Samen meer lol en meer resultaat

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Allen,

ik ben net begonnen met het ontwikkelen van een Domotica netwerk zoals ontwikkeld en beschreven door Heino Peters. Ik heb een mechanische achtergrond, software en electro zijn hobbies. Voor de software ben ik met C# aan de gang en voor wat betreft de HW ben ik zojuist begonnen met het solderen van de interfaceprint. De komende tijd ga ik met een interfaceprint en twee IO modules aan de gang in een testfase om de software werkend en liefst zelfs op niveau te krijgen. Het wordt waarschijnlijk een lange leerweg. En daarmee kom ik bij mijn onderwerp.

Is het geen goed idee om een mailing-lijst te verzamelen van iedereen die met het ontwerp van Heino aan de gang is?

Los van de forum waarin men toch maar beperkt actief is, kunnen we elkaar dan ook inlichten over wat we individueel bereikt hebben en vragen stellen over problemen waar we wellicht allemaal tegenaan lopen. Als je je bij een dergelijk mailinglist wilt voegen, stuur mij dan even een PM. Ik zal het dan verder oppakken om de contact lijst bij te houden en bij veranderingen rond te sturen.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Oh ja, en omdat ik nog geen officiele naam ben tegengekomen voor dit domotica systeem, heb ik er zelf maar een bedacht: Octobus. Met een knipoog naar de communicatie over de bus die per byte (dus acht bits) plaatsvindt.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Tiz,

Geweldig initiatief. Zelf ben ik niet sterk in het ontwikkelen van software voor de PC, maar ik kan jullie wellicht helpen als je vragen hebt over het protocol. Ook als je wensen of aanvullingen hebt wil ik kijken of ik die bijvoorbeeld in een nieuwe versie van de PIC software kan meenemen. Dus keep me posted. Ik heb me geabonneerd op je item.

Heino
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Hetwieg »

Ik script zelf al 4 jaar ongeveer in C#
Ik heb heel veel info gehad aan http://www.picbasic.nl/huis-automatisering.htm gehad
maikelwijnen
Starting Member
Starting Member
Posts: 41
Joined: Tue Jun 16, 2009 9:15 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by maikelwijnen »

Mooi man,

Ik ben zelf nog aan het wachten op de printjes van elektuur zodat ik de componenten kan plaatsen.
Ik wil dan ook aan de software beginnen.

Ik ga proberen om de software in een windowsomgeving te maken zodat ik straks met een touchscreen alles kan bedienen.
Mijn idee is om alle gegevens in een SQL database op te slaan zodat ik via een PHP / webserver ook via mijn HTC mijn domotica kan uitlezen en zonodig bedienen.

Misschien kunnen we elkaar wat ideeen toespelen of zelfs samen werken.
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Hetwieg »

welke printjes bedoel je?
Ton Buurman
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:37 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Ton Buurman »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik ook bezig met de software te bouwen voor het aansturen van de domotica componenten van Heino. Het draait al zo'n 3/4 jaar bij mezelf in huis, in combinatie met Kadex apparatuur voor het schakelen en dimmen. De configuratie ligt opgeslagen in een XML file, vandaar dat het nu nog lastig is om anderen er mee te laten werken. Binnen 1 a 2 maanden hoop ik de software voor het configureren klaar te hebben. Graag wil ik dan de software op grotere schaal gaan testen. Zijn er mensen geinteresseerd hierin?

Ton.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Wauw, fijn te merken dat er toch wel wat beweging zit in het forum en er toch diverse mensen bezig zijn met "Octobus".

@Heino: bedankt voor je actieve involvement. Ik denk er ook over om naar de workshop in sep in Eindhoven te komen (woon ik vlakbij) maar wil eerst zelf starten en leren.

@hetwieg: bedankt voor je link! En de printjes die genoemd worden zijn onderdeel van de HW die het systeem van Heino Peters vormen (door mij voortaan Octobus genoemd om te voorkomen dat ik telkens "het systeem van Heino Peters" voluit moet schrijven. Sorry Heino).

@maikel: C# is van nature ook windows omgeving. In welke taal ga je programmeren? Mocht dit ook een vorm van .NET zijn, dan kunnen we wellicht wat zaken uitwisselen. Gezien het feit dat je ongeveer even ver bent als ik, hoop ik dat we contact kunnen houden om sneller te leren.

@Ton. Ik ben best geinteresserd in jouw software, maar mijn opstelling bestaat enkel nog uit losse printen. Voor echt testwerk kan ik dus niet veel voor je betekenen. Ik ben wel erg benieuwd hoe je software is opgebouwd (Welke lagen heb je gemaakt om te komen van de primitieve COM communicatie tot userinterface.)
Ton Buurman
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:37 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Ton Buurman »

Tiz,
Jouw Octobus is in mijn systeem bekend als HPDomotica of de HPDomotica bus, waarbij HP uiteraard staat voor Heino Peters en niet die andere uitvinders uit California. Is het wellicht handig om dezelfde benaming te gebruiken?
Ik zal binnenkort even kort toelichten hoe de software is opgebouwd, maar daar moet ik even de tijd voor nemen.
Binnenkort meer...
Nol
Starting Member
Starting Member
Posts: 2
Joined: Sat Apr 28, 2007 3:27 pm

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Nol »

Ton,
Ik zou graag met jou software willen testen.
Ik heb mijn printjes al meer als twee jaar en heb er alleen nog maar wat test programma's mee gedraaid.
Ton Buurman
Starting Member
Starting Member
Posts: 4
Joined: Tue Jun 16, 2009 10:37 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Ton Buurman »

Nol, Da's mooi.
Ik zal je hier via het forum op de hoogte houden en laten weten als het zo ver is.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Met het gebruiken van de foutcodes die vanuit het netwerk komen loop ik tegen een (beperkt) probleempje aan. Ik zou namelijk graag constanten declareren voor de waardes ervan (in de vorm van enumerations) maar bijvoorbeeld het getal 4 heeft 2 betekenissen: "IO-Module gevonden, geen wijziging" en "er komt geen reactie meer uit het domotica netwerk" Andersom zijn er ook dubbelingen want zowel 2 als 7 geven een kortsluiting met de GND aan.
In een volgende versie van de PIC software zou ik hier graag unieke codes voor zien. (zoals gezegd geen halszaak, maar lijkt me handig)

Dit alles natuurlijk aangenomen dat het geen nieuwe problemen oproept (ID terugkrijgen en denken dat het een foutcode is bijv).
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Tiz,

Er is een verschil tussen de codes die je noemt. Allereerst heb je de netwerkstatus die je terugkrijgt direct nadat je een startcommando hebt verstuurd. Dat zijn de codes 1-5 (zie pagina 28 van het boek). De foutmeldingen (2, 4, 5, 7 en 8) krijg je terug na het versturen van een functiecode, een commandocode of een databyte (pagina 29). Ik begrijp je suggestie om de codes uniek te maken, maar in je programma zou het geen probleem moeten opleveren.

Heino
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Tiz »

Heino, helemaal correct het is af te vangen in mijn programma. Het is dan ook een "nice to have" om de code iets leesbaarder te houden. Ik was namelijk bezig een enumeration te maken met foutcodes.
Op dit moment ben ik bezig in flowcharts te zetten hoe de commando's en functies uitgevoerd moeten worden en hoe ik de foutafhandeling zal gaan doen. Toen viel me wel op dat bij de functies die data inlezen, er geen mogelijkheid is om een errormelding te krijgen, omdat elke errormelding gelezen zou worden als status (dus na het versturen van dummybyte 0xFF). Heb jij hier zelf weleens problemen mee gehad of om andere redenen over nagedacht?
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Samen meer lol en meer resultaat

Post by Heino Peters »

Als er bij het inlezen van data iets is misgegaan, dan zul je na het versturen van functiecode "z" voor het afsluiten van de communicatie geen "z" terugkrijgen maar een foutcode. Daaraan kun je dan zien dat het mis ging. Iets als een CRC check zit er niet in (wel bij de RF communicatie in hoofdstuk 11 omdat dit kritischer is). Mijn ervaring is dat er in de praktijk geen storingen zijn bij het inlezen van data. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit punt.

Heino
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”