PC interface

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

PC interface

Post by TANE »

Meeste Domotica modules zijn niet IP gebaseerd.
Om ze toch kunnen aanspreken vanuit een PC heb je een interface nodig.
Interface keuze is afhankelijk van de gebruikte protocol.

Binnen domotica zijn er veel verschillende protocols. Sommige hiervan zijn heel sterk leverancier gebonden. Anderen zijn weer universeel.

Ik focus mij op de meest gebruikte.

X10 / A10 /S10
Kaku
Zwave
PLCBUS
Plugwise


<b>X10</b>
Is een van de eerste geweest en nog steeds de meest populaire in Nederland.
Paar fabrikanten hebben een update/verbetering op X10 doorgevoerd zoals A10.

Voor X10 zijn de volgende Pc interfaces beschikbaar

CM11 opvolger CM15

Image


CTX35 opvolger PMIX35

Image


<b>Kaku</b>
Kaku heeft een eigen interface wat voldoet in de basisfunctie
maar verdere uitbreidingen zijn beperkt en op dit moment is er geen Homeseer plugin beschikbaar
TPC200

Met een Rfxcom zender en ontvanger heb je ook volledige controle over Kaku modules.
voordeel is dan dat je gelijk andere apparaten die op 433,92Mhz werken kunt ontvangen en aansturen.

Image

<b>Zwave</b>
In Nederland is er op dit moment 1 ZWave PC interfac ebeschikbaar
ZCU201 Z-Wave USB interface

Image


<b>PLCBUS</b>
PLCbus is een nieuwe protocol wat een beetje vergelijkbaar is met X10
Computerinterface PLCBUS USB

Image

<b>Plugwise</b>
Plugwise heeft een USB dongel die de communicatie regelt vanaf de PC
Vullisbak
Member
Member
Posts: 53
Joined: Thu Jul 16, 2009 3:45 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by Vullisbak »

Is er eventueel nog een reden om voor USB te kiezen ipv RS232?
Afgezien van het feit dat RS232 niet heel gangbaar meer is in hedendaagse computers.

Stukje achtergrond bij deze vraag: Ik heb voorheen zelf applicaties geschreven die communiceerden via RS232 en USB, destijds waren de USB2Serial drivers nogal instabiel en veroorzaakten zelfs blue-screens tijdens intensief gebruik. Met het Z-wave SDK ben ik van plan het programmeren weer op te pakken en loop niet graag tegen hetzelfde probleem aan.
r_255
Advanced Member
Advanced Member
Posts: 621
Joined: Wed Jun 11, 2008 9:39 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by r_255 »

Ik denk dat de meeste mensen neigen naar gewoon serieel.

Omdat de meeste interfaces al intern serieel aangestuurd worden heb je in het geval van usb meestal te maken met een stukje extra electronica en software wat die vertaal slag maakt.

Helaas leert de praktijk dat het daar nog wel eens wat mis wil gaan.
( denk aan compoorten die verspringen omdat drivers/software niet helemaal stabiel is of conflicten met andere interfaces die ook een usb2serieel gebruik maken. )

overigens werkt het meeste bij mij nu op usb ( plc, rfxcom ontv en zender, zwave ) allemaal via 2 belkin usb2lan box en dat gaat boven verwachting goed.
Vullisbak
Member
Member
Posts: 53
Joined: Thu Jul 16, 2009 3:45 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by Vullisbak »

Dank voor je reactie. Het feit dat je het meeste via USB interfaces hebt draaien geeft mij wel wat vertrouwen.
Voor Z-wave zag ik USB-stick-formaat interfaces, die zijn iets makkelijker te verplaatsen dan een RS232 verbonden versie.
Digit
Global Moderator
Global Moderator
Posts: 3388
Joined: Sat Mar 25, 2006 10:23 am
Location: Netherlands
Contact:

PC interface

Post by Digit »

Als het enigszins mogelijk is kies ik nog steeds voor serieel. Onder meer om driver conflicten te vermijden (daar hebben we onlangs weer een voorbeeld van gezien op het forum) en omdat ik inmiddels een redelijke verzameling serial device servers heb (RS232 -> Ethernet) en daamee heel eenvoudig een apparaat kan verhuizen, want op de belangrijke plaatsen in huis ligt altijd wel Ethernet.
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

PC interface

Post by Bwired »

Voor mij ook!
voorkeur netwerk dan rs232 en als laatste USB
QTIP
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Jul 22, 2009 10:04 am
Location: Netherlands

PC interface

Post by QTIP »

Hallo

Even een vraagje over de pc interfaces. Ik weet dat er verschil bestaat tussen de amerikaanse en europese x10 interfaces. Maar is het mogelijk om bijvoorbeeld met een cm19a uit amerika aan te sluiten op homeseer en een die samen te laten werken met een europese cm15 of cm11. Het doel is om het huis uit te rusten met amerikaanse motionsensors ( 4 voor de prijs van 1 europeese) de amerikaanse interface heb je al voor een kleine 12 euro in nederland.
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by mo046 »

De CM19A is een RF receiver. je kan daarmee alleen de amerikaanse RF componenten (310 MHz) ontvangen. De CM15 en CM11 zijn powerline transievers (ontvangen en verzenden via het stroomnet).
Beide systemen zijn dus onafhankelijk van elkaar en kunnen tegelijkertijd op homeseer gebruikt worden.

Let wel op: de amerikaanse RF componenten mogen officieel niet gebruikt worden in nederland omdat deze in het frekwentiebereik van de militaire luchtvaart ligt. Maar goed, het zendvermogen is maar beperkt, dus echt veel problemen zul je er niet mee krijgen denk ik.
QTIP
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Jul 22, 2009 10:04 am
Location: Netherlands

PC interface

Post by QTIP »

Dus wanneer een ms16a een signaal stuurt naar een cm19a die aangesloten is aan homeseer kan er een actie worden uitgevoerd via de cm15 die tevens op homeseer is aangesloten. .
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by mo046 »

Inderdaad, zo gaat het.

** Maurice **
QTIP
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Wed Jul 22, 2009 10:04 am
Location: Netherlands

PC interface

Post by QTIP »

Ok. Merci!

Dus er zijn meer mensen die dit op die manier doen?
Niet? waarom niet vraag ik me dan af.
mo046
Member
Member
Posts: 186
Joined: Thu Nov 08, 2007 4:12 pm
Location: Netherlands

PC interface

Post by mo046 »

Veel mensen gebruiken een RFXCom receiver op 433 MHz (europese frekwentie) die ze dan ook kunnen gebruiken om Oregon Scientific sensors, Klik-aan-klik-uit remotes en vele andere systemen te ontvangen.

** Maurice **
AshaiRey
Senior Member
Senior Member
Posts: 1310
Joined: Mon Feb 02, 2009 5:27 pm
Location: Netherlands
Contact:

PC interface

Post by AshaiRey »

In een RFXCOM kan je ook meerdere ontvangers plaatsen.
harmdelaat
Starting Member
Starting Member
Posts: 8
Joined: Fri Aug 14, 2009 10:00 am
Location: Netherlands

PC interface

Post by harmdelaat »

Ik wil graag zoveel mogelijk automatiseren m.b.v. open source software.
Ik zou dan ook graag mijn domotica systeem (gebaseerd op X10) willen draaien op Linux.
Momenteel draai ik Ubuntu 9.04. Zijn er mensen die net als ik op Linux draaien? Welke interface raden jullie me aan? En welke tools gebruiken jullie?
User avatar
Snelvuur
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 3156
Joined: Fri Apr 06, 2007 11:01 pm
Location: Netherlands
Contact:

PC interface

Post by Snelvuur »

@harmdelaat: volgens mij is dat een ander topic :) ik zou zeggen kijk in het linux gedeelte, en met name www.domotiga.nl

// Erik (binkey.nl)
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”