouwde domotica inferface gekoppeld aan een lcd print van voti.

Ik heb hem helaas niet in een keer werkend gekregen maar in twee keer, het kristal dat ik eerst gebruikte trilde niet...[:(]

Image
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Snelvuur »

Ziet er weer strak uit, trouwens je cyberjunky.nl vraagt nu om een naam + password.. (tja zet een url ergens neer en mensen gaan al kijken he)
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Heino Peters »

Meer weten over de opzet van dit boek en de praktijk? Schrijf je dan nog snel even in voor de workshop hierover, via www.elektuur.nl/events. De workshops zijn in Rotterdam, Eindhoven, Arnhem, Groningen en Amstelveen. Naast een luchtige en compacte inleiding volgen demonstraties en is er gelegenheid praktische problemen voor te leggen.

Heino

<b>Download Attachment:</b> [img]images/icon_paperclip.gif[/img] adv workshop Domotica.pdf<br />117.53 KB
Noob
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Mar 24, 2008 11:18 pm
Location: Netherlands

Domoticaboek van Heino Peters

Post by Noob »

Heino, bedankt voor het schrijven van dit inspirerende boek.
Als absolute beginner in de electronica leek het mij best een uitdaging om de domotica interface en IO module te bouwen.
Dankzij de prima uitleg in het boek bleek dit in de praktijk gelukkig erg mee te vallen.
Beide interfaces werken, dus nu verder met het aansluiten van sensoren etc.
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”