Test programma domotica interface

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Na enkele dagen stoeien in VB.NET is hier een simpel test programma die enkele functies van de domotica interface van Heino Peters laat zien.
Het is geen hoogstaande programmeerkunst maar echt een test programma om de mogelijkheden van de interface te bekijken.

Er wordt uitgegaan van een domoticainterface aangesloten op COM1 en 1 aangesloten IO module met ID: 1 (&H31).
Staat de IO module nog op ID: ? (&H3F) dan kan met de button "Change module Id: ? to Id: 1" het ID aangepast worden.

Image

Om de 500ms wordt gecontroleerd of er een wijziging is op de IO module. Zo ja, dan wordt het gewijzigde gegeven gelezen in de module en getoond als hex waarde.

Om de 1000ms wordt de analoge waarde ingelezen.

Om de 10 seconden wordt een conversie van de temperatuur gestart die wordt ingelezen als deze gereed is.

Eens per seconde wordt het LCD scherm geschreven met de computer tijd in hh:mm:ss, de temperatuur van de aangesloten DS1820 en de aangesloten analoge spanning.

Ik ben nog bezig met het aansturen van de uitgangen.
Hierna wil ik de interface gaan koppelen aan homeseer.

De output op het LCD display van de IO module moet er ongeveer zo uitzien.

Image

[Update 17-09-2007: Download laatste versie 2.0 uit deze topic]

DMB
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Dick,

Ziet er gaaf uit! Volgens mij gaat het nu snel met de besturingssoftware. Ik zie dat je geen connector voor de modulairstekkers hebt gebruikt. Ze zijn inderdaad niet standaard leverbaar bij Conrad, maar ik heb via hun site bij klantenservice de vraag gesteld om er 30 te leveren (artnr 716172). Kreeg keurig een mailtje voor de betaling en een paar dagen later had ik er 30 in huis. Voordeel van deze connector is dat hij lekker plat is.

Groeten en succes verder!

Heino
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by RDNZL »

Heino,

Op de meeste modulaire connectoren die ik vond, (uit oude modems ed) zaten de pinnen de andere kant op geplaatst, dus ipv // \\... en dat past niet helaas. [V]

DMB:

Ik krijg je programma niet draaiend, hij klaagt na het opstarten over het niet mogen/kunnen openen van de com1 poort. Dit gaat met Hyperterminal wel, dus daar zit het probleem niet.

Welke versie van .NET runtime is nodig?

M.v.g.
Ron.
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Ron,

Het programma is gemaakt met de Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition. Deze maakt gebruik van Microsoft .Net Framework 2.0.

Er wordt gebruik gemaakt van het SerialPort object uit het framework 2.0.

Groeten,

Dick
Alfred
Starting Member
Starting Member
Posts: 22
Joined: Wed May 23, 2007 6:54 am
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by Alfred »

Misschien kan je een veld plaatsen waarop de com-poort kan gekozen worden
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Alfred,

Die is reeds aanwezig in de volgende versie V1.3.
De volgende versie komt binnenkort online.
Hierin zitten ook de nieuwste commando's die Heino Peters heeft beschreven in de versie 2 van de PIC software.

Hierbij een screenshot zoals het er inmiddels uitziet.

DMB

Image
Alfred
Starting Member
Starting Member
Posts: 22
Joined: Wed May 23, 2007 6:54 am
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by Alfred »

Ziet er goed uit!

Ik wacht nog op enkele componenten. Hoop dat ze vlug gepost worden zodat ik het systeem ook eens kan testen
fredjeG
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Thu Jun 28, 2007 4:00 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by fredjeG »

hoi dmb, zou je eens zo'n Visual basic file willen posten?
ik zou graag met dit projectje willen beginnen maar ik weet niet echt iest van die interface in vb.

in heino's boek staat er ook dat een oplossing om het energieverbruik te minimaliseren een embedded pc kan zijn.
iemand een idee waar je die kan kopen of hoe je die kan bouwen.
en is dat dan met windows embedded of een andere OS?

thx Fred
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by Heino Peters »

Fred,

Zelf gebruik ik een boardje van Vortex (Vortex86-6071LV van Micropower). Verbruik is ongeveer 15 Watt. Met een DiskOnChip module als alternatief voor de harde schijf en een floppy drive kun je volgens mij alles doen wat je met een PC ook kunt. Ik draai er MS-DOS op, maar dat is vooral omdat ik van andere omgevingen weinig verstand heb. Windows of Linux kunnen er natuurlijk ook op draaien.

Succes,

Heino
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Test programma domotica interface

Post by RDNZL »

Omdat ik niet zo'n fan van windows ben, en wil leren begrijpen hoe ik de hardware uit Heino's boek kan aansturen, heb ik ook een programma geschreven om de diversen interfaces te testen, alleen dan voor linux dus.

Ik heb dit gedaan in basic, jawel.

Kwam gambas2 tegen, alleen al vanwege de fantastische IDE is dit een lust om mee te werken, de editor en debugger zijn rete handig.

Taal lijkt veel op vb.net, maar is net even anders, broncode voorhanden en vooral GRATIS! [:D]

Niet voor de beginnende linux user, je moet hem zelf compilen en zorgen dat de vereiste libs al geinstalleerd staan.
(ik draai CentOS 5 btw)

Mocht het geheel stabiel blijken, en nog wat ontbrekende extensies bij komen, dan denk ik erover om zelfs mijn hele domotica systeem hierin te gaan schrijven.

Hierbij een screenshot van de tool tot dusver.

Image

Lijkt veel op de interface van DMB, maar dat is niet gedaan om te pesten, maar omdat die zowiezo goed in elkaar stak.
Is van de grond af aan opgebouwd, ik heb dus geen broncode van anderen gebruikt (voor zover die bestaat trouwens) [8D]

Ik moet nog een hele bulk aan error-checking inbouwen en de code voor de andere interfaces schrijven (die hardware moet ik nog in elkaar solderen)

Zijn er hier eigenlijk nog meer gebruikers van Heino's domotica systeem, welke linux draaien?

M.v.g.
Ron.
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Ron,

Ziet er goed uit.

De laatste 2 maanden weinig aan domotica gedaan door zakelijke drukte.
Binnenkort vakantie en dan weer domotica tijd.

DMB
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Bijgesloten de VB source code van de domotica interface.
Het programma is niet af en kan vast veel mooier.

Het programma is gemaakt in de Microsoft Visual Basic 2005 Express Edition.
Er wordt gebruik gemaakt van de versie 2.0 software in de interface en de IO module.

[Update 17-09-2007: Download laatste versie 2.0 uit deze topic]

DMB

Image
fredjeG
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Thu Jun 28, 2007 4:00 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by fredjeG »

hoi dmb

thanks voor de broncode. daarnet mijn hardware ineengestoken en getest met jouw eerste prog, alles blijkt te werken. bij de laatste file van jou ( deze met de broncode) krijg ik wel altijd een fout wanneer ik die wil compileren, blijkbaar ontbreekt er een bestand in de map bin/debug... heeft er nog iemand die fout?

alvast bedankt
User avatar
DMB
Member
Member
Posts: 136
Joined: Tue Jun 27, 2006 7:11 pm
Location: Netherlands

Test programma domotica interface

Post by DMB »

Fred,

Net terug van vakantie, vandaar de late reactie.

Weet je welke file er mist in de bin/debug dir?
Volgens mij worden de files in de directory aangemaakt op het moment dat je het programma in de vb omgeving start.

Misschien heb ik iets vergeten op te nemen in de zip file.

DMB
fredjeG
Starting Member
Starting Member
Posts: 6
Joined: Thu Jun 28, 2007 4:00 pm
Location: Belgium

Test programma domotica interface

Post by fredjeG »

hopelijk goede reis gehad
bij het runnen krijg ik melding bin\Debug\test progDMB.exe is missing...
en wanneer ik het in vb open krijg ik: 1 error: unable to find manifest singing certificate in the certificate store..
zelf weet ik ook niet waarvoor die file er moet zijn of wat het is
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”