Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Voor wie met programmatuur bezig is voor het domotica netwerk van Heino Peters, ik ben bezig met de aanmaak van een aantal classes in de namespace Domotica. Hiermee zou het makkelijker moeten worden om de Hardware aan te spreken. Je hoeft je dan niet meer te verdiepen in serialport communicatie en zelfs nauwelijks meer in de commando's zoals deze in het boek staan. Mijn vraag is nu of er nog meer mensen in .NET aan het programmeren zijn (geweest) die interesse hebben in mijn brouwsel wanneer dit klaar is.
Ter illustratie: je kunt bijvoorbeeld het commando "DomNet.WaitForActivity()" gebruiken i.p.v. zelf een COM poort te openen, startcommanda FF te sturen, gevolgd door commando F om te wachten totdat een IO-Module zich meld met een wijziging.
Ik programmeer zelf in C#, maar zou de code als assembly beschikbaar stellen, ook bruikbaar voor mensen die bijvoorbeeld in VB.NET programmeren.
erisan500
Member
Member
Posts: 72
Joined: Thu Jun 18, 2009 10:20 pm
Location: Belgium, Oppuurs
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by erisan500 »

Ik heb wel interesse. Kan je mij even per email kontakteren? ( eric[dot]vdb[at]gmail[dot]com )

Groetjes.
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Hetwieg »

Ik heb altijd interesse :)
Helaas heb ik deze weken weinig tijd omdat ik vol in mijn examens zit.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

ok, prima. Jullie moeten nog wel even geduld hebben, want ik ben net begonnen en kan er niet iedere dag aan werken. Ben trouwens wel benieuwd in welke taal jullie de DLL gaan gebruiken. Oftewel: in welke taal van .NET programmeren jullie?
erisan500
Member
Member
Posts: 72
Joined: Thu Jun 18, 2009 10:20 pm
Location: Belgium, Oppuurs
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by erisan500 »

C# and VB.NET
Hetwieg
Member
Member
Posts: 95
Joined: Tue Nov 04, 2008 10:35 pm
Location: Netherlands
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Hetwieg »

C#2008.net, VB2008.net

En misschien ook de web varianten :)
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Even een statusupdate want vandaag heb ik een milestone bereikt. Na een hoop gepiel met methodes waar de gebruiker van de DLL file straks niets meer van ziet, is het gelukt om de basis van de communicatie te programmeren.
Werkmethodiek: Maak een object aan van de klasse DomNet (1 stuks voor ieder domotica netwerk :-) ) Maak een object aan van de klasse IOMOdule.
Dit object van klasse IOModule bevat allerlei handige Methodes. Eerste implementatie daarvan is nu het commando: writeLCD(string[], boolean, boolean). Voer hier een stringarray in (elke nieuwe regel een nieuw element van de string) gevolgd door "true" als je wilt dat het schermpje eerste leeggemaakt wordt en weer gevolgd door "true" als de backlight aan moet, en je bericht wordt afgebeeld op het LCD van het object.
Ik ga nu verder met de methode "GetNetMembers" van de klasse DomNet. Deze retourneert een 2 dimensionale array die alle ID's in het netwerk bevat met daaraan gekoppeld het type en de versie. Hiermee kun je namelijk vervolgens je objecten van alle modules aanmaken.
Zo genoeg update, nu weer verder programmeren.
erisan500
Member
Member
Posts: 72
Joined: Thu Jun 18, 2009 10:20 pm
Location: Belgium, Oppuurs
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by erisan500 »

Heb je geen interesse om je code op google te zetten bv zodat er meerdere developers aan kunnen samenwerken?
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Heb geen ervaring met online samenwerken en dan goede versiebeheer doen. Bovendien is het grootste werk denk ik wel af nu. De DLL is alleen maar om de hardware makkelijker aan te spreken. Vanaf daar is het nog altijd een flink karwei om een goede applicatie te bouwen. Daar ga ik zelf ook wel mee verder, maar de basis is al aardig om te delen denk ik.
hapta
Starting Member
Starting Member
Posts: 1
Joined: Wed Aug 19, 2009 8:06 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by hapta »

Hallo,

Ik prog. dagelijks in vb .net 2005/2008. Ooit heb ik een progje geschreven voor x10 comando's te verzend. Maar hoe prog. je de cm11A ?

heb je al een dll die ik kan testen ?

Henri
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hapta</i>
<br />Hallo,

Ik prog. dagelijks in vb .net 2005/2008. Ooit heb ik een progje geschreven voor x10 comando's te verzend. Maar hoe prog. je de cm11A ?

heb je al een dll die ik kan testen ?

Henri
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Henri, ik vermoed dat je je hebt vergist in het kiezen van een thread. Deze gaat specifiek over de Domotica Hardware die ontworpen is door Heino Peters en middels zelfbouw te realiseren is. De software waar hier over gesproken wordt, is specifiek bedoeld om deze hardware te besturen en uit te lezen.
Tiz
Member
Member
Posts: 146
Joined: Tue May 19, 2009 12:21 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Tiz »

Inmiddels ben ik een stuk verder en kan ik scenario's aflopen. Daarmee weet ik dus redelijk zeker dat de basis, communicatie met het netwerk, wel snor zit. Echter ben ik er ook achter gekomen dat je in de basis al keuzes maakt die de rest van het programma beinvloeden. Zijn jullie evengoed nog geinteresseerd in een DLL om met het netwerk te communiceren? Hierin zitten opdrachten als cmdW (command write, om een commando te sturen) cmdR (om te lezen bijhet zoeken naar nieuwe modues) en zo ook funcW en funcR om functies te gebruiken zoals in het boek beschreven. Ik zal niet alles hier uit de doeken doen en ik kan ook niet garanderen dat het perfect is voor jouw eigen oplossing, maar laat hier maar weten of je nog geinteresseerd bent, dan post ik de DLL op mijn site (en hier de link)
wimmer
Starting Member
Starting Member
Posts: 26
Joined: Fri Oct 12, 2007 10:15 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by wimmer »

Vorige week heb ik ook de interface en de 2 I/O modules weer eens opgezocht en even weer getest en het werkte nog prima. Binnenkort wil ik ook met de software gaan beginnen maar ik hoor al wel dat jij een stuk verder bent dan ik. Ik volg je belevenissen op de voet.

When it is good, try to make it better, use it only when it is best!!
rveld
Starting Member
Starting Member
Posts: 7
Joined: Mon Jan 21, 2008 7:58 pm
Location: Netherlands

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by rveld »

@Tiz
Laat eens zien wat je tot dusver hebt.
Ben al geruime tijd bezig om e.e.a. in een leuk progje te gieten, en heb zeker interesse in je DLL.
Uriel
Member
Member
Posts: 96
Joined: Fri Sep 26, 2008 9:21 am
Location: Netherlands
Contact:

Namespace Domotica voor .NET programmeurs

Post by Uriel »

Kan het zijn dat deze topic over ongeveer hetzelfde gaat. Het boek van Heino refereert toch ook naar Velleman modules?

http://www.domoticaforum.eu/topic.asp?TOPIC_ID=3334
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”