Nieuw met domotica

Forum about Domotica Home Automation for dummies, is only for the real beginner questions.

Moderator: TANE

Post Reply
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 390
Joined: Sat Nov 22, 2008 6:58 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by Mdamen »

Ik ben nieuw met domotica. Vorige week heb ik een tweetal producten besteld om mee te gaan testen:
<ul><li> De CM11-USB van Marmitek </li><li> De LM12 van Marmitek </li></ul>Nu zijn de producten vandaag binnen gekomen. Na wat spelen had ik het eindelijk voor elkaar om de lamp (in dit geval een bureaulamp voor de test) aan en uit te zetten [:D] Hiervoor heb ik "heyu" onder linux gebruikt.

Ik vind echter dat het schakelen heel erg traag gaat (het duurt zeker 5 tot 10 seconden) is dit normaal? Zo niet, wat kan een mogelijke oorzaak zijn? Of heb ik hier gewoon duurdere (of betere) apparatuur voor nodig?

Uiteindelijk wil ik toch naar Xanura producten toe omdat ik ook de status wil kunnen uitlezen van de apparatuur. Nog een aantal vragen die ik heb over de Xanura producten:
<ul><li> Heeft Xanura ook adapters beschikbaar zoals Marmitek? </li><li> Kan ik de bestaande CM11-USB interface gebruiken om Xanura producten te schakelen en uit te lezen? Of heb ik dan de CTX35 nodig? </li></ul>Daarnaast nog een vraag over de plugwise producten: zijn deze tegenwoordig al linux compatible? Zoals ik uit de forums kan opmaken volgens mij nog niet...

Alvast bedankt voor alle antwoorden [:)]
Bwired
Administrator
Administrator
Posts: 4704
Joined: Sat Mar 25, 2006 1:07 am
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by Bwired »

Hoi,
Nee je lamp moet in principe binnen 1 seconden schakelen.
Waarschijnlijk geeft je computer storing op het 230 volt netwerk, dan kunnen er rare dingen gebeuren.
Probeer eens een ander stopcontact, voor goed gebruik van X10 moet je eigenlijk eerst je netwerk controleren op mogelijk storende apparaten.
Je kunt dan, indien nog filters gebruiken.
Xanura devices en Marmitek zijn onderling compatibel, CM11 doet eigenlijk hetzelfde als de CTX35, CTX35 is echter van betere kwaliteit.
Voor zover ik weet is er nog geen Linux support, om Plugwise te kunnen gebruiken heb je altijd software nodig van Plugwise die communiceert met de circles.
Er is dan wel een soort API waar je met je eigen programmatuur tegen aan kunt praten.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 390
Joined: Sat Nov 22, 2008 6:58 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by Mdamen »

Bedankt voor je reactie.
Ik heb met een haspel een "schoon" stopcontact gepakt en dat ging goed!
Nog wat aanvullende vragen:

Welke apparatuur veroorzaakt zoal storingen, is hier een lijst van? Of is dit te meten op de n of andere manier?

Waar moet ik precies zo'n filter plaatsen? Op het stopcontact waar de storende apparatuur zit? Maakt het nog uit van welk merk ik een dergelijk filter koop? Of hebben deze allen dezelfde functionaliteit?

Weet je toevallig of die plugwise stick puur serile aansturing doet of dat deze nog meer functionaliteiten heeft? Ik heb in een ander forumonderdeel gelezen dat er gewoon een usbtoserial converter in zit. Deze converter is compatibel met Linux.

--
Maarten Damen

www.maartendamen.com
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by TANE »

Maarten,
zoeken naar storingen blijft een lastige punt.
Apparatuur die stuurt is ook niet zo aan te wijzen.
Thuis heb ik bv meeste last van de voeding van mijn Video camera en de Apple router,
Bij andere mensen is het de PC of de TV.

Plugwise zal niet met Linux werken..het is een gesloten systeem wat buiten plugwise software niet te gebruiken is.
voor het aansturen heb je altijd de basis software nodig.,
dit kan ook op een virtuele machine natuurlijk.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 390
Joined: Sat Nov 22, 2008 6:58 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by Mdamen »

Thanks voor je reply.

Wat betreft plugwise:
Wat gesloten is kan geopend worden natuurlijk [8D]

Mijn ultieme doel is om alle domotica gerelateerde zaken op een Synology NAS (zie ook mijn site...) te draaien (ik ben voornemens hier zelf een web interface voor te maken) Ik wil het op mijn NAS draaien omdat deze toch al draait en een mooie bult stroom bespaard natuurlijk.

Daarom was ik benieuwd of het plugwise systeem een seriel protocol is, dan is deze mogelijk te reverse engineeren. Mocht de CD van plugwise echter meer drivers installeren dan is het een hopeloze missie. Kun je misschien checken of dit het geval is?

--
Maarten Damen

www.maartendamen.com
User avatar
TANE
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 4806
Joined: Fri Apr 06, 2007 9:46 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by TANE »

Maarten,
leuk om te zien dat je een Vmware kenner bent. Ik gebruik het nu ruim 8 jaar zakelijk en prive.
wat betreft stroom verbruik..mijn EEE Box verbruikt minder dan de Synology NAS.

Ik verwacht zelf niet dat het zo eenvoudig zal zijn om de plugwise open te krijgen.
Voor mij is het nu open genoeg als ik vanuit xml kan sturen.
Mdamen
Forum Moderator
Forum Moderator
Posts: 390
Joined: Sat Nov 22, 2008 6:58 pm
Location: Netherlands
Contact:

Nieuw met domotica

Post by Mdamen »

VMware rules [:-)] op de zaak gebruiken we het ook al enkele jaren (vanaf ESX 2.0 ofzo) en prive gebruik ik het nog veel langer.
Ik heb toch maar een plugwise starter kit besteld [:-)]

--
Maarten Damen

www.maartendamen.com
Post Reply

Return to “Domotica for Dummies Forum”