Twee modificaties

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Twee modificaties

Post by Heino Peters »

Wat vinden jullie er van als ik twee modificaties toevoeg:
<ul><li> Commando "F" toevoegen waarmee je de interface en de aangesloten modules in een soort wacht modus zet totdat er ergens een sensor verandert. De interface geeft dan een F terug naar de master zodra er iets is gewijzigd waarna je meteen het ID hiervan kunt opvragen. Wil de master het wachten afbreken, dan stuur je gewoon het commando Z naar de interface en eindigt de wachtmodus. Hiermee zorg je dat je master helemaal vrij is zolang er niets gebeurt in je woning. Dat is handig als je de software hiervoor op een router hebt draaien, of op een PC die ondertussen ook andere dingen doet.</li><li> Functie "s" toevoegen waarmee je het type en het versienummer van de software van een module kunt opvragen. Je IO-module, RF interface, IR interface, weerstation, enz. krijgen allemaal een eigen typeaanduiding waardoor je van een nieuw aangesloten module snel herkent wat deze doet. Verder vertelt het versienummer je of je de laatste versie van de software er op hebt draaien. Je kunt de master dan bijvoorbeeld laten ontdekken dat twee modules met dezelfde typeaanduiding verschillende versies van de software hebben draaien.</li></ul>
Het zal duidelijk zijn dat dit geen aanpassingen van de hardware vereist en dat alles upwards compatibel zal zijn. Ik hoor graag jullie reacties op dit voorstel. Ik kan het dan meteen meenemen in de 2e druk van het boek.

Heino
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Twee modificaties

Post by RDNZL »

Heino,

Prima aanpassingen!

Het telkens opvragen door pc software of er nog iets gewijzigd is is zo 1980 [;)] ...

Ik kwam dat ook nog tegen in de Xanura A10 interface...

Wat mij betreft ok dus. Ook dat punt van die versie's is zeer goed, dat gaat natuurlijk spelen dat er verschillende versies komen. Als die opvraagbaar is kan de toekomstige pc software daar rekening mee gaan houden...

Groeten,
Ron.
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Twee modificaties

Post by DMB »

Heino, RDNZL,

Beide commando's zijn welkom. (De CTX35 pollt zich helemaal wezenloos.)
Momenteel poll ik met een timer om de veranderingen te detecteren.

Eventueel de interface al zelf de ingangen laten opvragen bij de io module en deze met ID beschibaar stellen.

B.v.

PC stuurt Startcommand (0xFF)

Interface stuurt netwerkstatus

PC stuurt commando F (0x46)

Interface wacht totdat er een wijziging is of totdat er een z ontvangen is. Als er wijziging is dan F (0x46) sturen naar PC.

PC ontvangt F (0x46) en vraagt nu middels 5 maal 0xFF de ID, 2 bytes voor de 12 ingangen en 2 bytes voor de 12 uitgangen

Dit scheelt enkele lees opdrachten vanuit de PC.

De status van de bits (functie l) dienen dan wel overeenkomstig te worden gereset.

Binnenkort wil ik mijn test programma (VB .net) voor deze interface wel beschikbaar stellen als er behoefte voor bestaat, maar misschien zijn er al wel veel mooiere alternatieven.

Groeten,

DMB
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Twee modificaties

Post by RDNZL »

DMB,

Ik heb wel intresse in je programma.

FYI, ik ben bezig met een perl script dat ik 'domotalk' genoemd heb.
Meer een test omgeving voor mezelf uit te dokteren of en hoe het een en ander werkt.
Voor Lego RCX heb je ook zoiets...

Maar misschien groeit ie ooit uit als een Linux driver, wie weet.

Ron.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Twee modificaties

Post by Heino Peters »

Misschien kan ik met deze opties de verjaardag van onze koningin vieren, ofwel: 30-4 ga ik er mee aan de slag. Ik zal de nieuwe software hier publiceren, dus voor de interface, de IO module en ook voor de RF interface.

Heinstein
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Twee modificaties

Post by DMB »

Ron,

De eerste versie van het test programma staat nu online onder de topic "Test programma domotica interface".

DMB
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Twee modificaties

Post by RDNZL »

DMB, hee tof. Zal morgen even testen.

Ga je later de source nog vrijgeven btw?

Bedankt.
Ron.
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”