Gevonden foutjes

Alles wat betrekking heeft op dit Dutch boek. (DUTCH forum)
Post Reply
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Niemand is perfect, dus ook in dit boek en de meegeleverde printen zitten wel eens foutjes. Gelukkig tot dusver geen blokking missers, maar het is soms verhelderend van elkaar te horen welke fouten al gevonden zijn.

Zo zitten er in de print voor de interface twee foutjes. Met de foutjes werkt de schakeling overigens ook prima, maar het is niet netjes:
<ul><li>Van ontkoppelcondensator C5 is slechts één pootje aangesloten. Het niet aangesloten pootje (dat is het pootje dat aan de kant van R1 zit) moet worden verbonden met pen 15 van IC1 (de MAX232). </li><li>Verder zitten de elco's C1 en C4 verkeerd om op de print: ze moeten beide precies andersom gemonteerd worden dan dat ze op de print staat aangegeven.</li></ul>Ook in de eerste druk van het boek zelf staan enkele fouten, meestal tekstueel. In de bijlage vind je een opsomming van de fouten die er in de 2e druk (najaar 2007) uitgehaald worden.

Voeg de bloopers die jij hebt gevonden graag toe!

Heino

<b>Download Attachment:</b> [img]images/icon_paperclip.gif[/img] Opmerkingen eerste druk DOMOTICA.doc<br />43.99 KB
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Gevonden foutjes

Post by RDNZL »

Heino,

Toen ik dacht "ik pas de fouten even aan" dacht ik te zien dat buiten de losse poot van C5, ook elco C1 en C4 verkeerd om op de print gedrukt staan.

Klopt dat?

Ron.
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Ron,

In mijn vorige bericht had ik achter de 2e bullet per abuis C5 genoemd, maar dat moet C4 zijn (heb ik net aangepast), dus die opmerking klopte. C1 staat correct op de print: met de positieve aansluiting op pen 2 (V+) van de MAX232 en de negatieve aansluiting op Vout van de IC2. Vout is namelijk +5 Volt en V+ van de MAX232 is +12 Volt. Vandaar.
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Gevonden foutjes

Post by RDNZL »

Heino,

Ik denk dat ik een oudere print versie heb dan. Ik heb het nog eens nagekeken.

De + van C1 zit bij mij aan pin 16 van de MAX232, en de - aan pin 2 van de MAX232. Dus andersom dan in het schema.

Zie foto's.

M.v.g.
Ron.
Image
Image
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Ron,

Je hebt weer gelijk: Naast C4 zit inderdaad ook C1 verkeerd op de print. Stom van me. Excuses. Overigens gelukkig nog steeds geen showstopper, maar niet echt netjes natuurlijk.

Heino
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

Gevonden foutjes

Post by Snelvuur »

Ron komt vast ook met een boek binnenkort :)
User avatar
RDNZL
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 1008
Joined: Sun Sep 24, 2006 1:45 pm
Location: Dordrecht, The Netherlands
Contact:

Gevonden foutjes

Post by RDNZL »

Heino, je bent mij geen excuses verschuldigd hoor.
Ik ben nog steeds enorm blij met je boek. [:D]
Eindelijk een domotica project wat helemaal open is, zowel kwa hardware als ook de firmware. En nog van Nederlandse bodem ook.

Snelvuur, een boek heb ik al helemaal geen tijd voor joh.
Zoveel plannen zo weinig tijd, maar dat geld voor iedereen hier denk ik zo. [V]
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

In figuur 13.4 staat een schema getekend voor een dimmer voor gloeilampen. Naast handbediening kun je deze dimmer ook bedienen met een RF afstandsbediening. Ik heb gemerkt dat het bereik voor het inschakelen van de lamp veel groter is dan voor het uitschakelen. Als je voor C2 geen 100uF maar 220uF gebruikt, dan werkt het aanzienlijk beter en is het bereik voor zenden en ontvangen even groot (enkele tientallen meters). Oorzaak is waarschijnlijk dat de 5 mA stroom die door R7 loopt als de lamp aan is de voeding net iets te veel belast waardoor de spanning op de PIC processor niet meer helemaal lekker is. Met een grotere C2 is dit probleem opgelost.

Heino
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Gert »

Heino, heb jij het volledige schema van de i/o module. Ik kom er met de aansluitingen van de connectors niet helemaal uit. Ik probeer met het testprogramma van DMB de uitgangen aan te sturen alleen ik wil graag het volledige schema van de i/o module erbij hebben. Is dat mogelijk?

Gert
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Gert,

Het volledig schema staat op pagina 62 van het boek. De aansluitingen van de connectoren staan op pagina 65 en hoe de I/O aansluitingen via de 4021 en de 4094 zijn aangesloten vind je op pagina 240 en 243. Op pagina 117 staat de A/D convertor beschreven en voor de temperatuursensor DS18(S)20 kun je op pagina 125 terecht (de 3k3 weerstand zit al op de print van de I/O module, zie R7 in de schakeling op pagina 62).

Als het nodig is kan ik je het Ulticap design mailen, maar dan heb je wel een licentie nodig om deze te kunnen lezen. Als je mij laat weten wat je precies wilt weten, dan kan ik zorgen dat je daar alle informatie over krijgt. Ik kan dan waarschijnlijk van dat stuk wel een screendump maken en naar je mailen.

Heino
Gert
Starting Member
Starting Member
Posts: 11
Joined: Sat Nov 03, 2007 2:48 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Gert »

Heino, kan het kloppen dat van connector K4 pootje 14 is aangesloten op pootje 3 van de PIC processor en niet pootje 25 zoals bij K4 vermeldt staat ( de DS18S20)?? Ook zijn de uitgangen 1 t/m 8 van ic 3 5,0V , en dus een logische 1 alleen met het testprogramma van dmb krijg ik ze niet omgeklapt. Moeten ze standaard niet een logishe 0 zijn? Sorry, vele vragen maar ik ben er nog niet helemaal uit

Gert
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Gert,

Ik denk al te weten wat er bij jou is fout gegaan. Voor K2 moet je op de print een female connector op de print solderen, voor K4 een male connector (zie boen op painga 65 van het boek). Volgens mij heb je dit precies andersom gedaan waardoor de pinning niet meer klopt: pin 14 is bij jou pin 25 en omgekeerd. Geen echter ramp, maar het betekent dat je de pinning zoals getekend op pagina 65 even moet omzetten en dan moet het volgens mij allemaal weer werken. De connector lossolderen lijkt me geen haalbare optie...

Succes,

Heino
Heino Peters
Member
Member
Posts: 75
Joined: Wed Jun 21, 2006 10:31 pm
Location: Netherlands

Gevonden foutjes

Post by Heino Peters »

Vital Schonkeren uit Belgie liet me per mail weten wat problemen te hebben met de spanningsniveau's op de datalijn. Hij heeft een lang netwerk en daarop zijn verschillende modules achter elkaar geschakeld (het middelste plaatje in figuur 6.1 op pagina 57 van het boek). Hij gebruikt redelijk dunne draad en stelt bij de interface vast dat het spanningsniveau van de datalijn door de verste IO-module niet naar 0 Volt getrokken wordt, maar hooguit tot 0,8 Volt (ingang RB3 op de PIC van de interface in figuur 5.2 op pagina 32. Dat is te hoog om door de PIC als '0' genterpreteerd te worden waardoor de IO-module niet uitgelezen kan worden.

De oplossing is niet moeilijk. Allereerst is het slimmer een sternetwerk te gebruiken dan een netwerk waarbij je alle modules achter elkaar schakelt. Verder is het handig niet te dunne platte kabel te gebruiken: bij sommige bouwmarkten verkopen ze goedkope kabel met wel heel erg weinig koper onder de isolatie. Voor telefoonverkeer prima, maar voor onze toepassing heeft het niet de voorkeur. Is dit allemaal niet voldoende of kun je reeds gelegde kabels niet meer vervangen, dan kun je het signaal nog even oppoetsen voordat het RB3 op de interface in gaat. Dit doe je met behulp van een comparator (LM393). Deze comparator vergelijkt dan de spanning op de datalijn met bijvoorbeeld 2,5 volt (instelbaar met een spanningsdeler met 2 weerstanden van 10k). Vergeet niet op de uitgang van de comparator een pull-up weerstand te zetten omdat deze een open collector uitgang heeft (1k is altijd goed). Je kunt het rechter deel van de schakeling in figuur 9.18 op pagina 114 hiervoor gebruiken. R4 vervang je dan door de spanningdeler van 2x10k (zie figuur 15.5 op pagina 214). Waarschijnlijk is de terugkoppeling met R6 niet eens nodig. Gebruik voor R7 1k ipv. 3k3 om de stijgtijden van de datalijn niet te lang te laten zijn.

Vital was hiermee geholpen, dus misschien kunnen ook anderen er hun voordeel mee doen.

Heino
Post Reply

Return to “Domoticaboek Heino Peters”